اختلال وحشت در خواب چیست؟

    کد خبر :498208

یک متخصص اعصاب و روان گفت: اغلب بیماری‌های روانی مثل افسردگی باعث ایجاد کاهش یا افزایش میزان خواب یا اختلال در ریتم خواب می‌شود.

مشیت محمدزاده متخصص اعصاب و روان و فلوشیپ خواب در حاشیه نشست خبری که به مناسبت روز جهانی خواب با موضوع آشنایی آحاد جامعه با ابعاد مختلف بیماری‌های خواب در بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد؛ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: روانشناسی و خواب ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند، بسیاری از بیماری‌های اعصاب و روان با علائم اختلالات خواب تشخیص داده می‌شود و بسیاری از اختلالات خواب به ایجاد بیماری‌های روانیمی‌انجامد.

وی ادامه داد: اغلب بیماری‌های روانی مثل افسردگی باعث ایجاد کاهش یا افزایش میزان خواب یا اختلال در ریتم خواب می‌شود یعنی ممکن است فردی که اختلال اضطرابی دارد، دیر به خواب برود یا بعد از مدتی با احساس فشار روی قلب از خواب بیدار شود.

محمدزاده گفت: در بسیاری از مواقع بی‌خوابی‌های ناشی از اختلالات تنفسی با ایجاد خروپف یعنی قطع تنفس همراه است که گاهی حدود ۱۰ ثانیه به طول می‌انجامد یا حتی ممکن است که سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از ایجاد آسیب فرد را از خواب بیدار کند.

این متخصص اعصاب و روان بیان کرد: در کل ۲ نوع خواب وجود دارد، دسته اول که به اصطلاح آن را خواب با حرکت سریع چشم می‌نامند وی طی آن مغز کاملا هوشیار است؛ دسته دوم که خواب عمیق است و در آن تنفس کاهش پیدا می‌کند و هر چه به صبح نزدیکتر می‌شویم تکرار آن و مدت زمان آن بیشتر می‌شود.

وی افزود: اغلب مشکلات خواب مثل کابوس‌ها و یا دیدن رویا در بخش دوم و خواب عمیق اتفاق می‌افتد، اما اختلال دیگری به نام وحشت خواب وجود دارد که فرد در بخش اول خواب با واکنشی تند از خواب بیدار می‌شود، اما هوشیار نیست و صبح فردا هیچ چیزی از اتفاقات شب گذشته به یاد نمی‌آورد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید