معرفی مشخصات و بررسی تخصصی سیتروئن C5 ایرکراس 2019 جدید

  • خودرو
  • جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۱۶
    کد خبر :493552

همه سیتروئن را به خاطر آرامش و سکوت محصولاتش می‌شناسند. بجای تمرکز روی دینامیک سواری اسپورت و هیجان‌انگیز، این خودروساز فرانسوی سیستم‌های تعلیق نرم و صندلی‌های راحتی را تدارک می‌بینید که در مقایسه با رویه‌ی برخی خودروسازان متفاوت است.

اما بسیاری از خریداران خودروهای جدید به دنبال شاسی بلندهای خانوادگی‌ای هستند که فضای داخلی و بار جادار را با دینامیک سواری محصولات اسپورت ترکیب کند. جدیدترین کراس اوور یعنی C5 ایرکراس جدید به دنبال ارائه‌ی این شاخصه‌ها بوده است.


قبلاً چندین نسخه متفاوت از این خودرو تست شده و اگرچه تست مدل بازار چین C5 ایرکراس باعث ایجاد نگرانی‌هایی درباره‌ی کیفیت ساخت شد اما بررسی مدل‌های اروپایی در سال پیش نشان داد که از نظر کیفیت کابین و ساخت پیشرفت‌های زیادی رخ داده است.

اما همچنان بزرگ‌ترین سؤال باقی مانده است: سواری بزرگ‌ترین شاسی‌بلند سیتروئن چگونه است؟ مسیر سنگ‌فرشی نه چندان جالب تدارک دیده شده در بریتانیا می‌تواند بهترین و پایدارترین خودروها را نیز ناراحت کند بنابراین ایرکراس کار سختی برای روبرو شدن با رقبایی همچون پژو 3008 و اشکودا کاروک دارد.


زیر کاپوت این خودرو پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی توربوی آشنایی قرار گرفته است. مدل پیورتِک 130 تست شده در اینجا را به خوبی می‌شناسیم چراکه قدرت خوبی داشته و آرامش آن زبانزد بوده و هزینه‌های مالکیت و نگهداری کمی هم دارد. حتی در خودرویی با این ابعاد هم پیشرانه‌ی یاد شده هرگز احساس کم‌توان بودن را نشان نمی‌دهد.

تمامی مدل‌های این خودرو مصرف سوخت کمی دارند و از این نظر جیب راننده را خالی نمی‌کنند. مدل‌های دیزلی مناسب افرادی هستند که مسافت‌های زیادی را طی می‌کنند.


خودروی بنزینی که ما تست کردیم به‌طور باورنکردنی‌ای ساکت بوده به حدی که اگر در حالت درجا گاز ندهید نخواهید دانست که خودرو روشن است یا نه؛ و تا زمانی که واقعاً خودرو را تحت‌فشار قرار ندهید این وضعیت پایدار خواهد بود.

سیستم تعلیق هیدرولیک سیتروئن کار فوق‌العاده‌ای در جذب دست اندازهای شهری انجام می‌دهد اما چاله‌های بزرگ و عمیق می‌توانند توازن را به هم بزنند زیرا دامپرها به چالش می‌افتند و لرزش‌هایی را به کابین انتقال می‌دهند.


اگرچه این سیستم تعلیق هندلینگ فوق‌العاده‌ای به ارمغان نمی‌آورد اما شاسی‌بلند سیتروئن را در بزرگراه‌ها به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند. هر حرکت ناگهانی همچون فرمان دادن، شتاب گرفتن، تغییر دنده و یا ترمز می‌تواند باعث تکان شود اما زمانی که رانندگی عادی خود را داشته باشید ایرکراس جدید را فوق‌العاده خواهید یافت.

البته سواری راحت C5 ایرکراس نمی‌توانند با موقعیت رانندگی ارگونومیک برابری کند. بازهم همه‌چیز در سرعت‌های متوسط خوب و مناسب است اما تعویض دنده همچون انجام کار سختی به چشم می‌آید چراکه ارتفاع کنسول مرکزی بالاست. اگرچه این موضوع در مدل‌های اتوماتیک دیده نمی‌شود اما درگیری مدام با اهرم دنده مخصوصاً در شهر می‌تواند خسته‌کننده باشد. فواصل طولانی بین دنده‌ها هم کمکی به بهبود اوضاع نمی‌کند.


کلیت کابین طراحی معقول و منطقی‌ای داشته و صفحه لمسی بزرگ و پانل داشبورد دیجیتال از ویژگی‌های برجسته‌ی آن هستند. البته نبود دکمه‌های فیزیکی برای سیستم تهویه مطبوع همچنان مشکل خودروهای پژو-سیتروئن محسوب می‌شود.

قراردادهای پرداخت ماهانه‌ای که برای این خودرو و پژو 3008 تدارک دیده شده تقریباً مشابه همدیگر بوده و هر ماه باید حدود 338 پوند را به مدت 4 سال و به ازای کارکرد 16 هزار کیلومتری در سال پرداخت کرد. شایان ذکر است صفحه لمسی مرکزی در تمامی مدل‌های C5 ایرکراس به‌صورت استاندارد وجود داشته و همه‌ی مدل‌ها با اپل کارپلی و اندروید اتو عرضه می‌شوند. مدل‌های پایه با تجهیزاتی همچون حسگرهای پارک عقب، رینگ‌های 17 اینچی آلیاژی و کیت کامل ایمنی شامل ترمز اضطراری خودکار در دسترس هستند.


در مدل فول تر Flair رینگ‌های بزرگ‌تر، دوربین روی داشبورد یکپارچه، ناوبری و شیشه‌های تیره به چشم می‌خورد. مدل پرچم‌دار Flair پلاس هم با ورود بدون کلید، سقف پانورامیک، شارژ بی‌سیم گوشی و صندوق‌عقب خودکار عرضه می‌شود.

صندوق‌عقب این شاسی‌بلند ظرفیت 580 لیتری دارد که بهتر از کاروک می‌باشد. با تا کردن صندلی‌ها نیز این فضا به 1630 لیتر افزایش می‌یابد.


فضای مناسبی هم در بخش عقب کابین وجود دارد. هنوز مدل 7 نفره این خودرو در دسترس نیست که همین امر مایه شرمساری است چراکه اشکودا کودیاک و پژو 5008 نیازهای خریداران را مرتفع می‌کنند. البته نیمکت عقب سیتروئن به حد کافی بزرگ است. کف تخت خودرو به بهبود فضای کابین کمک کرده و نیمکت لغزنده نیز می‌تواند به نشستن افراد قدبلند کمک زیادی بکند. فضاسازی‌های داخل کابین خوب بوده و بخش‌های ذخیره‌ای زیادی تدارک دیده شده است.


سیتروئن C5 ایرکراس را می‌توان به خاطر روش منحصربه‌فرد خود در کلاس شاسی بلندهای خانوادگی ستایش کرد. این خودرو از نظر طراحی، سواری و راحتی منحصربه‌فرد می‌باشد. البته پژو 3008 سواری بهتری داشته و از کابینی باکیفیت‌تر سود می‌برد. تا زمانی که شما در مسیرهایی با دست‌اندازها و سرعت‌گیرهای زیاد زندگی نکنید، پژو انتخاب بهتری خواهد بود.

مشخصات سیتروئن C5 ایرکراس Flair پیورتِک 130 S&S

قیمت: 25325 پوند
پیشرانه: 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوی بنزینی
قدرت/گشتاور: 128 اسب بخار/230 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 10.5 ثانیه
حداکثر سرعت: 188 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 7 لیتر در هر صد کیلومتر

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید