وقتی ایران در شورای المپیک آسیا هم‌رده افغانستان، بوتان، برونئی و سوریه قرار گرفت

  • ورزشی
  • جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳:۲۹
    کد خبر :503504
شورای المپیک آسیا

ایران در حالی یک کرسی در شورای المپیک آسیا کسب کرد که نگاهی به فهرست اعلام شده نشان می‌دهد ورزش کشورمان با چه کشورهایی در یک‌ ردیف قرار گرفته و از چه کشورهایی عقب افتاده است.

انتخابات شورای المپیک آسیا در حالی هفته گذشته در تایلند برگزار شد که سهم ایران در بالاترین سطح آسیا تنها یک کرسی در هیئت اجرایی بود. سمتی که پیش از این در دور قبلی کمیته ملی المپیک در اختیار کیومرث هاشمی رئیس وقت کمیته بود و حالا در اختیار رضا صالحی‌ امیری است.

به گزارش تسنیم، صالحی‌ امیری در حالی دستاورد سفر خود و تیم همراهش شامل مشاور عالی، یک عضو هیئت اجرایی و دو رئیس دپارتمان روابط عمومی و بین الملل را پر ثمر دانسته که روز گذشته بعد از انتشار لیست اعضای هیئت اجرایی و روسای کمیسیون‌های شورای المپیک آسیا مشخص شد ایران نه تنها کرسی جدیدی کسب نکرده بلکه همچون کشورهای افغانستان، ترکمنستان، سوریه و تاجیکستان که هیچ جایگاه ویژه‌ای در ورزش آسیا ندارند دیده شده و تنها یک کرسی در هیئت اجرایی دارد. این در حالی است که در دو دوره قبلی کمیته ملی المپیک و در زمان علی آبادی، ایران یک کرسی نایب رئیسی و یک کرسی ریاست کمیسیون داشت که علاوه بر بالاتر بودن سطح، دارای دو کرسی و دو حق رای در هیئت اجرایی بود.

سفر پرهزینه شیخ احمد و همراهانش در اردیبهشت ماه سال 97 به ایران و اعلام میزبانی هیئت اجرایی شورای المپیک آسیا در کشورمان در سال آینده که پیش از این نیز یک بار اتفاق افتاده و یکی از پرهزینه‌ترین میزبانی‌های ایران در سال‌های گذشته بوده و همچون اکنون عایدی برای ورزش کشور نداشت، در حالی دوباره به عنوان دستاورد کمیته المپیک یاد می‌شود که در همین نقطه اول مشخص شد که هیچ خروجی برای کشور نخواهد داشت.

شاید کمترین سهم از اتفاق رخ داده اخیر برای شخص صالحی امیری باشد چرا که وی حدود یک سال و دو ماه است که در راس کمیته قرار گرفته و این مشاوران وی بودند که باید با رصد دقیق اتفاقات شورای آسیا در ادوار گذشته بهترین مسیر برای کسب کرسی را ترسیم می‌کردند و این ذهنیت که به طور معمول به هر کشور در آسیا یک کرسی داده می‌شود را ایجاد نمی‌کردند تا امروز دلخوش به یک کرسی نباشیم. مشاوران حلقه اول آقاى رئیس، اما همان کسانى هستند که موجب شدند ایران تنها کرسى ارزشمند IOC را از دست بدهد. مشاور دیگر صالحی امیری نیز در حالی به تایلند رفته بود که پیش از این بنا بر گزارش ارائه شده دستاورد وی در سفر به اجلاس انوک در توکیو تنها دیدارهایی در سطح مسئول هتل بوده است.

صالحی امیری مدت زیادی نیست که در ورزش و کمیته ملی المپیک حضور دارد و بسیاری از موارد مطرح شده از سوی او طبیعتا بنا به اطلاعاتی است که مشاورانش می‌دهند، مانند هر رئیس دیگری. حال باید گفت امان از این مشاوران که نه تنها ورزش ایران که بسیاری از حوزه‌های دیگر را هم دچار چالش و مشکل کرده‌اند.

پیش از این، جنجال بزرگی بر سر معرفی نفرات ایران در کرسی‌های شورای المپیک آسیا افتاده بود و لیست بعد از اعلام به شوراى المپیک دچار تغییراتی شد و البته هنوز هم مشخص نیست کدام لیست ایران از سوی OCA مورد پذیرش قرار گرفته است. در هر حال این انتظار می‌رفت که تلاش بیشتری از سوی کمیته ملی المپیک صورت بگیرد ولی اصرار بر حفظ نیروهایی که در سالیان گذشته بارها عملکردشان مشخص بود موجب شد‌ ایران دو کاندیدای خود که به عنوان رئیس کمیسیون‌های آموزش و آمار در لیست ابتدایی معرفی کرده بود را عملاً بازنده ببیند و صالحی امیری را به مسیری ببرند که وی به کرسی‌ای بیشتر از عضویت در هیئت اجرایی راضی نباشد در صورتی که نایب رئیسی OCA حداقل حق ایران در اوضاع کنونی این سازمان بود.

در دوره قبلی شورای المپیک آسیا ایران دارای 11 عضو و بعد از کره، چین و ژاپن بالاترین در سطح آسیا بود، رتبه‌ای که در حد رتبه ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی دیده شده بود، ولی در دور جدید با کمتر شدن کرسی‌ها و کم اثرتر شدن کرسی‌های ایران جایگاه پایین‌تری پیدا کرده است. حال باید از کمیته ملی المپیک سوال کرد چرا در این خصوص برنامه و استراتژی خاصی نداشته و عملاً فرصت سوزی کرده است.

نگاهی به فهرست کامل کرسی‌های اختصاص یافته به کشورها به خوبی بیانگر اتفاقاتی است که رخ داده است:

قزاقستان: نایب رئیس، عضو هیئت اجرایی
کویت: رئیس شورای المپیک آسیا، کمیته قوانین، مدیرکل و مدیرفنی
هنگ‌کنگ: نایب رئیس
پاکستان: نایب رئیس
تایلند: نایب رئیس، کمیته فرهنگی
قطر: نایب رئیس
ژاپن: نایب رئیس، کمیته ورزشکاران
سریلانکا: نایب رئیس افتخاری
اندونزی: نایب رئیس افتخاری
سنگاپور: کمیته مشورتی
ازبکستان: نایب رئیس
چین: 2 نایب رئیس، یک نایب رئیس مادام‌العمر، کمیته ورزش‌ها
هند: نایب رئیس مادام العمر، کمیته هماهنگی
عربستان: کمیته آموزش
کره جنوبی: کمیته حمایت از ورزشکاران، یک کمیته ورزش و محیط زیست، عضو هیئت اجرایی
چین تایپه: کمیته مالی
مغولستان: کمیته آمار و اطلاعات
بوتان: کمیته روابط بین‌الملل
ماکائو: کمیته رسانه‌ای
عمان: کمیته پزشکی، عضو هیئت اجرایی
اردن: کمیته صلح از طریق ورزش
سوریه: کمیته ورزش برای همه
بحرین: کمیته ورزش و زنان،
برونئی: عضو هیئت اجرایی
عراق: عضو هیئت اجرایی
لبنان: عضو هیئت اجرایی
ویتنام: عضو هیئت اجرایی
ترکمنستان: عضو هیئت اجرایی
تاجیکستان: عضو هیئت اجرایی
افغانستان: عضو هیئت اجرایی
ایران:عضو هیئت اجرایی

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید