یک فعال سیاسی: مهم ترین نقص نظام انتخاباتی رقابت افراد به جای برنامه ها است

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۰:۴۶

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خراسان رضوی گفت: مهم ترین نقص نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران این است که افراد به رقابت با یکدیگر و معرفی خود می پردازند نه برنامه ها و وقتی که بحث فرد مطرح می شود اصولا برنامه در حاشیه قرار می گیرد.

اگر انتخابات در ایران به سمت حزبی و گروهی شدن پیش رود مباحث کارشناسی و ‘برنامه محور’ می شود همان گونه که در کشورهای توسعه یافته این اتفاق افتاده است.
وی ادامه داد: این نقیصه در جامعه ما وجود دارد که احزاب به معنای واقعی فعالیت ندارند گرچه نسبت به سال های گذشته یک مقداری حضور احزاب را بیشتر می بینیم و جامعه به نوعی گرایش حزبی پیدا کرده است.
این فعال سیاسی گفت: با وجود این گرچه هنوز فعالیت ها قالب حزب ندارد ولی همین جریان های اصولگرا، اصلاح طلب و معتدل به نوعی حزب هستند و در بدنه خودشان وارد این عرصه ها شده اند و برنامه هایی ارائه می دهند گرچه ضعف هایی دارند.
وی افزود: نسبت به انتخابات قبلی گرایش به برنامه در انتخابات کنونی بیشتر است اما مطلوب نیست. راه حل اصلی این است که در نظام سیاسی ایران به احزاب بها داده شود و چند حزب پایدار در کل کشور وجود داشته باشد که در طول سالها کار کنند و با مردم ارتباط داشته باشند.
خوشخوی ادامه داد: وقتی حزب در جامعه وجود داشته باشد به مردم برنامه ارائه می دهد و سپس مردم می توانند از مسئولان حزبی پرسش نموده و ارزیابی کنند که چقدر در اجرای برنامه هایشان موفق بوده اند و چقدر ناموفق. در غیر این صورت افراد به عناوین مختلف رای ها را می گیرند و بعد هیچ توجهی به نظرات مردم هم ندارند.
وی گفت: از نقایص دیگر نظام انتخاباتی ما این است که افراد به جای معرفی خودشان به تخریب دیگران به خصوص افرادی که کمتر در عرصه اجرا آمده اند می پردازند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی خراسان رضوی افزود: با وجود همه این نقایص انتخابات بهترین و مهم ترین جایگاه برای اعمال نظرات در حوزه حکومت و سیاست است.
وی ادامه داد: جامعه از همین صندوق رای می تواند به عنوان بهترین امکان برای تحقق حقوق خود استفاده کند و به تدریج مشکلات زندگی از جمله مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را از بین ببرد.
خوشخوی گفت: بدنه و اکثر اصلاح طلبان به دنبال ارائه یک فهرست توانمند در انتخابات شورای اسلامی شهر مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور هستند که بخشی از این توانمندی در نیروهای اصلاحات وجود دارد.
وی افزود: اگر واقعا در بیرون از مجموعه اصلاحات هم گزینه ای و نامزدی وجود داشته باشد که به مجموعه اصلاح طلبان معرفی شود هر چند در چارچوب احزاب روابطی با اصلاح طلبان نداشته باشند باز هم مورد حمایت قرار می گیرند.
این فعال سیاسی ادامه داد: حزب اعتماد ملی خراسان رضوی با تعدادی از احزاب اصلاح طلب که در شورای هماهنگی اصلاح طلبان موثر هستند از افراد مستعد و دارای شرایط لازم که تعصب سیاسی هم ندارند حمایت می کند و امید است که اینگونه افراد در فهرست اصلاح طلبان برای شورای شهر مشهد قرار گیرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید