آمیختگی ارزش‌های نسلی، پدیده‌ای نوظهور در ایران

    کد خبر :505463
مافیای مواد مخدر

یک جامعه‌شناس گفت: دست‌های پشت پرده مافیای مواد مخدر با تبلیغات فریبنده می‌خواهد که مصرف مواد مخدر در جامعه عادی شود.

دکتر غفور شیخی گفت: بین سن تمایل به مصرف مواد مخدر با سن اعتیاد تفاوت است ، در ایران با پدیده‌ای به نام آمیختگی ارزش‌های نسلی روبرو هستیم، یعنی فاصله بین نسل‌ها کاهش یافته و فضای مجازی و در دسترس بودن همه نوع اطلاعاتی، باعث پایین آمدن سن بلوغ شده است، این امر یکی از علل تمایل به مصرف مخدرها و همچنین دخانیات در نوجوانان و جوانان است.

وی بر آموزش‌های پیشگیرانه از اعتیاد تاکید کرد و ادامه داد: باید در آموزش‌های رسمی شفافیت داشته باشیم، آموزش رسمی نمی‌تواند دانش‌آموز و شهروند را از سن پایین و از دوران ابتدایی آموزش دهد که بداند اعتیاد و عوارضش چیست؟.

این جامعه‌شناس از تاثیر و نفوذ اطلاعات ماهواره‌ها و فضای مجازی یاد کرد و گفت: متاسفانه کانال‌های ماهواره‌ای با تبلیغات سوء، جوانان و نوجوانان را هدف گرفته‌اند و با تبلیغات فریبنده اینطور وانمود می کنند که با مصرف قرص‌های ترک اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد به‌راحتی می‌توانند از مخدرها رها شوند، در حالی که اینها فقط جنبه تبلیغاتی دارند و در واقعیت نه تنها اعتیاد را کنترل نمی‌کنند بلکه عوارض بسیاری را به همراه دارند.

به گزارش ایسنا، شیخی افزود: نکته مهم اینکه دست‌های پشت پرده با تبلیغات می‌خواهند که مصرف مواد مخدر در جامعه عادی شود، آنان با فریب و دسیسه و گفتن اینکه افراد با این قرص‌ها به آرامش می‌رسند و غم و غصه‌ها را فراموش می‌کنند، باعث می‌شوند تا افراد کم سن و سال خیلی راحت در معرض خطر لغزش قرار گیرند.

وی؛ نحوه رفتار والدین با فرزندان را از علل لغزش برشمرد و گفت: مورد بعدی درگیری خانواده‌هاست، خانواده آنقدر درگیر است که مهارت کنترل و نظارت و همراهی با فرزند را بلد نیستند. فقط دو سه حالت کجا بودی و با کی بودی و در نهایت کتک زدن و خشونت را روی فرزند اعمال می‌کنند و نمی‌دانند چگونه با فرزند ارتباط برقرار کنند چه برسد که اوقات فراغتش را پر کنند، در حالی که خانواده‌ها باید مهارت رفتار با فرزند را بیاموزند تا بتوانند به فرزندشان مهارت‌های زندگی و مواجه با خطر را بیاموزند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: مورد بعد که کمتر به آن پرداخته می شود قدرت مافیای موادمخدر است، مافیا پول و قدرت دارد تا بتواند کارهایش را به جلو ببرد، از آن طرف به علت ضعف نظارتی که در جامعه وجود دارد مافیای مواد چه در داخل و چه در خارج بسیار بی‌رحمانه کار می‌کند و جامعه هدفش نوجوانان و جوانان است، لذا باید مجلس با تصویب قوانینی که خاصیت بازدارندگی داشته باشد دست‌های آنان را کوتاه کند. ما ده‌ها هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم و رقم کمی نیست، نباید به مافیا اجازه نفس کشیدن در جامعه را بدهیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ وی در انتها بر بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سازمان‌های مردم نهاد اشاره کرد و گفت: هر دولتی که از اعتماد به مردم خودش را کمرنگ کند، ضرر می‌کند، هر دولتی که اعتماد به مردمش را بیشتر کند از پتانسیل بیشتری از مردم می‌تواند استفاده کند، وقتی همه مردم احساس مسئولیت کنند قطعا نتایج این امر بسیار امیدبخش و مثبت خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید