آیتم غیرانسانی «فرمول یک» همه را متعجب کرد

    کد خبر :494873
برنامه «فرمول یک»

پخش برنامه «فرمول یک» با حضور زوجی که زن ۲۷ بار به دلیل کتک خوردن از همسرش درخواست طلاق داده، ولی در نهایت منصرف شده بود، چنان موج منفی ای در جامعه و بین مردم ایجاد کرده که دامنه آن به رسانه های خارجی نیز کشیده شده است.

در این برنامه رفتار زن در گذشت از کتک خوردن توسط شوهر به اشتباه به پای عطوفت او نوشته شده و سازندگان در صدد القای نوعی تفکر مسموم به بینندگان هستند تا چنین زنانی را از جایگاه یک قربانی به زنی فداکار (!) تغییر دهند. سیاستی مطرود و عقب مانده که با هیچیک از مبانی فرهنگی و موازین اخلاقی سازگاری ندارد.

جالب اینجاست نه مدیران تلویزیون و نه حتی سازندگان در قبال پخش این برنامه ضد زن و محتوای غیراخلاقی اش کوچکتری واکنشی نشان نداده اند.

حتی علی ضیا نیز بدون تفاوت در مقابل انبوه کامنتهایی که در شکایت از این آیتم از سوی کاربران در فضای مجازی زیر پستهای او در اینستاگرام نوشته شده، به تبلیغ انتخاب چهره سال ۹۷ توسط این برنامه پرداخته است!

کمپین تماس با ۱۶۲ در اعتراض به ترویج خشونت در صداوسیما

سایت دویچه وله فارسی در مطلبی انتقادی با تیتر «انتقادها به عادی‌سازی خشونت علیه زنان در صدا و سیما» این برنامه را تقبیح کرد.

یورونیوز نیز در مطلبی با عنوان «کمپین تماس با ۱۶۲ در اعتراض به ترویج خشونت درصداوسیما» در این باره نوشت: پخش یک برنامه تلویزیونی در صداوسیمای ایران و ترویج خشونت خانگی در آن موجی از اعتراض در شبکه‌های اجتماعی به راه انداخته است. در این برنامه یک زن و مرد به همراه دو کودک حضور یافته‌اند و روایت زندگی‌شان نشان داده که زن بارها از مرد کتک خورده و با این حال کماکان به زندگی با او ادامه می‌دهد.

روایت کتک خوردن زن از مرد در حضور کودکان این خانواده مطرح شده، آن هم در حضور دو دختر بچه خردسال. مرد در این برنامه اعلام کرده که ۲۷ بار به دادگاه رفته تا به درخواست طلاق همسرش پاسخ دهد، اما هر بار تأخیر در برگزاری جلسه دادگاه یا پادرمیانی بستگان و نزدیکان آن‌ها را از جدایی منصرف کرده است. بر اساس قانون در ایران حق طلاق با مرد است و زنان تنها در صورت درج شروط ضمن عقد و محضری کردن آن می‌توانند از حق طلاق برخوردار شوند.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری که در شورای اداری استان کرمانشاه حاضر است در توئیترش نوشته که یکی از اعضای کانون وکلای کرمانشاه به پخش چنین برنامه‌ای در صداوسیما اعتراض کرده و یکی از مسوولان استانی صداوسیما که در جلسه حاضر بوده نیز عذرخواهی کرده است.

کاربران اجتماعی این سئوال را مطرح کرده‌اند که برای اعتراض به نمایش چنین برنامه‌ای برای ترویج خشونت علیه زنان چه باید کرد؟

شهرزاد بهشتیان، یکی از کاربران توئیتر این سوال را مطرح کرد که چطور می‌شود اعتراض‌مان را نسبت به پخش چنین برنامه‌ای از تلوزیون ایران مطرح کنیم.

یکی از کاربران دیگر برای او متنی نوشت و پیشنهاد داد که می‌توان در تماس با شماره ۱۶۲ یا همان تلفن امور ارتباط با مخاطبان روابط عمومی سازمان صداوسیما اعتراض را مطرح کرد.

حالا بسیاری در تویتر از تماس با این شماره و اعلام اعتراض شان می‌نویسند. آنها در تلاش‌اند تا با تماس با این شماره اعتراض خودشان را در پخش چنین برنامه‌ای از صداوسیمای ایران اعلام کنند.

پریسا انصاری از جمله افرادی است که در حساب تویتری خود نوشته با صداوسیما تماس گرفته و اعتراضش را نسبت به «عادی سازی خشونت خانگی» مطرح کرده است.

پخش برنامه ای که به گفته کاربران اجتماعی در آن به نحوی ترویج خشونت علیه زنان عادی سازی شده در شرایطی اتفاق می‌افتد که زنان ایران سال‌ها است در تلاش اند تا با تبعیض‌ها و مشکلات پیش رو در جامعه و کانون خانواده مقابله کنند. لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت مدتی است که در پیچ و خم اداری دولت و قوه قضاییه و حالا مخالفت‌ها در قم گیر افتاده است و امیدی به تصویب آن در آینده نزدیک نیست. حالا در تلویزیون ملی ایران برنامه‌ای نمایش داده شده است که در آن خشونت خانگی و کتک خوردن زن از همسر نه تنها در تلویزیون که در حضور فرزندان آنها مطرح شده است.

بر اساس قانون، صداوسیما از بودجه عمومی کشور اداره می‌شود اما در ایران عده‌ای بر این باور اند که سیاست‌ها و برنامه‌های تولید شده در این سازمان دربرگیری عمومی نداشته و تنها سلیقه طیف محدودی از افراد جامعه را پوشش می‌دهد.

بودجه سازمان صداوسیما در سال ۹۸، حدود یک هزارو ۸۴۰ میلیارد تومان اعلام شده است. بودجه سازمان صدا و سیما از محل یارانه و با عنوان هزینه‌های عمومی و متفرقه تامین می‌شود.

بودجه شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در سال ۹۸ دو میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان اعلام شده است. با این حال شورای نظارت بر سازمان صداوسیما نیز در مواردی مشابه مورد اخیر واکنشی به تولید محتوای چنین برنامه‌هایی نشان نداده است.

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری ایران به تازگی در اعتراض به سیاست‌های صداوسیما چنین نوشته بود: «این روزها مطالب مختلفی درباره وضعیت مالی صدا و سیما طرح می‌شود. واقعیت این است که این سازمان تا دلتان بخواهد با روش‌های مختلف از منابع عمومی مطالبه می‌کند اما هیچ طلبی از بودجه رسمی و مصوب ندارد.»

با وجود اعتراض‌های صورت گرفته در چند روز گذشته به این برنامه تا کنون هیچ عذرخواهی و واکنشی از سوی دست‌اندرکاران این برنامه و مسوولان صداوسیما ارایه نشده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید