بانک سلول‌های بنیادین پالپ دندان ایجاد می شود

    کد خبر :507283
بانک سلول‌های بنیادین پالپ دندان

رئیس ستاد سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد بانک سلولی آلوژن (پالپ دندانی) را یکی از برنامه‌های مهم این ستاد به منظور گسترش خدمات به بیماران عنوان کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر جلیل توکل افشار با اشاره به اهمیت سلول‌های بنیادی و پزشکی باز ساختی در علوم پزشکی و درمان بیماری‌ها خاطر نشان کرد: سلول‌های بنیادین امروز به عنوان علم نوین در درمان بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با رویکرد توسعه علم ستاد پژوهش و کاربرد سلول‌های بنیادین را ایجاد کرد.

رئیس ستاد سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه ، ستاد سلول‌های بنیادین تلاش دارد تا آزمایشگاه اتاق تمیز (clean room) را با استاندارد gmp در دانشگاه ایجاد کند، گفت: در این آزمایشگاه محققان می‌توانند تحقیقات خود را در شرایط کاملاً استاندارد انجام دهند. تهیه نقشه‌های اتاق تمیز توسط سازمان غذا و دارو و با کمک خیرین انجام می‌گیرد.

تشویق اعضای هیئت علمی برای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان

وی با اشاره به اینکه اعضای هیأت علمی را برای تأسیس شرکت‌های دانش بنیان تشویق می‌کنیم تا این پژوهش‌ها در قالب تولید ثروت کاربرد داشته باشد، افزود: تعداد شرکت‌هایی که در زمینه سلول‌های بنیادین فعالیت می‌کنند اندک است، از همین رو باید تلاش کنیم تا در آینده شرکت‌های دانش بنیان بیشتری در این حوزه ایجاد کنیم.

کاربرد سلول‌های بنیادین در علوم دندانی

توکل افشار با اشاره به کاربرد سلول‌های بنیادین در علوم دندانی گفت: جدا سازی سلول‌های بنیادی پالپ دندان از سلول‌های بنیادی پی دی ال یکی از پروژه‌های ستاد است که فرآورده‌های آن را دندان پزشکان می‌توانند استفاده کنند، از همین رو در نظر داریم تا بانک سلول‌های بنیادین پالپ دندان را در مشهد راه اندازی کنیم که این اقدام در مرحله نگارش پروژه و آزمایشات اولیه است.

وی با بیان اینکه ستاد سلول‌های بنیادین در بخش اطفال چند پروژه را به سرانجام رسانده است، گفت: در خصوص بیماران اتیسم پروژه مشترکی با بیمارستان ابن سینا و گروه اعصاب و روان اطفال انجام شده است، علاوه بر این با گروه نوزادان نیز بر روی کودکان فلج مغزی پروژه‌ای انجام شده و به صورت کاربردی مورد استفاده قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از همین رو در سال آینده یک برنامه استارت آپ در زمینه سلول‌های بنیادی پزشکی باز ساختی از سوی ستاد برگزار خواهد شد.

وی افزود: چند سالی است که بر روی بیماری‌های آرتروز، آرتریت تحقیقاتی انجام شده که دستاورد این پژوهش‌ها نیز منجر به کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان شده است. همچنین در بیماری‌های خود ایمن از جمله «لوپوس»، «ام اس»، «ای ال اس» بیماران معرفی می‌شوند و برای درمان بیماری‌ها از سلول‌های بنیادین استفاده می‌کنند.

برنامه حوزه بازساختی سلول‌های بنیادین برای رفع نقص‌های مادرزادی

توکل افشار اضافه کرد: در حوزه بازساختی سلول‌های بنیادین نیز پروژه‌ای با گروه جراحی اطفال در دست اقدام است و برای نوزادانی که با نقص مادرزادی به دنیا می آیند، بخشی از این نقص‌ها را می‌توان با استفاده از سلول‌های بنیادی بازسازی کرد و جراحان می‌توانند این فرآورده‌ها را جایگزین کنند.

رئیس ستاد سلول‌های بنیادین دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر در بسیاری از مراکز دانشگاهی از نظر موضوع علمی سلول‌های بنیادین به حد خودکفایی رسیدیم، حتی از کشورهای پیشرفته دنیا نیز عقب نیستیم و در منطقه نیز از لحاظ علمی وضعیت خوبی داریم؛ تنها از نظر امکانات و ارائه خدمت به بیماران با یکسری محدودیت‌های قانونی روبرو هستیم.

وی افزود: در نیمه دوم سال جاری وزارت بهداشت آئین نامه‌ای در خصوص ایجاد بخش‌های سلول درمانی به تمام مراکز درمانی ابلاغ کرد که این پیوند بین دانشگاه و بیمارستانها می‌تواند در خدمت رسانی به موقع به بیماران مؤثر باشد؛ علاوه بر این در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در بیمارستان امام رضا (ع) برای ایجاد بخشی به نام بخش سلول درمانی صحبت‌های اولیه انجام شده است و بیمارستان رضوی نیز از این موضوع استقبال کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید