رهبر کره شمالی: هنوز زود است قضاوت کنیم

    کد خبر :497993
رهبر کره شمالی

رهبر کره شمالی در دومین روز دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا، از آمادگی برای خلع سلاح هسته‌ای خبر داد اما در ادامه گفت، هنوز زود است قضاوت کنیم.

در آغاز دومین روز دیدار «کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ویتنام، کیم اعلام کرد که آماده خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» کیم امروز (پنجشنبه) در مصاحبه با خبرنگاران ضمن اعلام آمادگی برای خلع سلاح اتمی کره‌شمالی، گفت: «اگر تمایل به چنین کاری نداشتم، اکنون در اینجا حاضر نمی‌شدم».

ترامپ نیز در واکنش به این سخنان رهبر کره شمالی تصریح کرد: «احتمالا این بهترین پاسخی است که تا کنون شنیده‌اید».

کیم بدون اینکه توضیحات بیشتری درباره واژه «خلع سلاح اتمی» ارائه کند، در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا گام‌های جدی برای این کار برداشته‌اند یا نه، توضیح داد که هم‌اکنون با تیم آمریکایی در حال مذاکره در این باره بودند.

وی به خبرنگاران گفت: «امیدوارم شما فرصت بیشتری برای صحبت کردن به ما بدهید. حتی یک دقیقه هم با ارزش است».

به گزارش فارس،ترامپ نیز با بیان اینکه می‌خواهد به بهترین توافق با کره شمالی برسد، افزود: «من بارها از ابتدا گفته‌ام، سرعت (خلع سلاح اتمی) برای من مهم نیست. من از اینکه دیگر راکت، موشک یا هر چیز اتمی آزمایش نشود، بسیار قدردانی می‌کنم. رئیس کیم و من، می‌خواهیم معامله درست را انجام دهیم».

رهبر کره شمالی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا به وجود توافق درست با آمریکا اعتقادی دارد یا نه، توضیح داد: «هنوز زود است که بخواهیم قضاوت کنیم ولی نمی‌گویم که بدبین هستم. از حسی که اکنون دارم می‌توانم بگویم که احتمالا (دیدار ما) برون‌داد خوبی خواهد داشت».

کیم با توصیف کردن دیدار با ترامپ به «فیلم‌های فانتزی» گفت: «مردم ما را اینجا می‌بینند که اوقات باشکوهی را می‌گذرانیم، چیزی شبیه یک صحنه از فیلم‌های فانتزی. ما تا کنون اقدامات زیادی انجام داده‌ایم و اکنون زمان نمایش آنها فرا رسیده است».

ترامپ بار دیگر ضمن تاکید بر اینکه کره شمالی می‌تواند به یک «قدرت اقتصادی» تبدیل شود، گفت که درباره همه موضوعات از جمله مسائل حقوق بشری با کیم صحبت می‌کند.

شبکه «ان‌بی‌سی» بامداد امروز به نقل از مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا گزارش داده است که واشنگتن از درخواست اطلاع از تمام ابعاد و جنبه‌های برنامه‌های اتمی و موشکی کره شمالی عقب‌نشینی کرده است.

این در حالی است که در مذاکرات یک دهه پیش کره شمالی و گروه متشکل از اتحادیه اروپا و آمریکا که با شکست مواجه شد، اختلاف اصلی در مورد اصرار غرب برای اطلاع کامل از ابعاد برنامه اتمی پیونگ‌یانگ بود.

ترامپ و کیم روز چهارشنبه برای دومین بار با یکدیگر دیدار کردند و آنطور که مقام‌های کاخ سفید گفته‌اند، روز پنجشنبه دو طرف با حضور در یک مراسم رسمی توافقنامه‌ای را، که محتوایش هنوز مشخص نیست، امضا می‌کنند.

رئیس‌جمهور آمریکا که در ابتدای مذاکره با کره شمالی خلع سلاح کامل اتمی پیونگ‌یانگ را به عنوان هدف دولتش اعلام کرده بود، در روزهای گذشته گفته برای تحقق این هدف عجله‌ای ندارد و همین که کره شمالی آزمایش‌های موشکی و اتمی خود را متوقف کرده، مایه خرسندی آمریکاست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید