مهاجرت معکوس مغز‌های ایرانی به خاطر نرخ دلار

    کد خبر :479165
نرخ دلار

آمار‌ها چندان روشن نیست حتی اینکه فعلا چه تعداد ایرانی در دانشگاه‌های خارجی درس می‌خوانند محل بحث است. یک بار گفته شد این آمار حدود ۷۰ هزار نفر است و باز هم گفته شد اگر دانشجویانی که در دانشگاه‌های تایید نشده درس می‌خوانند اضافه شوند این رقم به حدود ۱۰۰ هزار نفر هم می‌رسد.

قائم مقام وزیر بهداشت گفته بود: این افراد ده هزار نفر هستند که ۷ هزار نفرشان در دانشگاه‌های تایید شده درس می‌خوانند که می‌شود ۳ هزار دانشجوی تایید نشده.

از طرفی دیگر وقتی پای نرخ دلار وسط می‌آید تفاوتی میان دانشجوی تاییده شده و نشده نیست. کجای دنیا قیمت دلار دغدغه دانشجو می‌شود جز ایرانی! این دغدغه‌ها امروز خیلی از دانشجویان ایرانی حاضر در خارج از کشور را راهی وطن کرده و خیلی‌های دیگر عنقریب است که به ایران برگردند. عده‌ای هم مانده اند که بمانند و یا بازگردند؛ که بعید است با وضعیت نرخ دلار دو به شک ماندشان چندان طولانی شود.

همچنین روند پذیرش خارج رفته‌ها در دانشگاه‌های وطنی دست کم برای متقاضیان رشته‌های پزشکی سخت و شاید نشدنی است. طبق گفته‌های معاون وزیر بهداشت تا مهر امسال ۱۶۰۰ دانشجو متقاضی انتقال به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل بوده اند. از این تعداد ۷۰۰ نفر واجد شرایط انتقال تشخیص داده شدند و فقط ۹۲ نفر موفق به دریافت پذیرش شدند.

این شناس اندک به فراوانی دانشجویان رشته پزشکی ساکن خارج از کشور برمی گردد و ظرفیت محدود دانشگاه‌های داخلی. با این وجود به نظر می‌رسد برخی نگاه‌های خاص نسبت به کیفیت تحصیل در بیشتر دانشگاه‌های خارجی و اصلا برخی انگیزه‌ها سبب خروج دانشجویان از کشور می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید