جدیدترین اخبار
28 اسفند 1397 ساعت 13:06 پزشکی و سلامت کد خبر :510152

چگونه از افزایش وزن در تعطیلات جلوگیری کنیم؟

افزایش وزن در تعطیلات

شاید شما هم هر سال این تجربه را دارید؛ بعد از تعطیلات نوروز، روی ترازو می‌روید و متوجه می‌شوید وزن اضافه کرده‌اید و دمغ و آشفته، روزتان را شروع می‌کنید. اما نگران نباشید، توصیه‌هایی برای‌تان داریم تا امسال دیگر این تجربه‌ی تلخ برای‌تان تکرار نشود.

نکته‌ی خیلی مهم این است که تمرکزتان باید روی حفظ وزن فعلی‌تان باشد، نه کاهش وزن. قبول داریم که مقاومت کردن در برابر وسوسه‌ی خوردن انواع شیرینی‌ها و تنقلات و غذا‌های خوشمزه‌ی مهمانی‌ها کار راحتی نیست، اما با چند راهکار ساده می‌توانید جلوی افزایش وزن در تعطیلات را بگیرید.

بیشتر ورزش کنید

یکی از موثرترین راه‌های حفظ وزن یا از دست دادن وزن اضافی بدن، انجام فعالیت هوازی به طور منظم است تا کالری‌های اضافی سوزانده شوند. اگر روزی ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنید، آن را به ۴۵ دقیقه برسانید. اگر سه روز در هفته ورزش می‌کنید، حالا به هفته‌ای ۵ بار ارتقاء دهید. ورزش، راهیست بسیار عالی برای از دست دادن کالری‌های اضافی که طی این روز‌ها وارد بدن می‌کنید..

اگر درخانه تردمیل یا دوچرخه ثابت دارید و مدتهاست از آن استفاده نمی‌کنید، تمیزش کنید و آن را مقابل تلویزیون قرار دهید تا هم ورزش کنید و هم سرتان گرم شود.. می‌توانید هنگام ورزش کردن به یک کتاب صوتی گوش دهید.. با خود قرار بگذارید هر روز صبح یا عصر به پیاده روی بروید.. هنگام نظافت خانه موسیقی پخش کنید و بیشتر تحرک کنید. چرا جنب و جوش‌های‌تان را هدفمندتر نکنید؟. از روز‌های تعطیل استفاده کنید و به استخر بروید. می‌توانید علاوه بر شنا کردن، تمرینات آبی هم انجام دهید که یکی از بهترین راه‌های کالری سوزی‌اند.

در روز هفت وعده میوه بخورید

هفت وعده در روز میوه و سبزی خوردن یک راه بسیار خوب برای پُر کردن معده است که کالری دریافتی‌تان را نیز بالا نمی‌برد. میوه‌ها وسبزی‌ها در مقایسه با خوراکی‌هایی، چون چیپس و بیسکوئیت و کلوچه، کالری بسیار کمتری دارند و خیلی هم مغذی‌ترند. ضمنا فیبر موجود در میوه و سبزی، بهتر سیرتان می‌کند. پس یخچال‌تان را پُر از میوه و سبزی کنید و پیش از رفتن به مهمانی، یک وعده میوه و سبزی بخورید.

تنقلات را جلوی چشم‌تان نگذارید

اگر تنقلات و خوراکی‌ها جلوی چشم‌تان نباشند کمتر ممکن است وسوسه‌تان کنند. شیرینی و شکلات و تنقلات عید را در دسترس نگذارید و داخل کابینتی که کمتر سراغش می‌روید نگهداری کنید.

فقط یک بار در روز شیرینی و شکلات بخورید

درست است که خیلی چیز‌ها از کنترل شما خارجند، اما می‌توانید غذایی که به دهان می‌گذارید را کنترل کنید. تعطیلات نوروز زمانی است که مدام به مهمانی و عیددیدنی می‌روید و طبیعتا انواع شیرینی و شکلات و دسر و غذا وسوسه‌تان می‌کنند، پس باید قراری با خودتان بگذارید و به خودتان اجازه بدهید فقط یک بار در روز مقدار کمی شیرینی و شکلات بخورید. اگر یکی از روز‌ها مهمانی نرفتید و با شیرینی و شکلات مواجه نشدید، همان روال روزی یک بار را حفظ کنید و در مهمانی روز بعد نیز پایبند قراری که با خود گذاشته‌اید باشید.

هرگز گرسنه به مهمانی نروید

پیش از رفتن به مهمانی، یک اسنک سالم یا یک وعده میوه بخورید. ماست بدون چربی نیز برای مهار اشتهای‌تان خوب است.

در مهمانی‌ها آگاهانه‌تر انتخاب کنید

اگر پیش غذا اشتهاآور است فقط کمی از آن بخورید. بشقاب کوچکی بردارید و نیمی از آن را با سالاد سبزیجات، یک چهارمش را با گوشت و باقیمانده بشقاب را با کربوهیدرات پُر کنید. روی سالادتان سس پرچرب نریزید و فقط از روغن زیتون و سرکه یا سس کم چرب استفاده کنید. برای دسر نیز کم کالری‌اش را انتخاب کنید، مثلا یک برش کیک کافیست.

مودبانه «نه» بگویید

هر وقت در شرایطی قرار گرفتید که میزبان مدام اصرار دارد از غذا‌ها و خوراکی‌های جورواجور بخورید، یاد بگیرید که مودبانه «نه» بگویید: نه، خیلی متشکرم، به اندازه کافی خوردم و همه چیز بسیار خوب و خوشمزه بود و زحمت زیادی کشیدید، واقعا سپاسگزارم. خواهید دید که «نه» گفتن خیلی هم سخت نیست.

در مهمانی‌ها بیشتر به گپ زدن و معاشرت بپردازید تا خوردن

در مهمانی‌ها تمام مدت کنار میز خوراکی‌ها نایستید و بیشتر وقت و انرژی‌تان را صرف گپ زدن و خوش و بش با دیگران کنید. فراموش نکنید که تعطیلات برای خوش گذراندن و جشن گرفتن در کنار خانواده و دوستان است، اما خوردن، تنها راه خوش گذراندن نیست، از این روز‌های خوب سال برای ارتباط و معاشرت بیشتر با آن‌هایی که دوست‌شان دارید، استراحت و گشت و گذار استفاده کنید.

Ad

Ad
Ad

روی خط خبر

  • ارتش آزاد جایگزین نظامیان آمریکایی در منبج می‌شود
  • جلسه هماهنگی مدرن سازی رآکتور تحقیقاتی اراک برگزار شد
  • اسکورسیزی علیه ابرقهرمان‌ها: مگر شهربازی‌ست؟
  • فروش کتاب‌های درسی در بازار سیاه
  • تفاهم‌نامه‌های مشترک برای توانمند سازی زنان سرپرست خانوار حاشیه شهرها
  • تعیین تکلیف بافت فرسوده 8 منطقه تهران
  • «پل چوبی» در آمریکا به نمایش در می‌آید
  • «روز‌های نارنجی» برنده بهترین فیلم جشنواره سوئد
  • رئیسیان: تا پایان دولت روحانی فیلم نمی‌سازم
  • سریالی انیمیشن درباره تیم فوتبال منچسترسیتی در راه است
  • انتشار پوستر نمایش‌های «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل»
  • اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان
  • تحریم‌های بزرگ علیه ترکیه در راه است
  • نظارت NGOهای محیط زیستی بر فاز دو باغ پرندگان
  • بررسی قانون ممنوعیت کامل تجارت عاج در دادگاه عالی انگلیس
  • سود اوراق خزانه‌داری آمریکا رشد کرد
  • ضعف اقتصادی بر هند هم سایه انداخت
  • تعرفه ٧ سنتی برای ماینینگ ارزرمزها سودآور نیست
  • تملک ۷۰ درصد یکی از پادگان‌های بزرگ تهران توسط شهرداری
  • بانک‌های غیرآمریکایی نسبت به شوک‌های صندوق‌های دلاری آسیب‌پذیرند
  • افزایش ۲ برابری ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران
  • اطلاعات نظام مالی ناقص است
  • قیمت سکه طرح جدید ۳ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان شد
  • کنترل نقدینگی، دستور کار اصلی بانک مرکزی
  • کاهش قیمت ۹۳ قلم کالای اساسی در سطح کشور
  • پاپ توقف درگیری‌ها در شمال سوریه را خواستار شد
  • تیم دیپلماتیک آمریکا از سوریه خارج شد
  • قیمت نفت با اعلام نتایج اندک توافق تجاری سقوط کرد
  • قیمت دلار به ۱۱۳۵۰تومان رسید
  • پرچم سوریه در «الحسکه» و «قامشلی» برافراشته شد