انتشار اوراق سلف موازی نفت کوره

    کد خبر :494610

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره توسط شرکت ملی نفت ایران از فردا یکشنبه ۵ اسفند خبر داد. مسعود سلطان‌زالی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» با اعلام این خبر گفت: افزایش حجم تامین مالی از بازار سرمایه سبب ارتقای جایگاه این بازار در نظام مالی کشور شده؛ به‌طوری‌که امروز بازار سرمایه نقشی کلیدی در تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع کشور ایفا می‌کند.

به نحوی که بسیاری از بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در صنایع مختلف به استفاده از این ابزارها روی آورده‌اند. وی افزود: از ابتدای سال ۱۳۹۷، ۶۶ هزار و ۷۰ میلیارد ریال اوراق بدهی منتشر شده که ۲۳ درصد از این مبلغ در حوزه انرژی صورت پذیرفته است. بر این اساس با ارتقای ظرفیت و توسعه ابزارهای مالی، بازار سرمایه در سال‌های اخیر گزینه مناسبی برای تامین مالی در مبالغ بالا و نرخ‌های مناسب محسوب می‌شود.سلطان‌زالی با اشاره به وجود ابزارهای مالی اسلامی متنوع در بازار سرمایه ایران و در نظر گرفتن شرایط و نیازهای مختلف سرمایه‌گذاران به منظور هدایت نقدینگی به سمت بازار بدهی، از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بر مبنای قرارداد سلف موازی نفت کوره ۳۸۰ سانتی استوک توسط شرکت ملی نفت ایران با هدف تامین مالی طرح‌های سرمایه‌ای شرکت مزبور خبر داد.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت اعلام کرد: این اوراق یکساله، قابل معامله در بورس انرژی و معاف از مالیات بوده و هر ورقه سلف معرف ارزش ریالی یک تن متریک نفت کوره در روز عرضه اولیه اوراق سلف خواهد بود. وی افزود: شرکت تامین سرمایه بانک ملت به‌عنوان مشاور پذیرش، متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان این اوراق ایفای نقش می‌کند؛ همچنین شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان ضامن و شرکت کارگزاری بانک ملت نیز عاملیت فروش این اوراق را بر عهده دارند. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه بانک ملت با اشاره به امکان تسویه این اوراق از دو طریق تحویل فیزیکی نفت کوره یا تسویه نقدی قرارداد سلف در سررسید، گفت: طبق طراحی صورت‌گرفته، این اوراق قابلیت اعمال اختیار فروش و اختیار خرید تبعی را در سررسید یکساله اوراق به ترتیب برای سرمایه‌گذاران و شرکت ملی نفت ایران دارد. سلطان‌زالی اظهار کرد: شرکت تامین سرمایه بانک ملت به‌عنوان بازارگردان، نقدشوندگی اوراق را تا سررسید آن با سود حداقل ۵/ ۱۷ درصد سالانه به صورت روزشمار تضمین کرده است. همچنین در صورت افزایش قیمت نفت کوره امکان کسب سود مازاد بر حداقل تضمین شده تا نرخ ۱۹ درصد از دیگر مزایای این اوراق برای سرمایه‌گذاران است. وی در خصوص فرآیند معاملات ثانویه این اوراق توضیح داد: قراردادهای سلف موازی استاندارد نفت کوره پس از تبدیل شدن به اوراق سلف موازی استاندارد، قابلیت معامله در بازار ثانویه را خواهند داشت. با فروش ورقه سلف موازی استاندارد، فروشنده طی عقد حواله، خریدار را جهت تحویل کالا در سررسید به عرضه‌کننده حواله می‌کند و عرضه‌کننده متعهد به تحویل دارایی پایه به دارنده حواله مذکور خواهد بود.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید