آیا داعش باز می گردد؟

    کد خبر :493293
داعش

مشرق عباس در الحیات نوشت: اینکه داعش در مکان‌های مختلف اقدام به انفجار بمب می‌کند، به معنای بازگشت این گروه ترویستی برای انجام عملیات نظامی بزرگ در راستای براندازی شهر‌ها نیست، اما تحرکات اخیر داعش نشان می‌دهد که این گروه به شکلی دیگر موجودیت دارد، تا ثابت کند توان ادامه انتظار کشیدن برای یک لرزش اجتماعی یا سیاسی و یا اقتصادی جدید را دارد، تا فرصت لازم برای ظهور دوباره را بیابد.

به گزارش بازتاب، این رسان عرب زبان ادامه داد: برخی گزارش‌های نگران کننده در مورد فعالیت‌های داعش در عراق نشان می‌دهد که این گروه، بر برخی روستا‌های واقع در کوه‌های مکحول در جنوب کرکوک، سیطره شبانه‌ای دارد و می‌تواند اقدامات تروریستی در موصل انجام دهد. حتی اطلاعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه عناصر داعش به صورت شبه علنی وارد مساجد عراق شده و در بین مردم عادی زندگی می‌کنند!

تحلیلگران و اهالی رسانه پیش از پاسخ دادن به سوال مربوط به سرنوشت داعش در جریان عملیات‌هایی که انجام می‌دهند، باید به هدف اقتصادی و سیاسی که در موازات این عملیات وجود دارد، پرداخته و از نقشه‌هایی که در پی استفاده سیاسی و تجاری از داعش هستند نیز آگاه شوند.

شکی نیست که بخش بزرگی از سیاستمداران عراقی و از آن جمله، شرکت‌های حزبی فعال در این کشور، به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با داعش ارتباط دارند و همین تبادل منافع بین انها، مانع از آن می‌شود که ایشان به دنبال نابودی کامل گروه‌های مسلح حاضر در میدان عراق نباشند.

این مساله بدین معنا نیست که منابع خارجی تامین مالی داعش پایان یافته و یا ارتباط عناصر این گروه با حامیان بین المللی اش به طور کامل قطع شده است. اما قطعا در مراحل آینده، عراق در معرض خطر قرار خواهد گرفت. در واقع، ۱۶ سال سیطره دست‌های داخلی و منطقه‌ای بر حق حاکمیت دولت عراق، سهم بسزایی در ایجاد یک فضای سیاسی و اقتصادی نابسامان در این کشور داشته است و همین عامل، باعث به فرسایش رفتن اموال و ظرفیت‌های عراق و ادامه خشونت‌ها در خاک این کشور شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید