قطب شمال مغناطیسی زمین در حال حرکت است

    کد خبر :482765

گزارش جدیدی نشان می دهد مکان قطب شمال مغناطیسی زمین تغییر کرده است. قطب شمال مغناطیسی زمین در حال حاضر گذر از کانادا و حرکت به سمت سیبری است.

قطب شمال در مکان همیشگی خود قرار ندارد. طی دهه های گذشته قطب شمال مغناطیسی زمین با سرعتی بیشتر حرکت کرده، به طوری که دانشمندان معتقدند تخمین های قدیمی برای مسیر یابی دقیق، به اندازه کافی صحیح نیستند.

در همین رستا روز گذشته محققان آپدیتی از مکان پیشین قطب شمال ارائه کردند. این گزارش یک سال زودتر از موعد انتشار خود ارائه شده است.

طبق این گزارش، قطب شمال مغناطیسی حدود ۳۴ مایل(۵۵ کیلومتر) در سال حرکت می کند. طبق گزارش قطب شمال مغناطیسی از «خط بین المللی زمان» (The International Date) در ۲۰۱۷ عبور کرده است. به این ترتیب اکنون قطب شمال مغناطیسی درحال گذر از کانادا و حرکت به سمت سیبری است.

«خط بین المللی زمان»، در حقیقت خطی فرضی بر سطح کره زمین است که از میانهٔ اقیانوس آرام می‌گذرد و کشتی‌ها و هواپیماها با گذر از این خط تاریخ روزی که در آن به‌سر می‌برند را عوض می‌کنند.

این تغییر مداوم مکان قطب شمال مغناطیسی مشکلی در قطب نما ها، موبایل ها و تجهیزات الکترونیکی مصرفی ایجاد کرده است.

به گفته «آرنود شولیا» محقق ارشد World Magnetic Model در دانشگاه کلورادو ، هواپیماها و قایق ها نیز از قطب شمال مغناطیسی به عنوان شیوه جایگزین مسیریابی استفاده می کنند.

البته اندازه گیری های GPS تغییری نکرده زیرا اطلاعات آن براساس ماهواره تعیین می شود.

از سوی دیگر ارتش و سازمان ناسا نیز به اطلاعات مربوط به مکان دقیق قطب شمال مغناطیسی متکی هستند.

به گزارش مهر ،قطب‌های مغناطیسی یعنی جایی که خطوط میدان مغناطیسی به صورت واگرا از زمین خارج (جنوب مغناطیسی) یا به صورت همگرا به آن وارد (شمال مغناطیسی) می‌شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید