موگرینی: باید در ونزوئلا انتخابات برگزار شود

    کد خبر :495443
موگرینی

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار یک بیانیه ضمن اتهام‌زنی به دولت قانونی ونزوئلا، بر لزوم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید در این کشور تاکید کرده است.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظری تازه درباره بحران ونزوئلا ضمن اتهام‌زنی به دولت «نیکلاس مادورو» و بدون توجه به پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ گفته که برای حل بحران در ونزوئلا باید انتخابات جدیدی برگزار شود.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ابتدای بیانیه خود دولت قانونی ونزوئلا را «رژیم» خواند و تصریح کرد: «بدتر شدن شرایط زندگی در ونزوئلا با توجه به بحران چند بُعدی کنونی در این کشور، دارد به طور روز افزون روی تعداد بیشتری از ونزوئلایی‌ها تاثیر می‌گذارد. انکار این وضعیت اضطراری انسانی در ونزوئلا توسط رژیم (دولت نیکلاس مادورو) دارد به تشدید تنش‌ها می‌انجامد. گزارش‌های نگران‌کننده‌ای درباره شورش، اقدام‌های خشونت‌آمیز و افزایش تعداد قربانیان به ویژه در مناطق مرزی وجود دارد».

به گزارش فارس،فدریکا موگرینی ادامه داد: «ما قویا از نیروهای اجرای قانون و نهادهای امنیتی (ونزوئلا) می‌خواهیم خویشتنداری نشان دهند، از توسل به زور اجتناب کنند و اجازه وارد شدن کمک‌ها را بدهند».

موضوع «ارسال کمک‌ها» در روزهای اخیر به مساله‌ای جنجالی تبدیل شده و دولت ونزوئلا اعلام کرده که آمریکا و متحدانش در حال استفاده از این موضوع برای تضعیف و از بین بردن حاکمیت و استقلال ونزوئلا و پیش بردن اهداف خصمانه خود هستند.

موگرینی در بیانیه تازه خود ضمن تاکید بر تعهد اتحادیه اروپا برای کمک بیش از ۶۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به مردم ونزوئلا گفت که این اتحادیه همچنان متعهد به ارائه کمک‌ها به ونزوئلا بر اساس اصول انسان دوستانه، بی‌طرفی و استقلال است.

وی ادامه داد: «ریشه‌های بحران جاری در ونزوئلا، سیاسی و نهادی هستند و به همین روی، راه‌حل تنها می‌تواند یک راه‌حل سیاسی باشد. ما قویا خشونت و هر اقدامی که سبب ثبات‌زدایی کردن بیشتر منطقه شود را رد و محکوم می‌کنیم».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «مردم ونزوئلا تا همین حالا هم رنج بسیاری کشیده‌اند. از مدت‌ها قبل باید به مردم اجازه داده می‌شد که درباره آینده‌شان تصمیم‌گیری کنند. ما قویا درخواستمان را برای احیای دموکراسی از راه انتخابات ریاست جمهوری آزاد، شفاف و معتبر تکرار می‌کنیم. اتحادیه اروپا از طریق گروه تماس بین‌اللمللی آماده حمایت از این فرایند است».

تاکید او بر لزوم برگزاری انتخابات در حالی صورت گرفته که مادورو توانست در انتخابات ۲۰ می ۲۰۱۸ برای یک دور دیگر به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود اما مخالفان او در ونزوئلا مدعی هستند که این انتخابات فاقد مشروعیت بوده است.

مخالفان رئیس‌جمهور ونزوئلا که از سال ۲۰۱۷ اکثریت «مجمع ملی» (کنگره) این کشور را در اختیار دارند، ضمن رد مشروعیت این انتخابات به مخالفت‌ها با رئیس‌جمهور ادامه دادند.

ژانویه ۲۰۱۹ بود که «خوان گوایدو» به عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا تعیین شد و او در اقدامی جنجالی خود را «رئیس‌جمهور مشروع ونزوئلا» خواند.

آمریکا و دیگر متحدانش که پیش از این اقدام گوایدو رایزنی‌های پشت پرده بسیاری با او داشتند، بلافاصله او را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا» به رسمیت شناختند.

آمریکا در ادامه انواع حمایت‌هایش از رئیس‌جمهور خودخوانده، در حال اعمال فشارها علیه دولت «نیکلاس مادورو»، تطمیع و تهدید ارتش برای جدا شدن از دولت هستند و این فشارها به شدت همچنان ادامه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید