روستایی با درآمد کلان که آسفالت ندارد!

    کد خبر :506281
آسفالت خیابان ها

بنا به اظهارات مردم و برخی از مسئولان محلی، در حالیکه روستای فوتم‌علیا شهرستان جویبار درآمد زیادی به واسطه اجاره آب بندان و بهره برداری از زمین 4 هکتاری شن و ماسه دارد، اما هنوز با مشکلات متعددی همچون عدم آسفالت خیابان ها و مشخص نبودن مبادی ورودی و خروجی این درآمدها دست و پنجه نرم می‌کند.

روستای بالا فوتم‌علیا که در ۵ کیلومتری شهر جویبار قرار دارد و از توابع بخش مرکزی این شهرستان است، در حال حاضر ۸۰ خانوار و ۳۴۰ نفر جمعیت دارد اما کمبود امکانات و نبود زیرساخت ها موجب مهاجرت بیشتر ساکنین این روستا به شهرهای همجوار شده است.

جواد جانباز عضو سابق شورای فوتم علیا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درآمدهای روستا از محل اجاره آب‌بندان، فروش درختان کنار آن و زمین ۴ هکتاری شن و ماسه تامین می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه نحوه هزینه کردن این درآمدها مشخص نیست و شورای فعلی این روستا پاسخ مناسبی در این خصوص به اهالی نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستا از عملکرد شورای فعلی رضایت ندارند، تصریح کرد: متاسفانه اقدامات خوبی با وجود درآمد بالای این روستا از نظر رفاهی و زیرساخت‌ها انجام نشده و حتی از لحاظ تامین آسفالت که کمترین خواسته اهالی این منطقه بوده با مشکل مواجه هستیم.

عضو سابق شورای بالا فوتم علیا با ادعای بر اینکه در زمان رای گیری و انتخاب شورا، بستگان رئیس شورا از شهرهای همجوار وارد روستا می‌شوند و به وی رای می‌دهند، معتقد است: این عمل موجب شده تا مسئولی ناکارآمد بر مسند شورا حاکم شود و مشکلات مردم پیوسته ادامه داشته باشد.

*افت ولتاژ برق دغدغه مردم روستای فوتم علیا

در ادامه اکرم فلاح یکی از اهالی روستای بالا فوتم‌علیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: متاسفانه هیچ مسئولی پیگیر مشکلات و دغدغه‌های اهالی این روستا نبوده و درآمد حاصل از اجاره آب‌بندان‌ها و شن و ماسه برای روستای فوتم علیا هزینه نمی‌شود.

وی، آنتن دهی نامطلوب تلفن همراه و ضعیف بودن فشار برق را از دیگر مشکلات مردم روستای فوتم علیا جویبار، عنوان و خاطرنشان کرد: افت فشار برق در این روستا موجب شده تا بسیاری از لوازم برقی منازل دچار خسارت شود، هرچند برای این مورد پیگیری‌های بسیاری شده اما تاکنون کسی پاسخگوی مشکلات نبوده است.

این بانوی فوتم‌علیایی، یکی از مهم ترین مشکل این روستا را نبودن آسفالت خیابان ها بیان کرد و یادآور شد: چند باری اهالی روستا با هزینه شخصی خود به دنبال آسفالت کردن معابر بودند اما شورای محل با این مسئله مخالفت کرد.

اسماعیل اکبری دهیار روستا بالا فوتم علیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با وجود مشکلات عدیده در این روستا متاسفانه یک‌دستگی بین اعضای آن وجود ندارد.

وی با اشاره به واریز نشدن درآمدهای روستا به حساب دهیاری، تصریح کرد: متاسفانه رئیس شورا به هیچ عنوان به اهالی محل گزارش عملکرد نمی دهد.

*همه درآمدها به حساب دهیاری واریز می‌شود

در این میان حسینعلی جانباز رئیس شورای روستای بالا فوتم‌علیا در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص درآمدهای این روستا، گفت: این روستا مبلغ ۴۸ میلیون تومان از آب اداره‌کل آب منطقه ای مازندران طلب دارد و هنوز به حساب دهیاری واریز نشده است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ موفق به اجاره آب بندان شدیم که درآمد آن نیز به حساب دهیاری واریز شده است، خاطرنشان کرد: متاسفانه تا سال 1392، آب‌بندان برای 10 سال و هر سال 200 هزار تومان اجاره می‌دادند که قابل قبول نبود اما در سال 93 این آب‌بندان به مدت 3 سال و هر سال به مبلغ 39 میلیون تومان به تعدادی از جوانان اجاره داده شد که با ادعای مالکیت روستای همجوار نسبت به این مکان، قرار داد فسخ شد.

رئیس شورای روستای بالا فوتم‌علیا گفت: حدود 3 سال از اثبات مالکیت این آب‌بندان می‌گذرد که در سال گذشته، 12 و در سال 97 نیز مبلغ 24 میلیون تومان درآمد اجاره آن به حساب دهیاری واریز شد.

جانباز با بیان اینکه تمامی درآمدها به حساب دهیاری واریز می‌شود، افزود: درآمدهای روستا فقط می‌تواند هزینه های جاری آن را تامین کند. به عنوان مثال آسفالت خیابان‌های این روستا، 450 میلیون تومان هزینه دارد که درآمدهای به دست آمده حتی سوخت آن را نیز تامین نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، چند دستگی موجود در روستای فوتم‌علیا در کنار حرکت نکردن به سوی توسعه، مشکلاتی را نیز برای مردم به وجود آورده است، از سویی دیگر و با وجود سخنان مردم و اعضای شورا در خصوص سرنوشت هزینه‌های ورودی و خروجی به دهیاری، لازم است دستگاه‌های مربوطه برای شفاف‌سازی کامل، به این موضوع وارد شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید