زنان متخصص وارد شوراها شوند/با دستان خالی بانوان، کارهای بزرگی انجام دادیم

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: باید تلاش شود تا زنانی توانمند، متخصص و کارآمد در حوزه مدیریت شهری و روستایی وارد شوراهای اسلامی شهر و روستا شوند.

شهیندخت مولاوردی روز دوشنبه در گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاههای اجرایی در امور بانوان در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: شوراها به عنوان پارلمان شهری به شمار می آیند و باید زنان متخصص با انتخاب درست هموطنان وارد شوراها شوند.
وی ادامه داد: همچنین باید تلاش شود که مردان معتمدی که قائل به عدالت جنسیتی هستند نیز به شوراهای اسلامی شهر و روستا راه یابند.
مولاوردی اضافه کرد: شوراها می توانند ساز و کارهای کارآمدی برای نهادینه کردن مشارکت مردم در مدیریت شهری داشته باشند البته از این نظر و تا رسیدن به جایگاه واقعی شوراها فاصله زیادی داریم و امیدواریم روح تازه ای در کالبد شوراهای جدید دمیده شود.
معاون رئیس جمهوری به مباحث آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: باید در تحقق جامعه تاب آور و پایدار تلاش شود البته شوراها در این زمینه نقش جدی دارند.
وی در ادامه اظهار امیدواری کرد که در چارچوب نامگذاری امسال حرکت های خوبی در حوزه تولید و اشتغال به ویژه برای زنان داشته باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در این چهار سال با دستانی خالی و سرانگشت تدبیر همه بانوان کارهای بزرگی را به سرانجام رساندیم.
مولاوردی اضافه کرد: امیدواریم با این ریل گذاری که در کشور توسط دولت صورت گرفته است، در دولت بعد کارهایی ارزشمندتری صورت گیرد.
وی به برخی از اقدامات در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال ٩٥ اتفاقاتی در کشور روی داد و در سال ٩٦ هم با پیگیری، این مسیر را ادامه می دهیم هر چند هنوز نتوانسته ایم نقش زنان را در عرصه اقتصاد مقاومتی داشته باشیم اما امیدواریم در سال جدید آنچه که شایسته زنان در تحقق این گفتمان است موثر واقع شویم.
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد: یکی از اقدامات مهم در سال ٩٥ این بود که در عالی ترین سطح ممکن یعنی مقام معظم رهبری به روند رو به رشد آسیب های اجتماعی توجه کردند چون آسیب های اجتماعی در حوزه زنان فراوان شده بود و با این رویکرد رهبری ، اقدامات خوبی برای کاهش این آسیب ها انجام شده است.
وی اضافه کرد: ما در حال جمع بندی کارنامه دولت یازدهم هستیم یکی از این کارنامه ها در بخش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و مهمتر از آن کارنامه دولت تدبیر و امید در حوزه زنان و خانواده است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: زمان فعالیت دولت یازدهم روند رو به رشد آسیب های اجتماعی بالا بود و اکنون هم ادامه دارد و بیکاری بانوان، 2 برابر مردان و تعداد زنان سرپرست خانوار براساس سرشماری ١٣٩٠ حدود 2 میلیون و ٥٠٠ هزار تن است که قطعا در سرشماری سال ٩٥ این آمار افزایش داشته است .
مولاوردی افزود: پایین آمدن سن فحشا و اعتیاد و غیرفعال شدن سمن ها (سازمان های مردم نهاد) از دیگر مشکلات بود و وقتی به این وضعیت می رسیم بسیاری از شکاف ها فعال می شوند و لذا راهبردی که از ابتدای دولت داشتیم ارتقا و تقویت اعتماد در سطح زنان است.
وی خاطرنشان کرد: تلاش کردیم به زنان بگوییم که این سیاست ها به نفع آنان است و مجموعه این برنامه باعث شد که ما شاهد تکان خوردن حوزه زنان شدیم . نمی توانیم بگوییم که ارتقای خوبی داشته است اما فعالیت های خوبی در این زمینه انجام شد.
مولاوردی اضافه کرد: این اذعان را می کنیم در شاخص های مشارکت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زنان حرکت رو به رشدی را داشته ایم و افزایش مشارکت سیاسی زنان را شاهد بودیم.
وی ادامه داد: در ارتقای مشارکت سیاسی مجموعه گفتمانی که در کشور حاکم شد در مجلس دهم شاهد دو برابر شدن حضور زنان در خانه ملت بودیم و در انتخابات شوراها تعداد زنان داوطلب از 6 / 4 به 3 / 6 درصد افزایش یافت.
مولاوردی اضافه کرد: البته دولت یازدهم توجه ویژه به حوزه زنان داشت به طوری که١٠ درصد کابینه معادل ٣٣ تن در دولت هستند و برای نخستین بار سخنگوی زن، سفیر زن و مدیران زن زیادی در کشور داریم.
وی اضافه کرد: در مشارکت اقتصادی شاهد بودیم که حدود یک درصد این مشارکت افزایش یافت و امیدواریم در دولت بعد نیز حضور زنان در پست های مختلف مدیریتی ادامه داشته باشد.
مولاوردی همچنین به تصویب ماده ١١٦ قانون برنامه ششم توسعه در حوزه زنان نیز اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی مربوط به رویکرد عدالت جنسیتی است که در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید البته اکنون به ماده ١٠١ تغییر کرده است.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری افزود: دولت برای حل مشکلات حوزه زنان نمی تواند به تنهایی این مسئولیت بزرگ را به عهده بگیرد و تا زمانی که مسایل زنان و خانواده مطالبه عمومی نشود نمی توان آنها را حل کرد.
وی ادامه داد: در این زمینه خطاب به سران سه قوه و مجمع تشخیص مصلحت نظام است البته دولت اقدامات خوبی در ز مینه سیاست های کلی خانواده انجام داده است.
گردهمایی مشاوران وزرا و دستگاههای اجرایی در امور بانوان امروز با حضور علی آخوندی وزیر راه و شهرسازی در محل این وزارتخانه برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید