انبوه سازان ایرانی شهرک ۲۰۰ هزار واحدی در دمشق می‌سازند

    کد خبر :495395
انبوه سازان ایرانی

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران از امضای تفاهم نامه ساخت شهرک مسکونی ۲۰۰ هزار واحدی در دمشق با سوری ها خبر داد.

ایرج رهبر در نشست خبری گرامیداشت روز مهندس با بیان اینکه عمده تلاش ما در افزایش صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهای همسایه است و باید این روند تقویت شود، گفت: اخیرا در سفری که همراه با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی به سوریه سفر کردیم تفاهمنامه هایی امضا شد مبنی بر اینکه انبوه سازان ایرانی شهرک ۲۰۰ هزار واحدی در دمشق احداث کنند.

وی افزود: ما در این راه، کشورهای رقیب هم داریم که علاوه بر روسیه، کشورهای عربی نیز که در زمان جنگ داخلی این کشور با دمشق قطع رابطه کرده بودند آماده ورود به حوزه بازسازی سوریه هستند. به عنوان نمونه قطر ۲ میلیارد دلار و عربستان ۷ میلیارد دلار برای بازسازی سوریه کنار گذاشته اند و ایران نیز قرار است سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری در دمشق داشته باشد.

به گفته نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران، سوری ها تمایل زیادی دارند که پیمانکاران ایرانی در این کشور فعال شوند. در دیداری که با نخست وزیر سوریه داشتیم تاکید کرد قطعا ایران اولویت ما در واگذاری پروژه ها به پیمانکاران خارجی است.

به گزارش مهر،رهبر ادامه داد: با رکود ساخت و ساز در کشور ۴۵۰ هزار مهندس در بخش اشتغال دچار مشکل شده اند که با ورود به صحنه بازسازی سوریه می توانند فعال شوند. ظرفیت صادرات غیرنفتی ایران ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار است که در حال حاضر حتی به ۲ میلیارد دلار هم نرسیده است ولی با فعال شدن پیمانکاران و انبوه سازان در سوریه می توانیم صادرات غیرنفتی را تقویت کنیم اما لازمه دستیابی به این هدف بازگرداندن مشوق های صادراتی و صدور ضمانت نامه های بانکی معتبر از سوی بانکهای ایران است چرا که در حال حاضر خارجی ها ضمانت نامه های بانک های ایرانی را برای پیمانکاران به رسمیت نمی شناسند.

وی افزود: برای این منظور قرار است بانکهای ایرانی در سوریه شعب افتتاح کنند تا این مشکل برطرف شود. تفاهم نامه های مشابهی نیز از سوی بانک مرکزی با عراقی ها برای راه اندازی شعب بانکهای ایرانی در این کشور برای رفع مشکلات بانکی پیمانکاران و انبوه سازان به امضا رسیده است.

رهبر تصریح کرد: اگر دولت زیرساخت ها را حمایت نکند و حمایت دیپلماتیک از انبوه سازان نداشته باشد تجربه سوریه نیز مانند تجربه های فعالیت انبوه سازان در آسیای میانه و کردستان عراق ناموفق خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه عمر مفید ساختمان در ایران یک سوم دیگر کشورهاست، افزود: برای ارتقای کیفیت ساخت و ساز لازم است تا شفافیت در صدور شناسنامه های فنی و ملکی ساختمان الزامی شود.

این فعال صنفی حوزه ساخت و ساز با اشاره به مخالفت وزیر راه و شهرسازی با افزایش وام مسکن گفت: ایده وزیر راه و شهرسازی کاملا صحیح است و معتقدیم در حال حاضر طرف عرضه باید ابتدا با ساخت و ساز تقویت شود بخصوص که با کمبود شدید واحد مسکونی در پی رکودی که سال های گذشته در ساخت و ساز داشتیم مواجه ایم.

نایب رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران تصریح کرد: قرار است ۴۰۰ هزار واحد در طول ۴ سال آینده در کشور ساخته شود که ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد از سوی بنیاد مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و و ۲۰۰ هزار واحد با مشارکت شرکت عمران شهرهای جدید در این شهرها احداث شود.

وی درباره کمبود واحد مسکونی گفت: ما از ۵ سال پیش که به دلیل سیاست های وزیر سابق راه و شهرسازی، ساخت و ساز در رکود فرو رفت پیش بینی می کردیم که با کمبود واحد مسکونی در سالهای بعد ازآن روبرو شویم چرا که بر اساس طرح جامع مسکن سالی یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم و در این ۵ ساله ۳.۵ میلیون واحد انباشت تقاضا در بخش مسکن ایجاد شده است.

به گفته رهبر اگر برنامه ساخت مسکن تقویت شود و طرح احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی به نتیجه برسد می توان امیدوار بود که روند ساخت و ساز فعال شده و مشکل کمبود واحد مسکونی را در آینده حل کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید