ماکرون در مورد تهدیدهای پیش روی اروپا سخنرانی می کند

    کد خبر :491442

رئیس جمهوری فرانسه قصد دارد با انجام یک سخنراننی در خصوص تهدیدهای پیش روی اروپا به رهبران این قاره هشدار بدهد.

رویترز به نقل از مقامات نزدیک به رئیس‌جمهوری فرانسه گزارش داده‌ است که امانوئل ماکرون در سخنرانی تازه‌ای قصد دارد با اشاره به «برگزیت» و اعتراضات در اروپا، در مورد شرایط بحرانی و لزوم بیدارباش سیاستمداران اروپایی هشدار دهد.

مشاوران و دستیاران ماکرون به رویترز گفته‌اند سخنرانی رئیس‌جمهوری فرانسه زنگ هشداری برای اروپا است؛ قاره‌ای که توانایی‌های لازم برای دفاع از خود را از دست می‌دهد.

یک مقام نزدیک به ماکرون می‌گوید: شرایط وخیم است؛ اگر ما، اروپایی‌ها، نمی‌خواهیم یک برگزیت دیگر داشته باشیم و اگر نمی‌خواهیم به‌طور کوته‌نظرانه‌ای در لاک دفاعی فرو رفته و به حاشیه رانده شویم، باید از خواب بیدار شویم.

اشاره این مقام فرانسوی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است که به «برگزیت» موسوم است. طرح خروج از اتحادیه اروپا در یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۶ به رای گذاشته شد. رای خروج از اتحادیه با اختلافی اندک بر رای ماندن غلبه کرد؛ اما از آن زمان به این سو انگلیس و اتحادیه اروپا همچنان درگیر شرایط عملی کردن همه‌پرسی هستند و در این میان واپسین تلاش دولت ترزا می در بریتانیا، همچنان بی‌نتیجه مانده و روند «برگزیت» همچنان در ابهام است.

مقام‌های فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند رئیس‌جمهوری آن کشور قصد دارد در سخنرانی خود به افزایش تنش‌ها در غرب اشاره کند و نیز به انتخابات آمریکا و سیاست‌های رئیس‌جمهوری آن، اعتراضات در قاره سبز و چالش‌هایی که چین و روسیه ایجاد کرده‌اند.

امانوئل ماکرون می‌خواهد طرحی برای رفع چالش‌ها نیز ارائه کند. آن‌طور که مقام‌های فرانسوی می‌گویند این طرح بر پایه ایده «اروپایی که حفاظت می‌کند» بنا شده‌ است.

دستیاران و مشاوران ماکرون می‌گویند از منظر رئیس‌جمهوری فرانسه، مسئله برگزیت، وقایعی که به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا انجامید یا اعتراضات «جلیقه‌زردها»، جملگی ناشی از نگرانی‌های مشترک است: هراس شهروندان از جهانی‌شدن و آنچه ممکن است در این مسیر از دست بدهند، نابرابری‌های محلی یا روند فزاینده خوار شمردن هسته قدرت.

امانوئل ماکرون، پیشتر نیز خواستار اتحاد قوی‌تر در اروپا شده بود. برای مثال در سخنرانی جنجالی آبان ماه که در آن گفته بود اروپا در زمینه دفاعی باید وابستگی کمتری به آمریکا داشته باشد و خواستار تشکیل ارتش واقعی اروپا شده بود.

آن سخنرانی با واکنش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده روبه‌رو شد که آن را خیلی توهین‌آمیز توصیف کرده و گفته بود «شاید بهتر باشد اروپا اول سهم عادلانه‌اش را در ناتو بپردازد.

به گزارش مهر ،اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شده که سیاستمداران کهنه‌کار قاره را درگیر خود کرده‌ است. اعتراضات به شرایط اقتصادی، مسئله پناهجویان و چالش‌های ناشی از آن، پا گرفتن احزاب تندرو، افزایش محبوبیت احزاب عوام‌گرا و ملی‌گرا و نیز مسئله خروج انگلیس از اتحادیه که همچنان ادامه دارد.

روز دوشنبه ژان کلود یونکر، رئیس شورای اروپا، رسما اعلام کرد اگر لندن خواستار تمدید زمان «برگزیت» باشد، این اتحادیه مشکلی با آن نخواهد داشت. خبرگزاری آلمان در توصیف اظهارات یونکر می‌گوید این سخنان یکی از قوی‌ترین پیام‌ها به انگلیس است که می‌تواند خروج از اتحادیه را عقب بیندازد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید