موافقت هیات دولت با واگذاری ۳۰ ساله کارخانه «سیمان ری» به شهرداری

    کد خبر :510109
کارخانه «سیمان ری»

شهردار تهران از موافقت هیات دولت با واگذاری ۳۰ ساله کارخانه «سیمان ری» به شهرداری تهران خبر داد.

پیروز حناچی در جلسه شورای معاونان، مشاوران و شهرداران که عصر روز گذشته در ساختمان شهرداری برگزار شد، به افتتاح بخشی از خط ۷ متروی تهران در روزهای گذشته اشاره کرد و گفت: در این زمینه کار بزرگی انجام شده است و از دست اندرکاران این پروژه سپاسگزارم. امیدوارم بعد از تعطیلات عید هم با حضور رئیس جمهور خط ۶ مترو را افتتاح کنیم.

وی با اشاره به برگزاری آخرین جلسه هیأت دولت در سال جاری و دستاورد آن برای شهرداری تهران ادامه داد: امروز در هیأت دولت مصوب شد که کارخانه سیمان ری به مدت سی سال به شهرداری تهران تحویل داده شود. به عقیده من، می توان در محوطه این کارخانه قدیمی اقدامات خوبی برای جنوب شهر تهران انجام داد؛ به طور مثال بخشی از این محوطه به موزه صنعت اختصاص خواهد یافت.

شهردار تهران ضمن تقدیر از دولت و اعضای کابینه بابت این همراهی، گفت: کارخانه سیمان ری جزو اولین و شاید تا مدت ها تنها کارخانه سیمان ایران بود و بسیاری از ساختمان‌ها به کمک سیمان این کارخانه ساخته شده‌اند.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود به بودجه غیرنقد شهرداری اشاره و عنوان کرد: بودجه غیرنقد امسال ایده‌آل نبود هرچند در مجموع دستاوردهای ما در بخش بودجه خوب بود، اما در حوزه غیرنقد عقب هستیم و لازم است شهرداران مناطق و نواحی همکاری بیشتری داشته باشند. نکته دیگر این است که مزایده درآمدهای شهرداری رشد خوبی داشته است. در این زمینه باید با سازمان املاک شهرداری همکاری بیشتری صورت بگیرد. ممکن است این شیوه فرایند طولانی‌تری داشته باشد، اما میزان فساد را کم تر می‌کند و درآمدهای غیرنقد شهرداری را هم افزایش می دهد.

شهردار تهران ضمن تاکید به شهرداران مناطق و نواحی مبنی بر پاسخگویی دقیق به سوالات اعضای شورا گفت: مسئولیت و جایگاهی که داریم به واسطه رأی اعضای شورای شهر و به صورت غیرمستقیم رأی مردم است، اگر سوال اعضای شورای شهر به شما ارجاع شد، کاملاً مسئولانه و قانع‌کننده پاسخ دهید.

وی به بودجه سال جاری شهرداری نیز اشاره و عنوان کرد: با وضع فعلی منابع، مجبور هستیم از هزینه‌های جاری کم کنیم؛ به عنوان مثال میزان استفاده از خودرو در شهرداری بسیار بالاست و باید شکل استفاده از خودروها و سرویس خودرویی شهرداری نظام‌مند شود تا اگر فردی به صورت نامتعارف از خودرو استفاده می‌کند، مشخص شود.

به گزارش ایسنا، وی در بخش دیگری از سخنان خود بر عزم شهرداری به تزریق پول به مترو از طریق فروش اوراق مشارکت تاکید کرد و گفت: در هیأت دولت بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که مترو موضوعی حاکمیتی است و تلاش ما این است تا بانک‌ها اوراق مشارکت شهرداری برای مترو را ضمانت کنند، چراکه موضوع مترو به طور مستقیم به ترافیک و آلودگی هوای تهران مربوط می شود و این دو چالش از نظر مردم مهم‌ترین مشکلات پایتخت است.

شهردار تهران ادامه داد: انتظار داریم دولت برای حل این مشکل به ما کمک کند. طبق قانون هم دولت موظف است در این زمینه به شهرداری کمک کند، اما متاسفانه در برخی موارد این حمایت و کمک‌ها از سوی دولت‌های مختلف اتفاق نیفتاده است.

حناچی در ادامه با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌های شهرداری باید دستاوردهای مدیریت شهری را بیشتر و بهتر به مردم معرفی کنند، گفت: وظیفه داریم که دستاوردهای همکاران‌مان را به بهترین نحو انعکاس دهیم. به عنوان مثال، عملکرد ما در دهه فجر مورد تقدیر سردار جعفری و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفت و این نشان می‌دهد که خوب کار کردیم؛ حال باید این امر را به بهترین شکل به اطلاع شهروندان برسانیم.

وی افزود: شهرداران مناطق نیز مراقب باشند که در نواحی کارها به درستی انجام شود و اگر فردی عملکرد درستی ندارد بدون مماشات برخورد کرده و فرد دیگری را جایگزین کنند و اجازه ندهند که کم کاری یک فرد موجب نارضایتی شهروندان شود.

حناچی همچنین بر اطلاع رسانی دقیق ضوابط شهرداری به مردم تاکید کرد و گفت: بخشی از رانت‌هایی که برخی افراد برای خود ایجاد می‌کنند ناشی از بی‌اطلاعی مردم از برخی ضوابط است. شهرداران مناطق و نواحی موظف‌اند که اطلاع رسانی‌های لازم را در این زمینه انجام دهند. به عنوان مثال وقتی معبری بعد از تجمیع پلاک در داخل یک قطعه تجمیعی قرار می‌گیرد بر اساس ضوابط، آن معبر به صورت تشویقی در اختیار فردی قرار می‌گیرد که پلاک ها را تجمیع کرده است، اما شنیده‌ام که متاسفانه در برخی موارد کارشناس پول آن معبر را دریافت کرده که این ناشی از بی‌اطلاعی شهروندان است.

وی تاکید کرد: می‌توان این ضوابط را در قالب یک دفترچه یا تراکت تبلیغاتی بین مردم پخش کرد تا جلوی چنین رانت‌خواری‌هایی گرفته شود؛ اطلاعاتی که رانت تولید می‌کند نباید در کشوی میز مدیران بماند.

حناچی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع پسماند اشاره کرد و گفت: وضعیت فعلی دفن زباله مورد اعتراض مردم است و باید شیوه‌ها را تغییر دهیم. البته بوی نامطبوعی که اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) استشمام می‌شود را به آرادکوه نسبت می‌دهند که بررسی‌ها و تحقیقات نشان داد اینطور نیست. با این وجود می پذیرم که شیوه دفن زباله‌ها قابل قبول نیست و باید تفکیک از مبدا را ترویج دهیم. در این راستا، شهرداران مناطق و نواحی با هماهنگی سازمان مدیریت پسماند باید شیوه‌های علمی و نوین جمع‌آوری پسماند را در پیش بگیرند و به موازات آن آموزش‌های لازم به شهروندان را نیز در دستور کار قرار دهند. این امر یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری در سال جدید خواهد بود.

براساس گزارش شهرنوشت؛ شهردار تهران همچنین به بودجه سال ۹۸ شهرداری اشاره و تصریح کرد: امیدواریم سال آینده شهرداری وضع بهتری داشته باشد و مبالغی که از مالیات بر ارزش افزوده و سایر بخش‌ها به شهرداری تعلق می‌گیرد بهتر از سال‌های قبل باشد. با این وجود باید آن دسته از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری که سودده نیستند و یا زیان انباشته دارند را مدیریت کنیم. به اعتقاد من این‌ها نیاز به سازماندهی مجدد دارند و باید بخشی از سهام این شرکت‌ها و سازمان‌ها را در فرابورس ارائه کنیم؛ این کار می‌تواند به استانداردهای بورس این شرکت‌ها کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید