اگر برجام نبود ؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۸:۱۹

چهار فعال سیاسی، اقتصادی و رسانه ای ارتقای سطح مذاکرات به وزارت خارجه و عزم روحانی در حل مساله هسته ای همراه با بهره برداری هوشمندانه از هنر دیپلماسی وی را از مهم ترین نکات امضای برجام عنوان کردند.

غلامرضا انصاری عضو شورای شهر، استاندار مازندران در دولت اصلاحات و قایم مقام حزب اتحاد ملت، عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی جبهه اصلاحات ، مدیر عامل ایرنا در دولت اصلاحات و استاد دانشگاه الزاهرا (س)، حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان و محمدرضا جنان صفت سردبیر سایت «ساعت 24» و تحلیلگر اقتصاد سیاسی با حضور در میزگرد ایرنا با عنوان ‘اگر برجام نبود ؟ ‘ نظرات و دیدگاه های خود را در این ارتباط تشریح کردند.

**ارتقای مذاکره کنندگان در سطح وزرای خارجه بخشی از موفقیت برجام بود

حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران در این میزگرد گفت: این طور نیست که اگر هر فرد دیگری جای روحانی بود این کار را انجام می داد و برجام را به نتیجه می رساند، چون سیستم رفتاری افراد متفاوت است و متدولوژی رفتاری افراد با هم فرق دارد.
وی اضافه کرد: نخستین کاری که روحانی انجام داد ارتقای سطح مذاکره کنندگان در سطح وزرای خارجه بود که همین بخشی از موفقیت او در به نتیجه رساندن برجام محسوب می شود.
دبیرکل جمعیت آبادگران جوان خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده کاری کرد که کری وزیر امور خارجه امریکا ١٥ روز در یک جا ماند و تمام دنیا در برابر یک نَفَر به پای میز مذاکره کشانده شدند و این موضوع را رصد می کردند.

** به نتیجه رساندن برجام با تیم غیر از دولت یازدهم ١٠ سال طول می کشید

بیادی تصریح کرد: معتقدم اگر فرد دیگری غیر از روحانی رییس دولت یازدهم می شد ، شاید برجام به نتیجه می رسید اما دست کم ١٠ سال این کار طول می کشید؛ حالا اینکه امریکا و اتحادیه اروپا به تعهد خود عمل کنند یا نه مساله دیگری است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران توانسته بدون جنگ قضایا را به نفع خود تغییر دهد ؛ جنگ نکردیم و برای نخستین بار توانستیم تصمیم شورای امنیت را لغو کنیم.

** قبل از اینکه جنگی اتفاق بیفتد مذاکره کردیم

این اصولگرا با بیان اینکه امریکا و اتحادیه اروپا می خواستند نخست جنگ راه انداخته و در آخر جنگ مذاکره کنند، گفت: قبل از اینکه جنگی به وقوع بپیوندد مذاکره کردیم و این متدولوژی رفتاری دولت، کار ویژه و یکی از عوامل موفقیت آن در دیگر بخش ها بود.

** بهره مندی دولت از هنر دیپلماسی

غلامرضا انصاری قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در میزگرد «اگر برجام نبود ؟» گفت: دیپلماسی که هنر است و هرکسی مسلط به این هنر باشد می تواند منافع ملی و کشور را در سطح بین المللی حفظ کند.
این سیاستمدار با ذکر مثالی از دوره قاجار و قرارداد ترکمانچای تصریح کرد: با نگاهی به تاریخ می بینیم هر جا کشور از هنر دیپلماسی استفاده کرده موفق شده است و هر زمانی که زبان زور را جایگزین کرده ایم، شکست خورده ایم.
وی فتحعلی شاه قاجار را نمونه بارز این مساله دانست و ادامه داد: فتحعلی شاه برخلاف نظر قایم مقام فراهانی که خواهان مذاکره بود جنگ با روسیه را انتخاب کرد. نتیجه اش قراردادی مانند ترکمانچای شد که بخش زیادی از کشور را به باد داد. اما بعد از ورود قایم مقام به این موضوع و با توسل به دیپلماسی توانست بخشی از خاک ایران را پس بگیرد.
انصاری با بیان اینکه نگاهی که در کشور ما در دولت گذشته حاکم بود، نگاهی مبارزه جویانه بود، اظهار داشت: این نگاه نه تنها نمی توانست رقبای ما را بترساند ،‌ بلکه تهییج مخالفان را برای مقابله همه جانبه با کشور به دنبال داشت.
قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با بیان اینکه دولت از هنر دیپلماسی نهایت سود و بهره را برد، ادامه داد: دولت در یک مبارزه ناموزون که 6 قدرت دنیا و کسانی که در این هنر از ما مسلط تر بودند،‌ قرار گرفت اما یک تیم با تجربه و کارکشته توانست این کار را انجام دهد.
وی خاطرنشان کرد: در دنیا شاید در دو تا سه دهه پیش سرمایه، تکنولوژی و مدیریت قدرت نظامی توان یک جامعه را تعیین می کرد اما امروز اگر قدرت فکر را داشته باشیم دیگر ابزارها نیز در دسترس است.

** هنر دولت روحانی، هماهنگی در درون بود

انصاری اضافه کرد: دیگر هنر دولت حسن روحانی هماهنگی در درون بود و با درایت مقام معظم رهبری، حمایت های ویژه دولت و تعیین وزیر امور خارجه به عنوان مسوول دیپلماسی هسته ای،‌ در یک زمان کوتاه دو ساله به نتیجه رسید، چون 30 سال با آمریکا و جهان غرب تنش داشتیم و تنش زدایی زمان بیشتری را می طلبد.
وی اظهار کرد: اگر در ادامه کار امکانات در اختیار تیم سیاست خارجی و دولت باشد، ما در تنش زدایی و ارتباطات مطلوب تر می توانیم گام های بهتری برداریم.

** تحریم ها کاغذپاره نبود

عبدالله ناصری مدیرعامل اسبق خبرگزاری جمهوری اسلامی و عضو شورای مشورتی جبهه اصلاح طلبان هم در این میزگرد ، بحث هسته ای را بحث حاکمیتی در کل عنوان کرد و گفت: اگر هر دولت دیگری در سال 92 روی کار می آمد دستاورد و خروجی مذاکرات شاید کمی بالا و پایین اما در نهایت انجام می شد چون این تصمیم راهبردی بود که در تابستان 91 گرفته شد.
وی ادامه داد، با پیروزی روحانی در انتخابات چهار سال قبل، مقام معظم رهبری دستور دادند تا پرونده از شورای امنیت به وزارت امور خارجه منتقل شود و قبل از تعیین وزیر امور خارجه، ظریف پرونده را در دست گرفت.
ناصری اظهار کرد: البته اگرچه این خواست رهبری بود اما هر کاری مقدماتی می خواهد که آقای روحانی این مقدمات را با انتخاب مناسب تیم مذاکره کننده بخوبی فراهم کرد.
وی تاکید کرد: اگر هر فرد دیگری منتخب مردم در دولت در سال 92 می شد، برجام را پیگیری می کرد چون همه به این یقین رسیده بودند که تحریم ها دیگر یک کاغذپاره نیست.

** رهبری به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل داشتند

به گفته وی، ظریف وزیر امور خارجه و شخص روحانی در دنیای بین الملل افراد شناخته شده ای بودند و رهبری هم به تیم مذاکره کننده اعتماد کامل داشتند و این اعتماد در همان حدی بود که روحانی نسبت به اعضای تیم مذاکره کننده داشت.

**تاثیرگذاری دانش زبانی در مذاکرات حقوقی و بین المللی

ناصری با برشمردن ویژگی های برجام، یکی از این ویژگی ها را دانش زبانی تیم مذاکره کننده بویژه محمدجواد ظریف عنوان کرد و گفت: داشتن دانش زبانی در مذاکرات حقوقی و بین المللی بسیار مهم است و ظریف به قول خود اروپایی ها و امریکایی بسیار به این موضوع مسلط بود. از آنجا که این پرونده بار حقوقی سنگین دارد گاهی یک واژه دارای به مفهوم بود که پس از ساعت ها بررسی و تبادل نظر باید بهترین واژه انتخاب می شد که این بیانگر پیچیدگی پرونده است.

** ماندگاری نظام به برجام گره خورده است

عضو شورای مشورتی جبهه اصلاح طلبان با بیان اینکه ماندگاری و بقای نظام جمهوری اسلامی ایران به برجام گره خورده است، گفت: اگر یک اصولگرا رییس جمهور شود باید این را بپذیرد و برجام مانند قطعنامه 598 برای کشور است و همه طیف ها و جناح های سیاسی باید به آن اذعان داشته باشند.

** دولت قبلی به دنبال تشدید منازعه بود

محمدصادق جنان صفت تحلیلگر مسایل اقتصاد سیاسی هم درباره اینکه آیا هر فرد دیگری جز روحانی در سال 92 رییس جمهوری می شد، برجام را به نتیجه می رساند، گفت: اینکه مقامات کشور به این نتیجه رسیده بودند که برجام باید به نتیجه برسد به دلیل تاثیرگذاری گزارش های مختلف قوا بویژه قوه مجریه بود. تحلیل دولت قبل به نقطه مطلوب نرسیدن مذاکرات و تشدید منازعه بود.
وی اضافه کرد: دولت قبلی ، دولت تقلیل گرایی بود که با این کار راه مذاکره را می بست و با این باور که تحریم اثری بر کشور ندارد، تصمیم گیری را به تعویق می انداخت.

** رویکرد دولت روحانی حل مساله برجام بود

جنان صفت با اشاره به ایجاد دیوار قطور بی اعتمادی امریکا نسبت به ایران، اظهار کرد: مسوولان کشورهای اتحادیه اروپا در مذاکرات مقدماتی با دولت روحانی به این نتیجه رسیده بودند که رویکرد این دولت ، حل مساله است و این ، مهارت دیپلماتیک نشان داد که خود این تیم به لحاظ استدلال استراتژی تاکتیک توانایی های فوق العاده ای دارد.

** در صورت امضا نشدن برجام، اقتصاد کشور فرو می پاشید

این تحلیلگر اقتصاد سیاسی خاطر نشان کرد: حتی برخی گروه های تندرو در داخل هم متقاعد شده بودند اگر برجام امضا شود کشور از فرو رفتن در باتلاق های متعدد نجات می یابد و درغیراینصورت اقتصاد ایران فرو می پاشد.

** رقیب سیاسی را دشمن نبینیم

دبیر کل جمعیت آبادگران جوان در ادامه نگاه به رقابت در عرصه سیاسی را از دید برخی خارج کردن رقیب از میدان دانست و گفت:‌ مدیریت جزیره ای راه به جایی نمی برد بلکه نیازمند مدیریت یکپارچه تاثیر گذار هستیم .
بیادی با تاکید براینکه رقیب سیاسی را دشمن خود نبینیم ادامه داد: البته دولت های قبل نیز تلاش ها و فعالیت های فراوانی برای به نتیجه رساندن این مهم انجام دادند لذا بی انصافی است که گفته شود تمام کارها درخصوص برجام تنها توسط این دولت انجام شده است.
این فعال سیاسی با اشاره به اینکه امروز دنیا با یک مدیریت یکپارچه اداره می شود، وجود احزاب مختلف در کشور را یکی از راه های تحقق اینگونه مدیریت عنوان کرد.
به گفته بیادی ما در کشور حزب داریم اما آنها جایگاه ندارند؛ افراد خوب در احزاب و جناح های مختلف، فراوان داریم و اگر بخواهیم به یکپارچگی برسیم چاره ای جز با هم و کنار هم بودن نداریم.

** تفکر مدیریت جزیره ای نادرست است

وی در ادامه با مهم خواندن مدیریت یکپارچه برای اداره امور کشور به دور از همه اختلاف ها و جناح بندی ها گفت:‌ تفکر مدیریت جزیره ای برای اداره امور کشور صحیح نیست و ناکارآمدی را به همراه خواهد داشت.
دبیر کل جمعیت آبادگران با اشاره به دستاوردها و ابعاد مختلف ‘‌برجام’‌ ، این مهم را از جمله موفقیت هایی عنوان کرد که در دولت یازدهم توسط حجت الاسلام روحانی رییس جمهوری با مدیریت یکپارچه به مقصد و نتیجه رسید.
به گفته بیادی اگر در خصوص برجام هم با مدیریت جزیزه ای رفتار می شد به طور یقین چیزی جز شکست به همراه نداشت.
وی یادآور شد: در دولت قبل موضوع امور و پیگیری برجام در اختیار شورای عالی امنیت ملی کشور بود ولی با تفویض اختیار در چهار سال گذشته در اختیار دولت قرار گرفت.
این فعال سیاسی در عین حال گفت: البته تحریم و تهدید همواره در همه زمان ها وجود داشته و دارد اما آنچه مهم است اینکه باید به نحوه پاسخگویی ها توجه داشت.

** بی ادبانه جواب دادن، در دیپلماسی جهانی معنا ندارد

بیادی با اشاره به بیان و گفتار امام (ره) در پاسخ و مواجهه با اروپا و امریکا که چگونه با اخلاق و رفتار خویش دیگران را مجذوب و تحت تاثیر قرار می داد، خاطرنشان کرد: رهبری هم تهدید می کنند اما زبان تهدید ایشان ، مودبانه است در حالی که متاسفانه گاهی مواقع افرادی با لحن های بد اقدام به پاسخگویی به دیگران می کردند.
‌دبیر کل جمعیت آبادگران تصریح کرد: در دیپلماسی جهانی دیگر بی ادبانه صحبت کردن جایگاهی ندارد بلکه باید برای نیل به هدف یا اهداف مورد نظر با گفت و گو و تعامل امور را با دیگران به پیش برد.

** اقدامات خوبی در دولت قبل انجام شد

بیادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اقدامات خوب صورت گرفته در خصوص به نتیجه رسیدن برجام ‌اظهار داشت: ‌اینکه بگوییم قبلی ها اصلا کار نکردند، بی انصافی است؛ آنها آهسته و کند کار می کردند.
این فعال سیاسی در عین حال گفت: دولت تدبیر و امید آقای روحانی با روی کارآمدن بر امور برجام سرعت و شتاب داد.
به گفته وی نباید با کوبیدن و تخریب، عملکرد مثبت دیگران را نادیده گرفت هر چند ممکن است نکات و موارد منفی هم در کارنامه کاری آنان ثبت شده باشد.

** سطح داشته های ما در دولت های قبل ، اروپا و امریکا را پای میز مذاکره نشاند

دبیر کل جمعیت آبادگران تاکید کرد: اگر امروز با سربلندی و عزت بر سر میز مذاکره روبروی 1+5و شش ابرقدرت می نشینیم درنهایت این نشانگر عقبه ای قوی است که رهبری، دولت و مردم از مهم ترین آنها به شمار می آیند.
به گفته بیادی در دولت قبل سطح داده های ما به قدری بالا رفت که دیگر دولت ها را مجبور به مذاکره کرد.
این فعال سیاسی با اشاره به دیگر ابعاد و تاثیرات برجام، تاکید کرد: فاصله گرفتن جامعه و کشور از جو اضطراب یکی از نتایج کارهایی بود که دولت یازدهم در موضوع برجام عملی کرد.
بیادی به جو سازی های برخی در زمینه های مختلف در فاصله های زمانی دولت ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما باندهایی متصل به برخی افراد تشکیل شدند که هیچ ارتباطی هم به چپ و راست ندارند و این عده در همه دوران اقدام به منفی بافی و جو سازی کرده و هر تصمیمی که می گیرند ، اجرا می کنند .
دبیر کل جمعیت آبادگران در خاتمه مهم ترین سرمایه کشور و نظام را ‘مردم’ عنوان کرد و گفت: اگر هزاران کیلو محصولات هسته ای داشته باشیم ولی مردم را نداشته باشیم، انگار کاری نکرده و هیچ چیزی نداریم.

** تحریم ها در دولت قبل به مرز نفت در برابر غذا و دارو رسیده بود

انصاری در بخش دوم سخنان خود با توضیح تجربه گسترده رییس دولت یازدهم در بحث هسته ای و ورود جدی وی روی این موضوع تصریح کرد: روحانی در زمان دولت اصلاحات مسوولیت مذاکره هسته ای را به عهده داشت و پس از آن در دولت تدبیر و امید با بهره بردن از تیم تخصصی و کارآمد توانست با ابزار دیپلماسی حریف خود را به زمین بزند.
وی خاطر نشان کرد: دولت قبل جز تخریب کاری نکرد و حتی فردی که در جایگاه رییس دولت قرار داشت، ادبیات درستی در سطح بین المللی به کار نمی برد و باعث شد تا تحریم ها در دولت گذشته به مرز نفت در برابر غذا و دارو برسد و در کوچک ترین اقدام در آن دولت نیز با مشکل مواجه شدیم.
به گفته وی، هنری که در مدیریت برجام با هدایت رهبری انجام شد، یقینا کاری کارستان و بسیار بزرگ بود.

** احزاب باید شناسنامه داشته باشند

وی معتقد است در دنیا و کشورهایی که احزاب مختلف و کارآمدی دارند در ارتباط با سیاست خارجی با 10 تا 15 درصد مشکل و چالش مواجه می شوند، البته در کشور ما به گونه ای است که ما دموکراسی را پذیرفتیم اما به نهاد حاکم دموکراسی که احزاب سیاسی هستند، اجازه رشد نداده ایم.
وی با بیان اینکه بستر اجتماعی، اجرایی و سیاسی این موضوع فراهم نشده است، گفت: دولت تدبیر و امید باید به نهادینه شدن ساختار نهاد دموکراسی و احزاب سیاسی اجازه دهد و آنها باید شناسنامه دار شوند تا هویت اصلی خود را پیدا کنند.
انصاری اضافه کرد: وقتی حزب ورود سیاسی کند، ‌دارای برنامه های کوتاه، میان و بلندمدت می شود و براساس این اقدام، برنامه ریزی نظام بهتر خواهد شد.
قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: اگر دنبال این هستیم که چالش های 180 درجه ای را که ما را از یک فضا به فضای دیگر منتقل و از یک شرایط بسته به شرایط مطلوب وارد می کند، حل کنیم باید بستر احزاب شناسنامه دار مهیا شود تا ارزیابی سیستمی و نظارت مردمی را هم داشته باشیم.
به گفته وی، اگر صدای همه کنشگران سیاسی و مردم به خاطر فساد درآمده است،‌ این افشای فساد به دلیل وجود سازمان های نظارتی قوی تر یعنی نظارت مردمی است؛ پس نتیجه می گیریم نظارت مردم می تواند سلامت سیستم اداری را به بحث شفافیت برساند.
وی معتقد است هر زمانی که نشاط و امید را در جامعه افزایش دهیم، در همه زمینه ها موفق خواهیم بود.

** پرونده سال 88 با نگاه حاکمیتی قابل حل است

ناصری هم در بخش دیگری از اظهارات خود در میزگرد ایرنا با عنوان ‘ اگر برجام نبود؟ ‘ با تاکید بر اینکه بدون اراده جامع در کل حاکمیت ، برجام به این صورت شکل نمی گرفت، گفت: برجام برای ما عبرت آموزی دارد و پرونده سال 88 هم در صورت نگاه حاکمیتی به آن قابل حل و بسته شدن است در غیراین صورت مانند استخوان لای زخم خواهد ماند.

** از دست رفتن قدرت خرید مردم نتیجه رکود گذشته است

جنان صفت هم در توضیح رشد اقتصادی ایران در دولت نهم و دهم، گفت: اقتصاد ایران در دولت دهم به منفی 8 درصد و جمعیت کشور هر سال 1.3 درصد افزایش می یافت و در عمل کشور فقیر و فقیرتر می شد، طوری که قدرت خرید مردم 20 درصد کاهش یافت که ما آثار و نشانه های کاهش قدرت خرید مردم را در این چهارسال شاهد بودیم.
این تحلیلگر اقتصاد سیاسی یکی از راه های برون رفت از رکود را افزایش تقاضای کل در جامعه دانست و افزود: اگر برجام نبود متوسط رشد سرمایه ای که به منفی 15 درصد رسیده بود، در همان سطح و یا بدتر می ماند و در تولید و صادرات نفت این کالای استراتژیک درحال حذف شدن بودیم که یکی از دستاوردهای دولت روحانی سرعت بخشیدن در حوزه تولید و صادرات نفت است.

** روی بخش اجتماعی کار نشده است

انصاری قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی ، پاشنه آشیل همه فعالیت ها در بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را سرمایه اجتماعی عنوان کرد و گفت: بعد از انقلاب سازمان های اجتماعی شدیدا افول کردند و در سیاست های اجتماعی دچار چالش شدیم، اما یکی از کارهای دولت در آینده نگاه تخصصی و تجمیعی به بخش اجتماعی است.

** ایجاد 750 هزار شغل در دولت یازدهم

انصاری با گریزی به فعالیت های دولت یازدهم و مقایسه آن با دولت گذشته و دستاوردهای برجام ، تاکید کرد: زمانی که 700 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم رکود اقتصادی در عرصه بین المللی را شاهد بودیم و عربستان سعودی بیش از 36 میلیارد دلار سرمایه گذاری روی تاسیسات نفتی داشت و با هر دلار هزاران دلار درآمد داشت و تا چند سال آینده نیز تولید نفت عربستان چند برابر ما خواهد شد.

** خوش حسابی ایران در عرصه های بین المللی یکی دیگر از دستاوردهای برجام

وی تصریح کرد: یکی از دستاوردهای برجام برای ایران خوش حسابی کشور در عرصه بین المللی بود و کل بدهی ما در سال 2011 بیش از 17 میلیارد دلار بود که این بدهی در سال 2015 به رقمی معادل بیش از 6 میلیارد دلار رسید.
انصاری با بیان اینکه بدهی کوتاه مدت ایران هم در این مدت از 10 میلیارد و 320 میلیون دلار به 2 میلیارد و 19 میلیون دلار کاهش یافت، ادامه داد: بدهی های بلند مدت ایران در سال 2011 از چهار میلیارد و 280 میلیون دلار به دو میلیارد دلار و 326 میلیون دلار در سال 2015 رسید.
قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: همچنین صنعت هوایی برای تعویض لاستیک هواپیما مجبور بود بعد از فرود هواپیما در فرودگاه های دیگر کشورها از آنها لاستیک خریده و آن را تعویض کند . علاوه بر این برای خرید موتور دست دوم به قیمت چهار برابر قیمت یک فروند ایرباس جدید هزینه پرداخت می کردیم تا هواپیماهای ما بتواند پرواز کند، اما امروز قرارداد بالای 100 فروند با شرکت های ایرباس و بویینگ و دیگر شرکت های بین المللی بسته شده است.

**تولید 100 هزار شغل خالص در دولت دهم و 750 هزار شغل در سال 95

وی درباره وضعیت اشتغال در دولت اصلاحات هم گفت: در دولت اصلاحات 600 هزار شغل در آخرین سال دولت ایجاد شد، اما در هشت سال دولت نهم و دهم تولید اشتغال خالص 100 هزار شغل بوده است و این یعنی انباشتگی بیکاران دوره گذشته را داشتیم.
به گفته وی، با همت دولت تدبیر و امید در سال 95، تعداد 750 هزار شغل در کل کشور ایجاد شد.
انصاری اضافه کرد: در بخش کشاورزی شاهد خشکسالی در کشور بودیم اما براساس مدیریت خوب در این دولت به خودکفایی گندم رسیدیم البته بار اول خودکفایی گندم در دوره اصلاحات بود.

** برجام ایران را وارد جامعه جهانی کرد

ناصری مدیرعامل اسبق ایرنا هم در پایان با بیان اینکه امضای برجام کمتر از 2 سال توانست تولید و صادرات نفت را به همان میزان سال 84 برساند، گفت: بزرگ ترین دستاورد برجام این بود که ایران را وارد جامعه جهانی کرد.
وی خاطرنشان کرد: کشوری که می خواهد بر مدار توسعه بچرخد اگر از مناسبات جهانی فاصله بگیرد، حتی در صورت داشتن بیشترین سرمایه معدنی، کانی و مادی ، این امر اتفاق نخواهد افتاد.
ناصری مهم ترین اقدام دولت قبل را ضربه زدن به قشر متوسط جامعه عنوان کرد و گفت: دولت قبل فاصله بین دو طبقه فقیر و غنی را زیاد و قشر متوسط را به نسبتا از جامعه حذف کرد.
وی با اشاره به این اظهارات رییس دولت قبل مبنی براینکه «دموکراسی تهوع آور است» و «چیزی به نام علم اقتصاد نمی شناسم»، ادامه داد: 84درصد ثروت در سال 84 در دست قوه مجریه و بقیه در دست برخی نهادها بود که در سال 92 این رقم به 48درصد ثروت و اقتصاد در دست دولت کاهش یافت .
ناصری ، وزارت نفت را تخصصی ترین و پیچیده ترین وزارتخانه توصیف کرد و گفت: زنگنه این وزارتخانه را بعد از دولت اصلاحات با هفت هزار نیروی متخصص تحویل داد و در سال 92 با 11 هزار نیرو که چهار هزار نیروی با سواد آن در حد دیپلم و فوق دیپلم در هشت سال قبل جذب شده بوده اند، تحویل گرفت.

**25 میلیارد دلار طبق برنامه ششم توسعه باید سرمایه گذاری خارجی جذب شود

جنان صفت در ادامه سخنان و جمع بندی مطالب با تاکید بر اینکه همه ما ایران را دوست داریم، گفت: برای قوی ماندن ایران نیاز به اقتصاد قوی داریم و لازمه داشتن اقتصاد قوی، تعامل با دنیاست.
این تحلیلگر اقتصاد سیاسی با استناد به برنامه ششم توسعه ادامه داد: براساس این برنامه، 25 میلیارد دلار به طور متوسط باید سرمایه گذاری خارجی جذب شود و این موضوع زمانی تحقق می یابد که بتوانیم با دنیا تعامل داشته باشیم که برجام ادامه این تعامل را برای ما میسر می کند.
وی ادامه ضرورت برجام را برای کشور مساله حیاتی دانست و افزود: در صورت نادیده گرفتن برجام، اقتصاد ایران و به دنبال آن سایر بنیان های اقتصادی اجتماعی و سیاسی با بحران و مشکل مواجه خواهد شد.

** نقد باشد، اما فضا متشنج نشود

انصاری قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در جمع بندی سخنان خود گفت: نقد در جامعه باید وجود داشته باشد اما فضا نباید متشنج شود و نباید به سمت تخریب برویم، ‌همان طوری که در روزهای اخیر خبرهایی از بسته شدن کارخانه های متعدد شنیده می شود،‌ گرچه در هشت سال دولت گذشته، صنعت دچار چالش های جدی شد.
وی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم بخشی از آوارها را برداشت و اگر همین روند ادامه داشته باشد تا پایان چهار سال آینده در حوزه کسب و کار و از بین بردن رکود و ثبات اقتصادی قدم های مثبت تری خواهد برداشت.
وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط تورمی را افزایش می دادیم اکنون شرایط کشور ونزوئلا را داشتیم و بیشترین مشکل را جامعه طبقه پایین خواهند داشت و این امیدواری است که در آینده به ثبات اقتصادی برسیم.
وی با بیان اینکه بیکاری و اشتغال بمب ساعتی است که در جمهوری اسلامی ضامن آن کشیده شده است، اظهار داشت: برای این موضوعات باید بسترسازی شود و می توان این مشکلات را حل کرد.
استاندار اسبق مازندران تنها راه رسیدن به ارزش افزوده را جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و اضافه کرد: اگر بتوانیم آرامش و امنیت را سامان دهیم به نتیجه مطلوب می رسیم.
وی با برشمردن برخی شاخص های اقتصادی تصریح کرد: در سال 84 رقم تراز جهانی منفی 29 بود و این رقم در سال 89 به منفی 32 رسید اما در سال 92 تا 94 به رشد مثبتی رسید.
انصاری خاطرنشان کرد: در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی درآمد نفتی ایران 122 میلیارد دلار، در دوران اصلاحات 206 میلیارد دلار، در دولت یازدهم 175 میلیارد دلار اما در دو دوره احمدی نژاد 579 میلیارد دلار بود.
وی رشد اقتصاد را در دولت گذشته منفی 6 .8 (هشت و شش)درصد و نرخ تورم را 44 درصد عنوان کرد و گفت: اما رشد اقتصادی در دولت یازدهم به مثبت 11 و نرخ تورم نیز به 9 درصد رسید.
قایم مقام حزب اتحاد ملت با بیان اینکه فیل اقتصاد دیر می خوابد اما به سختی بیدار می شود، اظهار کرد: اگر حسن روحانی چهار سال دیگر سر کار باشد، اقتصاد ما دوباره رونق خواهد گرفت.
انصاری خاطر نشان کرد: با روی کار آمدن دولت روحانی 20 میلیارد دلار سرمایه گذاری در سه سال گذشته در منطقه پارس جنوبی انجام شد و امسال برای اولین بار میزان برداشت ما از میادین مشترک گازی با قطر برابر شد و آرزویی که از دولت اصلاحات بردلمان مانده بود، تحقق یافت.

** به بهره برداری رسیدن 11 فاز پارس جنوبی در سه سال و نیم گذشته

قایم مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی اضافه کرد: در سه و نیم سال گذشته 11 فاز پارس جنوبی به نتیجه رسید.
وی معتقد است با توجه به شرایطی که به وجود آمده اگر با آوار برداری که در چهار سال گذشته انجام شده است و اگر امنیت و آرامش را پایدار نگهداریم و مخالفان دولت اجازه بدهند با شرایط بین المللی و منطقه ای که داریم می شود در آینده بحث اشتغال را هم ساماندهی کرد.
به گفته وی، کاری اثرگذار انجام شده است که در تمام زمینه ها 20 تا 25 درصد رشد را شاهد هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید