پلیس هلند: بازداشت مظنون به تیراندازی در شهر اوتریخت

    کد خبر :510206
پلیس هلند

پلیس هلند اعلام کرد که مظنون تیراندازی مرگبار شهر اوترخت دستگیر شده است. بنا بر اعلام پلیس علت این حادثه هنوز مشخص نیست اما گمان می‌رود که «دلایل خانوادگی» علت این تیراندازی باشد.

به گزارش بازتاب به نقل از یورونیوز، یکی از شاهدان این حادثه در گفتگو با خبرنگاران می‌گوید: «به نظر من این حمله نوعی انتقام گیری یا چیزی شبیه به آن بود.»

پس از انتشار خبر دستگیری مظنون، رئیس مرکز ضدتروریسم هلند سطح هشدارهای امنیتی را در این شهر یک درجه کاهش داد و به ۴ رساند.

حادثۀ تیراندازی صبح دوشنبه ۱۸ مارس ساعت ۱۰:۴۵ در داخل تراموا و در نزدیکی میدان «۲۴ اکتبر» روی داد.

پلیس برای دستگیری عامل متواری این حمله، چند عملیات را در نقاط مختلف شهر اجرا کرد.

در جریان تیراندازی روز دوشنبه سه نفر کشته و ۵ نفر زخمی شدند؛ سه تن دیگر از مجروحان نیز در شرایط بحرانی به سر می‌برند.

پلیس هلند نیز که ابتدا شمار ۹ زخمی‌ را تایید کرده بود، در آخرین اصلاح آن را به ۵ زخمی کاهش داد.

واکنش اتحادیه اروپا

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در پیامی توییتری اعلام کرد که این اتحادیه در کنار هلند خواهد ایستاد.

در این پیام آمده است: «من برای دریافت آخرین اطلاعات از وضعیت اوترخت با مارک روته [نخست‌وزیر هلند] صحبت کردم. اتحادیه اروپا در این زمان دشوار در کنار هلند و مردم آن ایستاده است. با زخمی‌ها و خانواده‌های آنها ابراز همدردی می‌کنم.»

پلیس پیش‌تر اعلام کرده بود که عامل تیراندازی گوکمن تانیش نام دارد؛ فردی ۳۷ ساله و متولد ترکیه. پلیس همچنین عکسی از او را که چهار دقیقه قبل از حمله توسط دوربین‌های مداربستۀ تراموا گرفته شده بود، منتشر کرد.

گوکمن تانیش کیست؟

بنا بر اعلام رسانه‌های محلی هلند، مظنون فردی شناخته شده برای پلیس هلند است و تا کنون جرایم متعددی از جمله اقدام به تیراندازی در سال ۲۰۱۳ میلادی مرتکب شده است.

تیراندازی در یکی از مناطق مهاجرنشین شهر ۳۴۰ هزار نفری اوترخت روی داد. در پی این حادثه خیابانهای شهر خالی از جمعیت شدند و مساجد شهر نیز درهای خود را بستند که یکی از دلایل آن نگرانی از تکرار حمله‌ای است که سه روز پیش در نیوزیلند روی داده بود.

بنا بر گزارش روزنامۀ هلندی «آلخمن داخبلاد» (Algemeen Dagblad) شاهدان حمله می‌گویند که مظنون ابتدا به زنی در داخل تراموا حمله کرده و سپس به سمت افرادی که قصد کمک به زن را داشته‌اند، تیراندازی کرده است.

محمد تانیش، پدر گوکمن تانیش که ساکن ترکیه است می‌گوید چنانچه فرزندش در این حادثه مقصر باشد، باید مجازات شود. او به خبرنگاران گفته است که از یازده سال پیش با پسرش صحبت نکرده است.

احتمال تروریستی بودن حمله

پیتر یاپ آلبرسبرخ، رئیس مرکز ضد تروریسم این کشور پیش از این در پیامی توییتری اعلام کرده بود که این مرکز اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد و در ارتباط نزدیک با مقامات محلی است. او تاکید کرده بود که نمی‌توان «انگیزه تروریستی» مهاجم یا مهاجمان این حمله را رد کرد.

بنا بر اعلام آلبرسبرخ در جریان حملۀ روز دوشنبه، صدای تیراندازی در چند نقطه شنیده شده و همچنان ابهامات بسیاری در این پرونده وجود دارد.

افزایش سطح هشدارهای امنیتی

در پی این حادثه جمعیت قابل توجهی از نیروهای امنیتی در ساختمانهای اطراف محل حادثه جمع شدند. ایستگاه مرکزی قطار در این شهر بسته شد و پلیس از مدارس و دیگر اماکن عمومی شهر خواست تا درها را بسته نگه دارند.

پلیس اوترخت ضمن انتشار خبر اعزام ماموران امداد و نجات به محل وقوع حادثه، از شهروندان خواست تا راه را برای خودروهای دولتی باز بگذارند.

در اوترخت سطح هشدارهای امنیتی به بالاترین سطح افزایش یافت و وضعیت هشدار دست‌کم تا ساعت ۲۲ به وقت محلی بر این شهر حاکم شد.

بنا بر اعلام پلیس، در مراکز کلیدی از جمله در فرودگاه‌ها نیز «وضعیت فوق‌العاده» حاکم شد.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند «نگرانی عمیق» خود را در واکنش به آنچه در اوترخت روی داده، اعلام کرد و پلیس شهر روتردام (حدود ۶۰ کیلومتری اوترخت) نیز هشدارهای امنیتی را افزایش داد.

بنا بر اعلام پلیس درست قبل از این تیراندازیِ مرگبار، یک خودروی رنوی قرمز رنگ دزدیده شده بود که این خودرو پس از حادثه، در یکی دیگر از خیابانهای شهر در حالی که رها شده بود، پیدا شد.

حملۀ هلند سه روز پس از حملۀ مرگبار نیوزیلند روی داد که ۵۰ کشته برجای گذاشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید