صدور مجوز کشتار بیش از ۲۰۰۰ نهنگ در ایسلند تا ۵ سال آینده

    کد خبر :494921
صدور مجوز کشتار

با وجود این که تنها دو شرکت صید نهنگ در ایسلند باقی مانده و شکار این آبزیان بزرگ‌جثه به دلیل غیرانسانی بودن،‌ منافع اقتصادی پایین و ممنوعیت بین‌المللی کشتار نهنگ‌ها تبدیل به صنعتی کوچک شده است، دولت ایسلند این هفته نیز اعلام کرد که مجوز کشتار ۲۰۰۰ قطعه نهنگ را تا پنج سال آینده صادر خواهد کرد.

وزارت شیلات و کشاورزی ایسلند اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۵ میلادی هر ساله به کشتارِ تا حداکثر ۲۰۹ نهنگ تیغ‌باله و ۲۱۷ نهنگ بزرگ‌باله‌ای کوچک (نهنگ مینکی) مجوز خواهد داد.

طبق اعلام وزیر شیلات این کشور این مجوزهای پایدار، بر اساس تحقیقات موسسه تحقیقات دریایی کشور و دانشگاه ایسلند و قوانین بین‌المللی و در آب‌هایی که فراوانی نهنگ‌ها بسیار است، خواهد بود.

با این حال فعالان زیست محیطی مخالف این تصمیم‌گیری هستند. مخالفان این طرح می‌گویند شکار نهنگ‌ها علاوه بر این که کاری غیرانسانی است برای اقتصاد ایسلند نیز سود بسیار کمی دارد. مردم محلی ایسلند نیز گوشت نهنگ‌ها را مصرف نمی‌کنند و مصرف گوشت این حیوانات محدود به گردشگران است.

بسیاری از مخالفان اعلام کرده‌اند جذب گردشگرانی که برای تماشای نهنگ‌ها به این کشور می‌آیند بسیار بیشتر از شکار نهنگ‌ها منافع اقتصادی به همراه دارد. به طوری که صنعت تماشای نهنگ‌ها ۱۳.۴ میلیون دلار سود اقتصادی برای ایسلند داشته و شکار نهنگ‌ها تنها ۸.۴ میلیون دلار سود اقتصادی به همراه آورده است. هم‌چنین در صنعت تماشای نهنگ‌ها افراد بیشتری به اشتغال درمی‌آیند اما دستمزدهایی که برای شکار نهنگ‌ها به افراد پرداخته می‌شود، بیشتر است.

کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ (IWC) در سال ۱۹۸۶ میلادی صید تجاری نهنگ‌ها را ممنوع ساخت اما ایسلند با وجود عضویت در این کمیسیون، شکار نهنگ‌ها را به طور کنترل‌شده‌ای در سهمیه خود ادامه می‌دهد. با این حال سال گذشته یکی از شرکت‌های صید نهنگ ایسلندی به دلیل کشتن یک نهنگ آبی که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است، محکوم شناخته شد.

هم‌چنین ژاپن نیز به دلیل استفاده از یک گریز قانونی که به آن اجازه می‌دهد با اهداف علمی به شکار نهنگ‌ها بپردازد، مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا،‌ بنا بر گزارش سی ان ان، طبق اعلام کمیسیون بین‌المللی شکار نهنگ، بهره‌برداری بیش از حدِ صنعت صید نهنگ‌ها باعث کاهش قابل توجه جمعیت این آبزیان شده است. اگر چه برخی از این جمعیت‌ها رو به بهبودی قرار دارند اما باید توجه کرد که این بهبودی شامل همه جمعیت‌های این حیوانات نمی‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید