همایون اسعدیان :

فردین در بازیگری قابل مقایسه با بهروز وثوقی نیست

    کد خبر :506647
بهروز وثوقی

همایون اسعدیان معتقد است که محمدعلی فردین توانایی بازیگری‌اش قابل مقایسه با بهروز وثوقی نیست.

همایون اسعدیان کارگردان صاحب نام سینمای ایران درباره توانایی بهروز وثوقی در عرصه بازیگری، بیان کرد: «بهروز وثوقی به نظر من یکی از توانمندترین بازیگران سینمای ایران است، حداقل برای چند فیلم می‌توانیم روی او دست بگذاریم و بگوییم او کسی است که «گوزن‌ها»، «سوته دلان» و … را بازی کرده است و می‌توان گفت که مانند او نداشتیم.

حتی شاید به تعبیری، البته به کسی برنخورد، فردین چنین توانایی در بازیگری نداشت، او ویژگی‌هایی داشت که او را برای ما جذاب، دوست داشتنی و دلنشین می‌کرد ولی توان بازیگری‌اش از نظر من قابل مقایسه با بهروز وثوقی نبود.»

اسعدیان با اشاره به دوری ۴۰ ساله این بازیگر از سینما، توضیح داد: «خیلی وقت‌ها فکر می‌کنم که اگر جای بهروز وثوقی بودم و در نقطه‌ای که دارم به اوج می‌رسم، یعنی ۴۰ سالگی، می‌رفتم و ۴۰ سال ابزار کارم از من گرفته می‌شد چه حالی به من دست می‌داد.

من بازیگرم، آهنگساز نیستم که در خانه کار کنم یا شاعر نیستم که اشعاری را به سرایم، بازیگری ابزار کار خودش را می‌خواهد. فکر می‌کنم این مرگ تدریجی که او گذرانده خیلی تلخ و دردناک بوده است.»

3
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حماسه ایرانی گفت:
    موافقم ۲
    مخالفم ۱

    آقای اسعدیان چه می خواهید بگویید و چرا میگویید؟ فکر می کنید اینگونه از فردین چیزی می کاهید. شک نکنید که نه. چیزی هم به خودتان اضافه نمی کنید. فیلم دالاهو را نگاه کنید و آنوقت خواهید دید که بهروز وثوقی (بدون اینکه بخواهم وزن او را کم بگیرم و یا در احترام به او کم بگذارم) همه سعی خود را می کند که مثل فردین باشد و نمی شود. فردین بازیگری بود که اگر در هرجای دیگر دنیا بود روی چشم گذاشته می شد. در ایران تک بودن قبل از احترام، حسادت بر می انگیزد. جالب است اگر بگویم دلیل اصلی کنار گذاشته شدن فردین و البته بقیه از طرف سیاستمداران و نمایندگانشان در سینما فقط حسادت بود. نمی توانستند چنین محبوبیتی را قبول کنند پس صورت مسئله را پاک کردند. چگونه بهشتی فارابی می توانست فردین را تحمل کند؟ نگاهی به آینه او را از این کار باز می داشت. فردین بهترین بازیگر ایران بود حتا اگر فرصت زیادی نیافت که این را به امثال شما ثابت کند ولی فیلم غزل که بهترین کار کیمیایی هم هست، و بازی فوق العاده او که فرامرز قریبیان که بازیگر خوبی هم بود را کیلومترها پشت سر می گذارد، به اندازه کافی گویای این واقعیت است. مشکل فردین کمالی بود که در عین باور نکردنی بودن، انکار بر می انگیخت چراکه هیچکس حتا بهترین ادمها هم نمی توانند قبول کنند که کسی از آنها فاصله اش پرنکردنی است. او بهترین خاطره سینمارو ها در دهه ۴۰ و ۵۰ بود. البته کتک خور ها و منتقدینی که هیچکس آنها را جدی نمی گرفت بخصوص که وقتی دست به فیلم سازی می زدند، فیلم ماجرای زندگی نیمه تمام و چرندیات دیگری از این سنخ می ساختند. مشکل فردین کمال او بود.

  2. مهدی گفت:
    موافقم ۲

    با سلام، خیلی ها مثل شما فکر می کنند که بازیگری زنده یاد محمد علی فردین کلیشه ای است، ولی قدرت بازیگری فردین آنقدر تخصصی و در سطح بالایی قرار دارد که هیچ بازیگری توان هنر نمایی او را ندارد و نخواهد آمد. اگر مصداقش را دارید که هنر و ذوق فردین را دارد رو کنید…

  3. مهدی گفت:
    موافقم ۲

    سینمای فردین بنیادین و اصل است، پایه و اساس سینمای ایران بنام فردین است، مردانگی، جوانمردی، گذشت، انسانیت و آقای سینمای ایران بنام فردین است، اگه فردین از حسن شهرت خودش استفاده می کرد تمامی سینماگران آن وقت را میتوانست ورشکسته بکند ولی پهلوانی و مردانگی او جلوی این کار ها را می‌گرفت، ولی شما آقای اسعدیان و امثال شما هیچ وقت این موارد رو متوجه نشده و فقط به دنبال‌ تخریب فردین هستید وبا آن مقایسه های کاذب
    می خواهید خودی نشان دهید. به کوری چشم شماها، با اینکه فردین دیگر نیست ولی هر روز محبوب تر میشود.

دیدگاهتان را بنویسید