خداحافظی برلیانس از بازار ایران؟!

    کد خبر :479934

بر اساس پیگیری از منابع آگاه، گویا برلیانس خروج خود از بازار خودروی ایران را اعلام کرده و حداکثر تا پایان سال جاری در پارس خودرو به تولید محصولات خود مشغول خواهد بود.

از چند ماه پیش با آغاز تحریم های آمریکا علیه ایران و صنعت خودروسازی کشور، برخی منابع خبری از داخل گروه خودروسازی سایپا این نکته را عنوان می کردند که گویا دیگر برلیانس چین تمایلی به حضور در بازار ایران ندارد و می خواهد مانند بسیاری از شرکای خودروسازان ایرانی، این کشور را ترک کند. بر اساس اظهار نظر برخی افراد آگاه و همچنین آمار تولیدی که وجود دارد، میزان مونتاژ و عرضه ی نسخه های مختلف برلیانس از جانب پارس خودرو به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده و حال احتمال توقف خط تولید برلیانس H300 و H200 تا پایان اسفند ۱۳۹۷ بیشتر شده است.
شرکت پارس خودرو که زمانی محصولات برلیانس را با تیراژ ماهانه ی بیش از ۴ هزار دستگاه تولید می کرده، در ماه های گذشته گاهی کمتر از دو هزار دستگاه هم از خانواده ی برلیانس تولید کرده و این مسئله نشان می دهد که حال و روز خط تولید برلیانس نیز مانند بسیاری از خودروهای مونتاژی دیگر آنچنان خوب نیست.
بر اساس آمار رسمی پارس خودرو و آنچه که در سامانه کدال توسط این شرکت بارگذاری شده است، شرکت خودروسازی پارس خودرو تا پایان دی ماه سال جاری ۳۲ هزار و ۱۷ دستگاه از خانواده ی برلیانس را تولید و مونتاژ کرده و در بازه ی زمانی مشخص، ۳۴ هزار و ۷۱ دستگاه خودرو فروش داشته است. لذا می بینیم که این شرکت در بحث تحویل برلیانس H200 و H300 با مشکلاتی مشابه با اکثر خودروسازان طرف است و از تعهدات خود به خریداران برلیانس عقب مانده است.
در صورتی که رفتن برلیانس از ایران جدی شود و آخرین برلیانس های H300 و H200 در اسفند ۱۳۹۷ تولید شوند، بهترین اتفاق این است که این نشان چینی بدون تعهد باقی مانده در ایران از مشتریانش خداحافظی کند و پارس خودرو و سایپا مجبور نباشند که برای خودروهای چینی برلیانس هم طرح تبدیل اعلام کنند. با توجه به رخ دادن این ماجرا، نمی توان توقع داشت که پارس خودرو بتواند محصولات برلیانس را جایگزین خودروهای رنو ساندرو، ساندرو استپ وی، پارس تندر و تندر ۹۰ دنده ای کند.
به نوشنه اسب بخار ،لازم به ذکر است که با خروج برلیانس از بازار ایران، عملا پارس خودرو شریک تجاری خاصی را ندارد و معلوم نیست که چه بر سر یکی از قدیمی ترین خودروساز کشور می آید؟! همچنین در صورت حذف برلیانس از چرخه ی تامین خودروی کشور، نمی توان توقع داشت که سایپا رهام بتواند به راحتی وارد بازار کشور شود. زیرا تامین پیشرانه ی رهام با مشارکت کمپانی برلیانس انجام می شد و حتی قرار بود که نسخه ی توربو SP100 هم پیشرانه ای از خانواده ی چینی برلیانس داشته باشد.

در پایان باید اشاره کرد که یکی از دلایل اصلی خروج خودروسازان چینی از بازار ایران تنها مشکل جا به جایی ارز و حمل و نقل قطعات منفصله به کشور است. این مسئله نشان می دهد که بسیاری از خودروسازان چینی می توانند تحریم های آمریکا را در کنار شرکای ایرانی دور بزنند. تنها کافی است که دولت و نهادهای مربوطه مشکلات مربوط به انتقال ارز و خرید قطعات را مرتفع کنند و راهی مستقل را برای ارسال قطعات مختلف به ایران باز نمایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید