فلاحت پیشه: استعفای ظریف را نباید به سیاست ایران در سوریه ربط داد

  • سیاسی
  • سه شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ ۱۳:۲۵
    کد خبر :496729
فلاحت پیشه

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه گفت: استعفای ظریف را نباید به سیاست ایران در سوریه و یا سفر آقای بشار اسد به ایران ربط داد.

حشمت الله فلاحت پیشه در حاشیه نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به خبر استعفای وزیر امور خارجه، گفت: آقای ظریف با استعفا قهرمان نمی شود، ملت قدر زحمات وی را می دانند در طول برجام در مقابل تمام قدرت های دیپلماتیک دنیا اعم از دولت ها و سازمان ها ایستاد.

نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که باعث خوشحالی دشمنان شود باید پرهیز کند. در حوزه برجام آقای ظریف بیش از هر کس دیگری می داند که دشمنان ما ناجوانمردی بسیاری به خرج دادند، وی به عنوان اولین فرد در جریان عهدشکنی دشمنان قرار گرفت، در حال حاضر نیز انتظار می رود وی در وزارت خارجه بماند و سیاست های وزارت خارجه را پیش ببرد.

به گزارش خانه ملت، وی افزود: آقای ظریف به لحاظ موضوعی و شکلی با تجدید ساختاری که در وزارت امور خارجه صورت داد موجب سامان دهی این وزارتخانه شد. وی قطعا می تواند این سامان را به سرانجام برساند.

فلاحت پیشه ادامه داد: نمایندگان اعم از جریان اصولگرا و اصلاح طلب دغدغه ای که دارند مبنی بر عدم انجام کار غیرشفاف در حوزه سیاست خارجی کشور است اما این مجلس دو بار به آقای ظریف رأی اعتماد داده شاید بیشترین سوالات نیز در مجلس از وزیر امور خارجه پرسیده شده است. آقای ظریف شخص پاسخگو است بنابراین در چنین شرایطی خبر استعفا بسیار غافلگیر کننده بود.

از گلایه های آقای ظریف اطلاع داشتیم

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از گلایه های آقای ظریف اطلاع داشتیم، گفت: مشخصا برخی اختلافات در مورد وزارت خارجه در دولت وجود داشت اما در حوزه سیاست خارجی تنوع نظرات وجود دارد و آنچه مهم است اینکه تحمل سیاستمداران باید زیاد باشد.

وی ادامه داد: نمایندگان عضو فراکسیون امید برهمین اساس امروز در مجلس نامه ای را امضا کردند در مورد عدم پذیرش استعفای آقای ظریف توسط رئیس جمهور، در مقابل نیز برخی از نمایندگان اصولگرا از این اقدام انتقاد کردند.

فلاحت پیشه تصریح کرد: موضوع استعفای آقای ظریف باید به گونه ای حل شود که گامی رو به جلو باشد، امیدواریم ایشان در جایگاه خود باقی بماند ولی اگر به هر دلیلی استعفای وی مورد پذیرش قرار گیرد باید گام به پیش دولت در سیاست خارجی طراحی شود.

نوع واکنش آمریکایی ها متاسفانه خیلی بهتر از واکنش برخی از افراد در داخل کشور بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با یادآوری ارتباط استعفا به افول و سقوط دولت توسط برخی از افراد، گفت: برخی مواضعی را اعلام کردند اما این تحلیل ها خائنانه و حتی خائنانه تر از تحلیل دشمنان ما مثل آمریکا است. نوع واکنش آمریکایی ها متاسفانه خیلی بهتر از واکنش برخی از افراد در داخل کشور بود.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران موارد متعدد استعفا در سطوح مختلف وجود داشته علاوه بر این بارها شاهد شهادت یک سوم مسئولین ارشد این کشور در اقدامات تروریستی بودیم اما کشور راه خود را ادامه داده است. هم اکنون هم استعفایی شکل گرفته که قطعا مدیریت خواهد شد.

فلاحت پیشه تاکید کرد: امیدواریم در مدیریت آینده کشور مدیریت دستگاه دیپلماسی با وجود ظریف باشد اما شرایط به هر گونه ای که پیش رود نباید منجر به ایجاد نوسانات در سیاست کشور شود به خصوص در شرایط کنونی که آقای بشار اسد با مقام معظم رهبری دیدار کردند و پیام بزرگی برای دنیا به همراه داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: بشار اسد کسی است که 6 سال پیش دشمن به 800 متری کاخش رسیده بودند به نوعی که فقط 11 درصد خاک سوریه در اختیار بشار اسد بود اما در حال حاضر حدود 65 درصد در اختیار دولت مستقر سوریه است و مذاکرات پیرامون حدود 20 درصد خاک سوریه در درون دولت در حال انجام است و تنها فشارهای خارجی سبب شده که 10 درصد خاک سوریه به صورت بلاتکلیف باقی بماند.

وی خاطرنشان کرد: دیدار آقای بشار اسد با رهبری و رئیس جمهور ایران برای دیکتاتورها که سال ها در حمایت از آمریکا در سوریه هزینه کردند پیام مهمی داشت و این دیدار نشان از سقوط آن ها است بنابراین این موضوع نباید تحت شعاع هیچ چیزی حتی استعفای آقای ظریف قرار گیرد.

آقای ظریف بارها اعلام کرده که با حاج قاسم سلیمانی ارتباطات تنگاتنگ دارد

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ملت قدردان زحمات آقای ظریف هستند، هرچند نقدهایی به وی مثل هر سیاست مداری وجود داشته باشد اما آنچه مهم است اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیتی برخوردار است که می تواند این اتفاق را تبدیل به یک گام مثبت کند.

فلاحت پیشه در توضیح برنامه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این خصوص گفت: امروز با رئیس مجلس شورای اسلامی صحبت کردیم لذا مقرر شد از کم و کیف استعفا اطلاع پیدا کنیم به همین جهت با شورای معاونین وزارت امور خارجه نیز تماس گرفتم، امور سیاست خارجه کشور در حال انجام است منتهی با خود آقای ظریف هنوز نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در توضیح وجود برخی ناهماهنگی ها در سفر رئیس جمهور سوریه به ایران به نقل از محمدجواد ظریف، گفت: اگر ناهماهنگی هایی هم وجود داشته در درون دولت بوده به همین منظور در جایی که آقای ظریف به صورت پروتکلی باید حضور پیدا می کرد، حاضر نشد اما موضوع فراتر از این مسئله است، به نظر می رسد ناهماهنگی ها را نباید به سیاست ایران در سوریه ربط داد. سیاست ایران در سوریه مشخص و مسئولیت با هماهنگی ها تبیین شده است. آقای ظریف نیز پیش از این بارها اعلام کرد که با حاج قاسم سلیمانی ارتباطات تنگاتنگ دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید