انجام تمام پروازهای اروپایی هما به رغم تحریم‌ها

    کد خبر :495270
پروازهای اروپایی هما

مدیرعامل شرکت هواپیمایی باتاکید براینکه برغم تحریم ها تمام پروازهای اروپایی هما در حال انجام است، گفت: بابت هواپیماهایی که پس از برجام دریافت نکردیم هیچ پیش پرداختی نزد کمپانی ها نمانده است.

فرزانه شرفبافی بعد از ظهر امروز در مراسم پنجاه وهفتمین سالروز تاسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما و ورود سه فروند ایرباس ۳۱۹ به ناوگان شرکت هواپیمایی ضمن تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و روز زن اظهار داشت: رشد و تعالی در سختی‌ها ایجاد می‌شود و هیچ فرد، ‌ سازمان و موجودیتی با آرامش به تعالی نمی‌رسد؛ هما شرایط سخت بسیار دیده است و امروز هم در جنگ اقتصادی و تحریم هستیم.

وی با بیان اینکه ‌با وجود این شرایط هما سرافرازانه همه پروازهای اروپایی خود را به مقاصد انجام می‌دهد، ادامه داد: با وجود آنکه سرویس‌های لازم برای پروازها در برخی مقاصد اروپایی دریافت نمی‌کنیم، اما اجازه نداده‌ایم پروازهایمان دچار اختلال شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با اشاره به مقایسه ایران ایر با سایر شرکت‌های هواپیمایی افزود:‌ کدام شرکت هواپیمایی در دنیا وجود دارد که در بازه زمانی این چنین طولانی تحریم بوده و موفق هم شده است. هما ۵۷ سال قدمت و تجربه دارد و در تحریم‌ها هم با شرایط پیچیده پرواز می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مهم است پرچم ایران ایر به عنوان ایرلاین ملی در فرودگاه‌های دنیا به اهتزاز درآید، گفت: ما قول می‌دهیم برای در اوج نگه داشتن هما از هیچ تلاشی دریغ نکنیم.

مدیرعامل ایران ایر گفت: هما با ادغام دو شرکت هواپیمایی در سال ۱۳۴۰ تاسیس شده است، اما در سال‌های پیش از آن هم کشور ما شرکت هواپیمایی داشته است. اقدام به تولید و ساخت هواپیما کرده است و قدمت صنعت هوایی ایران ۵ سال پس از اولین پرواز برادران رایت بوده است.

وی افزود: پس از امضای برجام اداره خزانه‌داری آمریکا به مجوز اوفک (دفتر کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا) برای ایرباس، بوئینگ و ATR صادر کرد و مقرر بود ATR ۲۰ فروند، بوئینگ ۸۰ فروند و ایرباس ۱۰۰ فروند تا ۱۰ سال دیگر تحویل هما دهند. سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سه فروند ایرباس تحویل گرفتیم تا پایان ۲۰۱۷ هم ۸ فروند ATR تحویل گرفتیم، بوئینگ هم قرار بود در سال ۲۰۱۹ به ما تحویل بدهد.

شرفبافی افزود: در ۸ می ۲۰۱۸ خروج یک جانبه آمریکا از برجام رخ داد. اداره خزانه‌داری آمریکا به هر سه کمپانی اعلام کرد مجوز اوفک شما باطل شده و فقط می‌توانید برای خدمات پس از فروش درخواست مجوز دهید.

وی افزود:‌ما هیچ پیش پرداختی به هر کمپانی نداده بودیم و هر چه بود هواپیماها را گرفتیم؛ ATR قرار بود ۱۲ فروند دیگر تا ۲۰۱۸ به ما بدهد که در مجوزی ۶ روزه ۵ فروند را به ما دادند. ۳ فروند مانده بود مشکلاتی داشت اعلام کردیم دریافت آنها ریسک بالایی دارد.

مدیرعامل ایران ایر افزود:‌ امروز سه فروند هواپیمای دیگر که قرارداد آنها انجام شده است (ایرباس ۳۱۹) تا ساعاتی دیگر از فرودگاه مشهد پرواز می‌کند و وارد مهرآباد می‌شود و تحویل هما خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در ۴ آگست همه هواپیماهای هما در STN لیست رفت حتی هواپیماهای زمینگیر ما و متلاشی شده ما هم در این فهرست قرار گرفت و این نشان از جنگ اقتصادی بزرگ دارد.

مدیرعامل ایران ایر در بخش دیگری از اظهاراتش درباره برنامه راهبردی اقتصادی کردن تراز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، گفت: برای تراز نامه هما و شرایط اقتصادی شرکت و بهبود آن تلاش‌هایی شده است. بدهی انباشته هما رقم بزرگی است، ضمن آنکه بازپرداخت اقساط هواپیماها نو نزدیک است.

به گزارش مهر، شرفبافی افزود:‌ ما باید با افزایش ناوگان و ارتقاء بهره‌وری و اصلاح فرایندها بتوانیم زمینه‌های عملیاتی شدن هما را فراهم کنیم و هما افزایش درآمد داشته باشد که در این راستا برنامه راهبردی داریم که در شرف بازنگری و کسب مجوز است تا هما به شرایط تراز نامه‌ای مناسب برسد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید