تغییر مناسبتی پروفایل‌ها نشانه چیست؟

    کد خبر :497364
تغییر مناسبتی پروفایل‌ها

امروزه گسترش فضاهای مجازی نه تنها نوع زندگی افراد جامعه را به چالش کشانده بلکه باعث شده با تغییر مناسبت‌ها، صفحه‌های شخصی افراد نیز تغییر کند. به طور مثال همزمان با روز مادر برخی با انتشار تصاویر مادرانشان صفحه‌های شخصی و نمایه‌های (پروفایل‌) خود را به روز کردند و به آنها تبریک گفتند و …. ؛ در همین رابطه یک کارشناس اجتماعی می‌گوید: برخی جوانان به دلیل احساس کامل نبودن کنار والدین خود، با انتشار عکس آنها در فضاهای مجازی سعی می‌کنند این احساس را التیام بخشند.

مهرداد فلاطونی روانشناس و کارشناس اجتماعی در گفت‌‎وگو با ایسنا، معتقد است: از نظر روانشناسی و روانشناختی عموماً افرادی که به بهانه این روز تصاویر شخصی عزیزانشان را در فضاهای مجازی منتشر می‌کنند “مهرطلب” و یا “کمال طلب” هستند؛ مهرطلبان همیشه دوست دارند مهربانی خود را بروز دهند، آنها از مهربانی کردن بسیار بیشتر از مهربانی دیدن لذت می‌برند و همین خصلت در مرحله‌ای از زندگی آنها را به حد انفجار می‌رساند.

وی درباره خصوصیات افراد “کمال طلب” نیز اینگونه توضیح می‌دهد: کمال طلبان یا رمانتیک‌ها عموماً به دلیل وجود ویژگی خاص والدین مانند خوش‌لباسی، فرهیختگی، شهرت و… عکس خود را در کنار والدینشان منتشر می‌کنند، تا از این طریق خود و والدینشان را به جامعه نمایش دهند.

فلاطونی یکی از عوامل بروز این رفتارها در جامعه را نوع فرهنگی که در جامعه حکم‌فرمانی می‌کند می‌داند و می‌افزاید: انسانها تحت تاثیر پنج عامل فرهنگ، طبقه اجتماعی، آموزش و پرورش، والدین و گروه همسالان رفتارهایشان تغییر می‌کند که فرهنگ یکی از عوامل بروز واکنش‌های این چنینی افراد در فضاهای مجازی است، اما ای کاش این فرهنگ به نحو دیگری در جامعه حکم فرما بود.

این روانشناس ادامه می‌دهد: روز مادر بهانه‌ای است که فرزندان از والدین خود قدردانی نسبی کنند. در دوران قدیم جوانان برای گرامیداشت این روز برای مادر احترامی که در آن ترسی وجود داشت قائل بودند، اما می‌بینیم که با گسترش تکنولوژی نوع احترام به والدین نیز تغییر کرده است. باید از نظر روانشناسی احترام و حفظ ارزش جایگاه مادر در جامعه فرهنگ‌سازی شود و مردم هر روز را روز “مادر” بدانند.

فلاطونی که از نظر روانشناسی این روش قدردانی را چندان جالب و صحیح نمی‌داند، می‌گوید: انسانها هیچکس را به اندازه خود دوست ندارند، زمانیکه افراد تصاویر شخصی عزیزان خود را در روزهای خاصی آن هم در فضای مجازی منتشر می‌کنند برای این است که احساس کامل نبودن در کنار والدین خود را التیام ببخشند.

البته این کارشناس اجتماعی معتقد است که نباید این مسائل را تنها از جنبه‌های منفی ارزیابی کرد چراکه مسائل تنها منفی و یا مثبت مطلق نیستند، از نگاه دیگر بروز این رفتارها باعث می‌شود والدین توسط فرزندانشان بازنگری شوند و فرزندان وظایف انجام نداده خود را نسبت به جایگاه مادر مرور کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید