کیهان: دولت درباره FATF و بیانیه آن آدرس غلط می‌دهد

  • سیاسی
  • دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ ۸:۱۰
    کد خبر :495536
FATF

روزنامه کیهان در شماره امروز خود در گزارشی نوشت که آخرین بیانیه FATF در کشور از سوی برخی رسانه‌ها،‌ اشتباه ترجمه شد.

روزنامه کیهان در گزارشی به نقل از فرهیختگان در این‌باره آورده که بیانیه می‌گوید: در صورتی که ایران تا چهار ماه آینده این هفت بند ذکرشده را اجرایی نکند، «نظارت‌های بیشتر» بر بانک‌های ایران و مخصوصا شعب خارجی آنها اعمال خواهد شد.
این توضیح درخصوص متن بیانیه البته با اتکا به ترجمه واژه‌به‌واژه آن است؛ ترجمه‌ای که متاسفانه در بسیاری از رسانه‌های کشور مطلقا منتشر نشده و صرفا با اتکا به خبری که برخی شبکه‌های خارجی مانند رویترز بیان کرده‌اند، تحلیل‌هایی ارائه شده است.
قریب به اتفاق همین رسانه‌ها مدعی شدند که اولا FATF گفته است ایران تنها چهار ماه دیگر فرصت دارد و در پایان این مهلت اگر هفت بند یادشده را اجرایی نکند، به لیست سیاه برگشته و در کنار کره شمالی قرار می‌گیرد؛ ثانیا ذکر کرده‌اند مشکلات اقتصادی امروز کشور مانند مسئله کمبود گوشت قرمز و افزایش قیمت سرسام‌آور آن ناشی از محدودیت‌هایی است که FATF برای ایران در نظر گرفته است. خوب یا بد، محرمانه یا غیرمحرمانه، ایران بیش از 50 درصد Action Plan را اجرا کرده که از نظر FATF اقدامات قابل‌توجهی است. این نکته در پاراگراف اول متن مربوط به ایران به دقت گفته شده و مراحل آن از سال 2016 تاکنون مرور شده است. براساس همین اقدامات هم مهلت چهار ماهه دوباره در نظر گرفته شد. بیانیه در مرحله بعد خواسته‌های خود را عنوان کرده و در نهایت ذکر کرده که «اگر ایران تا ژوئن 2019 قوانین باقیمانده استانداردهای FATF را تصویب نکند، FATF خواستار افزایش بازرسی‌های نظارتی از نهادهای مالی مستقر در ایران و زیرشاخه‌های آنها خواهد شد.»
آنچنان که مشخص است، افزایش نظارت تنها تهدید این بیانیه است و هیچ کجا هم این مطلب ذکر نشده که افزایش نظارت به معنای بازگرداندن ایران به لیست سیاه است. نهایتا اینکه ترجمه غلط یا تفسیر به‌رای از این عبارت تحت عنوان «تهدید بزرگ FATF » در برخی رسانه‌ها توصیف شده است که اساسا پایه‌ای ندارد.
گفته‌اند که عدم توانایی در تبادلات بانکی ناشی از فشارهای FATF باعث محدودیت برای بازار شده و مشکلات پدیدآمده برای بازار گوشت حاصل آن است. اولا از حدود دو سال گذشته تاکنون هیچ تفاوتی درخصوص جایگاه ایران در لیست‌های FATF ایجاد نشده، پس مشکلی را که مربوط به دو یا سه ماه اخیر است نمی‌توان به گردن FATF انداخت. ثانیا اینکه نه اعضای دولت و دیپلمات‌های وزارت خارجه و نه مدافعان رسانه‌ای یا حقوقی دولت و نه حتی طرف‌های خارجی هیچ‌گاه نگفته‌اند اگر ایران تمامی Action Plan را اجرا کند، مشکل بانکی نخواهد داشت و بالاتر اینکه هیچ‌کس حاضر نیست ادعا کند اگر FATF ایران را به کلی از لیست سیاه و خاکستری و… خارج کرد و در لیست سفید و همکار تمام‌عیار خود قرار داد، مشکلات بانکی ایران مرتفع خواهد شد. صریحا باید گفت از هنرهای دولت‌ گره زدن افکار عمومی به تصمیمات کشورهای خارجی و نوع روابط ما با آنهاست و همچنان هم در این مسیر گام برمی‌دارد. در واقع دولت به جای اینکه هر کاری را از مسیر خود حل کند، برای پیشبرد مقاصدی که استدلال کافی برای آنها ندارد، به فضاسازی متوسل شده و تلاش می‌کند با تمرکز بر افکار عمومی آنها را به حمایت از خود وادارد، آن هم در جایی که مسائل حقوقی و بسیار تخصصی در جریان است.
همه کارشناسان به خوبی می‌دانند که تحریم ایالات متحده بسیار فراتر از نظارت، تهدید و حتی قرار دادن نام ایران در لیست سیاه FATF است و مادامی که این تحریم‌ها برقرار باشد، نظر FATF بر روابط اقتصادی ایران فاقد کمترین حد از اثر است و لذا باید به مبارزه با تحریم‌های آمریکا از مسیرهای دیگری رفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید