سازمان توسعه تجارت: بعید است به اهداف صادراتی برنامه ششم برسیم

    کد خبر :486593
اهداف صادراتی

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بعید است به اهداف صادراتی برنامه ششم برسیم گفت: حتی اگر امروز، نه از تحریم‌ها خبری بود و نه از مشکلات فعلی، تحقق اهداف صادراتی برنامه ششم باز هم بعید بود.

به گزارش بازتاب به نقل از تسنیم، محمدرضا مودودی با بعید دانستن تحقق اهداف صادراتی کشور در برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در شرایط موجود به نظر می‌رسد تحقق اهداف صادراتی در نظر گرفته شده در برنامه ششم که رشد 21.7 درصدی صادرات را تعیین کرده بعید خواهد بود و رسیدن به آن به دلیل مشکلات زیرساختی دور از دسترس است.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران تاکید کرد: البته این شرایط ارتباطی با تحریم‌ها و اتفاقات اخیر ندارد چراکه اگر امروز، نه از تحریم‌ها خبری بود و نه از مشکلات فعلی، با توجه به زیرساخت‌های ما که مهمترین آن، ظرفیت صادراتی است، نمی‌توانستیم این هدف را محقق کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث زیرساخت‌های صادراتی و ظرفیت صادرات، سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام نشده؛ مثلا در حال حاضر، تعداد اقلام صادراتی کشور که بیش از 10 میلیون دلار صادرات دارند، تنها 350 قلم کالا است و این نشان دهنده محدود بودن سبد صادراتی کشور است.

مودودی با بیان اینکه می‌بایست سبد صادراتی کشور به بیش از 1000 قلم کالا افزایش یابد گفت: هم اکنون کشورهای همسایه ما، بیش از 1000 میلیارد دلار واردات دارند، ولی متاسفانه سهم کالاهای وارداتی آن‌ها از ایران، تنها 22-23 میلیارد دلار است؛ این حجم کم بدلیل کوچک بودن سبد صادراتی ما است و متاسفانه اقلامی که آن‌ها نیازمند آن هستند، در سبد صادراتی ما قرار ندارند.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر لزوم افزایش سرمایه‌گذاری در ظرفیت صادراتی کشور گفت: نکته قابل توجه آن است که اگر می‌خواهیم 10 میلیارد دلار به صادرات کشور افزوده شود، باید حداقل 30 تا 40 میلیارد دلار در داخل سرمایه‌گذاری کنیم و این سرمایه‌گذاری به سطح درآمد کشور و میزان اعتقاد به پروژه‌های صادراتی و مگا پروژه‌ها بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: 1000 میلیارد دلار واردات کشورهای همسایه ما نشان می‌دهد کشش صادراتی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در افزایش ظرفیت صادراتی کشورمان وجود دارد و بستر برای توسعه سرمایه‌گذاری در این بخش فراهم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید