مهم‌ترین اقدامات جمعیتی وزارت بهداشت/ آموزش پیامدهای تک فرزندی

    کد خبر :495701

معاون بهداشت وزارت بهداشت، به تشریح مهم‌ترین اقدامات جمعیتی این وزارتخانه بعد از ابلاغ سیاست­ های کلی جمعیت مقام معظم رهبری پرداخت.

علیرضا رئیسی، با اشاره به رشد شتابان جمعیت در دهه شصت و مسائل و مشکلات ناشی از آن، گفت: این موضوع باعث شد مسئولین مملکتی وقت به فکر چاره ­اندیشی باشند، به نحوی که ضرورت کنترل جمعیت و راه ­اندازی برنامه ­های فعال تنظیم خانواده از هدف ­های عمده پنج ساله اول توسعه کشور بود که در برنامه پنج ساله دوم و سوم نیز به قوت خویش باقی ماند.

وی افزود: وزارت بهداشت بنا به رسالت و وظایف ذاتی خود با رویکرد حفظ و ارتقای سلامت مادر و کودک و در نهایت خانواده و جامعه و کاهش بارداری ­های برنامه ریزی نشده و پرخطر را مد نظر قرار داده و به منظور ارتقای کیفیت خدمات و انتخاب آزادانه و آگاهانه خانواده ها فرایند مشاوره را در تمامی سطوح ارائه خدمت جاری نمود.

رئیسی با اشاره به تاثیر عوامل مختلف اجتماعی، فرهنگی و… که منجر به کاهش نرخ باروری کلی گردید، ادامه داد: در سر شماری سال ۱۳۸۵ نرخ باروری کلی به ۱.۹۵ و در سر شماری سال ۱۳۹۰ این رقم به ۱.۸ رسید.

معاون وزیر بهداشت، افزود: در این سال ها مقام معظم رهبری با منویات خود، لزوم تغییر در سیاست های جمعیتی و پیشگیری از پیر شدن و حفظ جوانی جمعیت با مد نظر قرار دادن کارآمدی و کیفیت جمعیت را مورد تاکید قرار داده اند و در اردیبهشت ۱۳۹۳ سیاست های کلی جمعیت را ابلاغ نمودند.

رئیسی با عنوان این مطلب که یکی از اهداف راهبردی حوزه بهداشت در طرح تحول سلامت «افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت جمعیت» است، اظهارداشت: بر همین مبنا، وزارت بهداشت با بازنگری جدی و علمی در سیاست ­های جمعیتی، ضمــن ایجاد تغییراتی در برنامه­ های قبلی، رویکردهای جدیدی در راستای سیاست های کلان نظام اتخاذ نمود.

وی، به برگزاری سمینارهای منطقه­ ای، استانی و ملی برای تبیین سیاست­ های کلی جمعیت در راستای ارتقای نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک، اشاره کرد و افزود: این سمینارها برای مدیران و کارشناسان دانشگاه ­ها، سیاستگزاران و مدیران استانی و مسئولین جلب مشارکت های مردمی در دانشگاه ­ها، برگزار شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، بازنگری در زمینه راهبردهای ارائه خدمات در راستای ارتقای سلامت مادران و کودکان را مورد اشاره قرار داد و گفت: فرهنگ سازی در راستای ارتقای نرخ باروری کلی با رویکرد آموزشی در زمینه آموزش پرهیز از تاخیر در ازدواج، پرهیز از تاخیر در فرزندآوری، مشکلات و پیامدهای تک فرزندی، آموزش پیشگیری از سقط عمدی، و…، از جمله برنامه های وزارت بهداشت بوده است.

رئیسی، تقویت و ارتقای کمی و کیفی آموزش ­های هنگام ازدواج، تهیه محتواهای آموزشی برای خدمات پس از ازدواج به منظور تحکیم بنیان خانواده­ و افزایش رضایتمندی زوجین و حل مشکلات زوجین در ابتدای زندگی زناشویی، از دیگر برنامه ها و اقدامات جمعیتی وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: انجام پژوهش های متعدد از جمله بررسی تحولات باروری در ایران و بررسی رضایتمندی زناشویی در ایران، ارائه خدمات فاصله گذاری به گروه­ های پرخطر، آموزش در راستای پیشگیری و کاهش عوامل مستعد کننده ناباروری، بخش دیگری از اقدامات جمعیتی وزارت بهداشت بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید