اسباب‌بازی‌هایی که پا به مدارس غیراستاندارد می‌گذارند

    کد خبر :495556
کسب مهارت دانش،

این روزها که اکثر مدارس از کمبود تجهیزات در هنرستان‌ها و مدارس غیر استاندارد رنج می‌برند، گاهی آموزش و پرورش در تامین آب و برق خود نیز می ماند و قادر به پرداخت قبوض نیست.

از آن سو اوضاع اقتصادی معلمان نیز تعریفی ندارد، با همه این شرایط، سیاست آموزش و پرورش تغییر کرده و عقیده دارد که رویکرد “بخوان، حفظ کن ، امتحان بده” دیگر جواب نمی‌دهد و باید کسب مهارت دانش، زندگی و کسب و کار در مدارس به دانش آموزان آموزش داده و تمرین شود و چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت وگو و تحمل هم نوع در مدرسه، در میان دانش آموزان ایجاد شود.

برای همین است که جدیدا طرح ملی اسباب بازی در مدارس را همچون ژاپنی‌ها به اجرا گذاشته‌اند و قرار است از سال آینده بکار گرفته شود تا علاقه و آینده شغلی دانش آموز از همان ابتدا بر اساس بازی هایش پایه ریزی شود و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار شود.

اسفندیار نظری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران در گفت وگو با ایسنا، یکی از مشکلات اساسی مدارس را کمبود تجهیزات در هنرستان‌ها و نبود مدارس استاندارد، عنوان کرده و اظهار کرده، تخصیص نیافتن اعتبار از سوی وزارتخانه به مدارس به ویژه مدارس دولتی و تحت تاثیر قرار گرفتن دانش آموزان به فضای مجازی در مدل‌های مختلف و بی‌انگیزگی معلمان به دلیل نپرداختن به مشکلات، به جهت کمبود اعتبار نیز از دیگر مشکلات پیش روی آموزش و پرورش است.

برخی مدارس با قطعی آب و برق دست و پنجه نرم می کنند

وی، تاثیر آسیب های اجتماعی بر مدارس و خانواده ها را یکی دیگر از چالش های آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: هماهنگی نکردن دستگاه‌هایی مانند وزارت نیرو آب، برق و غیره با آموزش پرورش به علت نداشتن اعتبارات و سرانه در اکثر موارد باعث شد تا مدارس با قطعی آب و برق و غیره دست و پنجه نرم کنند.

فرسوده بودن 32 درصد مدارس مازندران

وی ادامه داد: می توان ازدیاد جمعیت دانش آموزی و فرسوده بودن بیش از ۳۲ درصد ازمدارس مازندران را هم می توان به مشکلات اساسی آموزش و پرورش اضافه کرد.

*سرنوشت معلمانی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده‌اند!

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر توانمندی بسیار بالای معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان و مجاری رسمی وارد سیستم آموزشی شدند ،افزود: متاسفانه از سال 1385 به بعد دخل و تصرف در ورود افراد غیر متخصصی که آموزش های لازم را ندیده اند صورت گرفته که حوزه ابتدایی و متوسطه اول را با چالش های فراوانی روبه رو کرده است.

وی گفت: در حال حاضر براساس دستور وزیرآموزش و پرورش اقدام به بازآموزی مجدد و توانمندسازی افرادی که از مجاری رسمی وارد آموزش و پرورش نشده‌اند شده است.

*مهم ترین ویژگی یک معلم

نظری چهار ویژگی یک معلم را در دانش و مهارت، اعتماد، ارتباط و انگیزه دانست و افزود: معلمان باید در سه حیطه دانش حرفه‌ای، عمل حرفه‌ای و تعهد حرفه‌ای نیز دارای توانمندی باشند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه سنجش تعادل روانی معلمان جزء کارهای اصلی آموزش و پرورش است، تصریح کرد: نخستین کسی که نسبت به رفتار معلم واکنش نشان می‌دهد دانش آموز است.

مشکلات اقتصادی معلمان از نگرانی های آموزش و پرورش مازندران

وی با بیان اینکه نبود انگیزه های تشویقی و مشکلات اقتصادی معلمان، یکی از نگرانی های آموزش و پرورش بوده که قطعاً در نگاه روانشناسی و انگیزه ای معلم تاثیرگذار است، تصریح کرد: در همین راستا دوره‌های ضمن خدمت در رابطه با آسیب های اجتماعی، برخوردهای معلم در سطح کلاس، توانمندی هایی که یک معلم باید در سر کلاس داشته باشد و کلاس داری برای معلمان گذاشته شده است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه متاسفانه آموزش و پرورش در نگاه اول دولت و مجلس قرار ندارد، خاطر نشان کرد: نگاه دولت و مجلس باید نسبت به آموزش و پرورش تغییر کند.

نظری با اشاره به اینکه رویکرد اول آموزش و پروش بخوان، حفظ کن ، امتحان بده بود ، گفت: اما در حال حاضر کسب مهارت دانش، کسب مهارت زندگی و کسب مهارت کسب و کار در مدارس بر روی دانش آموزان در حال تمرین است و همچنین چهار فرصت شادی کردن، انتخاب، مهارت تفکر و گفت وگو و تحمل هم نوع، مهارت آموزی در مدرسه برای دانش آموزان ایجاد شده است.

* اجرای طرح اسباب بازی در مدارس به صورت ملی از سال آینده

وی، گذاشتن اسباب بازی در مدارس را یکی از کارهای پسندیده و تاثیر گذار دانست و افزود: اسباب بازی علاقه و آینده شغلی دانش آموز را از همان ابتدا پایه ریزی می‌کند و بر روی دانش، نگرش و مهارت دانش آموز کار می کند که کشورهایی مانند ژاپن زمان زیادی را از انجام این کار گذراندند اما این طرح امسال به صورت آزمایشی شروع شده و مازندران هم در این طرح قرار دارد و در سال آینده به صورت برنامه ملی اجرا خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید