با بدهی‌های ایران‌خودرو می‌توان ۶ بانک تاسیس کرد

    کد خبر :478555

ضرر دو هزار میلیارد تومانی بابت اختلاف در قیمت فروش و قیمت تمام‌شده محصولات، افزایش بدهی‌ها به 29 هزار میلیارد تومان و رسیدن تعداد خودروهای مانده در انباری به بیش از ۳۵ هزار دستگاه از مهم‌ترین نکات بررسی کارنامه آذر ماه ایران‌خودرو است. همچنین طبق این کارنامه، ایران‌خودرو ۱۲٫۵ هزار میلیارد تومان بابت پیش‌فروش خودرو دریافت کرده و زیان خالص آن با دو برابر شدن طی سه ماه، در آذر ماه امسال به بیش از پنج هزار میلیارد تومان رسیده است.

ایران خودرو

ایران خودرو

ایران‌خودرو که بابت زیان‌های هزار میلیاردی و عدم ایفای تعهدات در قبال مشتریان توانست دولت را مجاب به پرداخت تسهیلات مالی و صدور افزایش قیمت محصولات خود کند، تازه‌ترین صورت مالی خود را برروی سایت کدال قرار داده است.

تجارت‌نیوز در سلسله گزارش‌هایی با عنوان «کارنامه» با نگاهی نقادانه به بررسی کارنامه عملکرد بانک‌ها و شرکت‌های مختلف می‌پردازد. کارنامه ۹ماهه نخست سال ۱۳۹۷ ایران‌خودرو حاوی نکات قابل توجهی است.

ایران‌خودرو که نهادهایی مانند صندوق بازنشستگی کشوری و گروه مالی بانک پارسیان سهام‌داران آن هستند، در انتظار کمک‌های مالی دولت است، که به گفته نماینده ویژه وزیر صنعت تا پایان هفته جاری پرداخت می‌شود.

ایران خودرو

ایران خودرو

سهام‌داران ایران‌خودرو

بر اساس گزارش‌های منتشره از سوی سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران (کدال)، گروه ایران‌خودرو طبق گزارش عملکرد واقعی منتهی به پایان آذر ماه سال ۱۳۹۷ معادل ۱٫۵ هزار میلیارد تومان سرمایه را به ثبت رسانده که معادل نصف سرمایه بانک پارسیان است.

طبق صورت‌های مالی منتشره، ایران‌خودرو در این دوره دارای ۲۶ هزار میلیارد تومان دارایی بوده که در مقایسه با پایان شهریور ماه حدود دو درصد رشد داشته است.

دارایی این شرکت خودروسازی تقریبا معادل دارایی بانک ایران‌زمین است.

۳۵ هزار خودرو در پارکینگ ایران‌خودرو

ایران‌خودرو طی ۹ماهه ابتدایی سال جاری ۳۰۳ هزارو ۵۱۸ دستگاه خودرو تولید کرده که ۲۷۳ هزار و ۹۵۲ دستگاه از این خودروها تا پایان آذر ماه به فروش رسیده است.

روند فروش محصولات نشان می‌دهد بهای تمام‌شده آن‌ها بیشتر از میزان فروش آن‌ها بوده و این شرکت از محل فروش آن‌ها متحمل ضرر دو هزار میلیارد تومانی شده است.

در ۹ماهه ابتدایی سال جاری ۷۱۳ هزار و ۲۳۳ دستگاه خودرو تولید شده که سهم این خودروساز ۴۰ درصد بوده است.

با توجه به فروش خودروها و دستگاه‌های تولیدی مانده از دوره قبل، ایران‌خودرو در پایان آذر ماه سال جاری در قسمت موجودی کالاهای ساخته‌شده خود ۳۵ هزار و ۲۳ دستگاه خودرو به ارزش هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است. این میزان نشان می‌دهد در پایان آذر ماه بیش از ۳۵ هزار خودرو در پارکینگ این شرکت وجود داشته است.

در ۹ماهه نخست سال جاری گروه ایران‌خودرو ۲۷۶ هزار و ۴۹۶ دستگاه را به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان به فروش رسانده که نسبت سه ماه قبل از نظر تعداد و ارزش حدود ۳۴ درصد رشد داشته است.

ایران خودرو

ایران خودرو

آمار فروش ایران‌خودرو در ۹ماهه ابتدایی سال جاری نشان می‌دهد ۷۰ درصد فروش این شرکت به روش پیش‌فروش بوده است.

بدهی ۲۹ هزار میلیارد تومانی

ایران‌خودرو در پایان آذر ماه سال جاری معادل ۱۱۲ درصد دارایی خود یعنی ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی داشته که در مقایسه با سه ماه قبل ۱۱ درصد افزایش داشته است.

این میزان بدهی معادل شش برابر سرمایه بانک تجارت است.

در بخش بدهی‌های این خودروساز مشاهده شده این شرکت در دوره ۹ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری بیش از ۴٫۴ هزار میلیارد تومان وام بانکی و اوراق دریافت کرده که نسبت به شهریور ماه حدود ۹ درصد رشد داشته که ۳٫۶ هزار میلیارد آن تسهیلات کوتاه‌مدت بوده و تا پایان سال جاری باید تسویه شود.

این شرکت ۳٫۶ هزار میلیارد تومان از تسهیلات دریافتی را با نرخ سود ۱۸ درصد و ۵۰ میلیارد تومان را نیز با نرخ سود ۲۵ درصد دریافت کرده است.

ایران خودرو

ایران خودرو

عملکرد ایران‌خودرو در پایان آذر ۹۷

بیشترین سهم بدهی‌های ایران‌خودرو با سهم ۴۷ درصدی مربوط به وجوهی است که بابت پیش‌فروش محصولات خود دریافت کرده است.

این شرکت بابت پیش‌فروش محصولات خود تا پایان آذر ماه امسال ۱۲٫۵ هزار میلیارد تومان از افراد حقیقی و حقوقی دریافت کرده که در مقایسه با پایان شهریور ماه امسال ۱۳٫۵ درصد افزایش داشته است.

وضعیت سود و زیان ایران‌خودرو

طبق صورت مالی منتشره وضعیت سودآوری این شرکت از سود انباشته ۴۴۲ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۶ به زیان انباشته ۴٫۶ هزار میلیارد در آذر ماه سال جاری رسیده است.

مطابق آخرین اطلاعات مالی، ایران‌خودرو در سال گذشته حدود ۸۷ میلیارد تومان سود خالص داشته که در شهریور ماه امسال به ۲٫۵ هزار میلیارد زیان خالص و با رشد ۱۱۰ درصدی طی سه ماه به بیش از پنج هزار میلیارد تومان زیان خالص در آذر ماه امسال تبدیل شده است.

ایران‌خودرو در بورس

این شرکت خودروسازی با نماد معاملاتی «خودرو» با سرمایه‌ای به حجم ۱٫۵ هزار میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار در حال فعالیت است.

ایران‌خودرو در پایان شهریور ماه بابت هر سهم زیان ۱۶۷ تومانی ایجاد کرده که با رشد ۱۰۰ درصدی، در پایان آذر ماه به زیان ۳۳۴ تومانی رسیده است.

همچنین قیمت سهام این شرکت با نماد خودرو در بورس، طی سه‌ماهه اخیر از ۲۶۵ تومان به ۲۸۴ تومان افزایش یافته و سهام‌داران آن ۷٫۲ درصد سود کسب کرده‌اند.

ایران خودرو

ایران خودرو

روند قیمت سهام ایران‌خودرو در بورس

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید