کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان مطرح کرد؛

مصرف زیاد ماده مخدر “گُل” در میان دانشجویان خراسان‌شمالی

    کد خبر :501830
ماده مخدر گل

کارشناس درمان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: متاسفانه مصرف ماده مخدر گل در میان دانشجویان این استان بالاست.

فروغیان  افزود: “گل” یکی از مواد مخدری است که در گذشته نیز مصرف آن میان دانشجویان بالا بوده است. متاسفانه دانشجویان تصور می کنند که برای همیشه می توانند این ماده مخدر را به صورت تفننی استفاده کنند، غافل از اینکه گل نیز بعد از گذشت مدتی از مصرف وابستگی را در فرد ایجاد می کند.

فروغیان با اشاره به اینکه وابستگی گل در افراد از نوع ذهنی است نه جسمی، اظهار کرد: ماده مخدر گل هیجان آور و توهم است و یکی از علل گرایش دانشجویان به این ماده مخدر، همین علت است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دانشجویان کم کم نسبت مخاطرات این ماده مخدر آگاه می شوند، تصریح کرد: زمانیکه مافیای مواد مخدر متوجه می شوند که مصرف یک ماده کمتر می شوند آن ماده را با نام و شکل دیگری توزیع می کنند تا تمایل مصرف را در افرادی که کنجکاو به استفاده از آن هستند، ایجاد کنند.

این مسئول تاکید کرد: گل نیز همان ماری جویانا یا حشیش است که پایه ماده تولیدی آن ها یکی است و خاصیت توهم زایی دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا خطر مصرف مواد مخدر جدید همچون توت فرنگی نیز در این استان شیوع پیدا کرده است؟ گفت: تاکنون گزارشی در این رابطه در این استان وجود نداشته است.

پیش از آن احمد ریواده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی نیز در گفت و گو با این ایسنا اظهار کرده بود: شیوع اعتیاد دانشجویان در دانشگاه های کشور و در دانشگاه های این استان نگران کننده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از آسیب هایی جدی که دانشجویان این استان را تهدید می کند آن است که متاسفانه منازلی که به عنوان خانه دانشجویی اجاره می کنند در مناطق آسیب دیده است و در این محلات عرضه مواد مخدر و دسترسی به آن راحت تر است. بیشتر استعمال مواد مخدر در خانه‌های دانشجویی صورت می‌گیرد.

وی با تصریح بر اینکه مواد مخدر، حوزه‌ای بسیار پیچیده است، اظهار کرد: برای پیشگیری از مصرف آن باید اقدامات علمی و هوشمندانه‌ای انجام داد چراکه اقدامات تک جانبه به هیچ عنوان پاسخ گو نخواهد بود.

دکتر کاوه حجت، رئیس مرکز تحقیقات اعتیاد و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در گفت و گو با ایسنا بیان کرده بود: متاسفانه هر زمان میزان استرس در میان افراد افزایش یابد برخی از افراد سعی می‌کنند تا به شیوه خود آن را کنترل کنند که یکی از این روش‌ها، استعمال مواد مخدر است. بالا رفتن میزان استرس و اضطراب یکی از عللی است که سبب شده تا گرایش مردم نسبت به استعمال مواد مخدر افزایش یابد.

وی بیکاری، احساس ناامنی نسبت به شغل در آینده و بی‌انگیزگی نسبت به ادامه تحصیل را از دیگر علل گرایش دانشجویان به استعمال مواد مخدر بیان کرد.

حجت افزود: ناآگاهی و احساس ناتوانی نسبت به حل آن مشکل و برون رفت از آن موجب شده تا راه دیگری جزء استعمال مواد مخدر به ذهن برخی از دانشجویان خطور نکند. از سوی دیگر پیشنهاد و تبلیغ مواد مخدر از سوی برخی از افراد موجب شده تا گرایش نسبت به استعمال این مواد به صورت گلوله های برف افزایش یابد. از سوی دیگر دسترسی مواد مخدر در حال حاضر راحت و همچنین قیمت آن نسبت به سایر کالاها کمتر است در نتیجه دانشجو دغدغه ای نسبت به فراهم کردن آن نخواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون مصرف حشیش(به نام گل) و سیگار رو به افزایش است، گفت: یک باور اشتباه در میان مردم وجود دارد و آن این است که این مواد به علت آنکه گیاهی هستند خطری را ایجاد نخواهد کرد و وابستگی جسمی را به وجود نخواهد آورد اما این باور اشتباه بوده و موجب اعتیاد افراد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین اقدامی که باید انجام شود این است که یک سری آموزش های فراگیر را در خصوص عوارض مواد مخدر به خصوص مواد مخدر گیاهی برای دانشجویان ارائه کنیم که این دانشگاه پیشنهاد ارائه دو واحد درسی به عنوان شناخت مواد مخدر را ارائه کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید