کاهش ۱۵ درصدی درآمد اپل از فروش آیفون طی پاییز ۲۰۱۸

    کد خبر :478452

اپل گزارش مالی مربوط‌به سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ را منتشر کرده که براساس آن این شرکت موفق شده درآمدی ۸۴.۳ میلیارد دلاری را کسب کند. آمارهای ارائه‌شده نشان از این دارد که درآمد اپل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نزدیک به ۵ درصد کاهش پیدا کرده است. اپل درکنار انتشار گزارش مالی مربوط‌به پاییز ۲۰۱۸، پیش‌بینی خود از درآمد زمستان ۲۰۱۹ را نیز ارائه کرده که از این‌رو درآمد پیش‌بینی‌شده از بازه‌ی ۸۹ تا ۹۳ میلیارد دلاری به ۸۴ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

همان‌طور که اشاره کردیم، اپل موفق شده تا درآمدی ۸۴.۳ میلیارد دلاری را درکنار سود خالص ۱۹.۹۷ میلیارد دلاری کسب کند. این در حالی است که اپل سال گذشته طی پاییز ۲۰۱۷ موفق شده بود تا سود خالص ۲۰.۱ میلیارد دلاری را از درآمد ۸۸.۳ میلیارد دلاری کسب کند. بنابر آمار ارائه‌شده توسط اپل، درآمد آیفون در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهشی ۱۵ درصدی بوده، درحالی‌که درآمد تمام محصولات و سرویس‌های اپل در مجموع ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است. این برای اولین‌بار است که درآمد و سود اپل در فصل پاییز کاهش پیدا کرده است.

آمارهای ارائه‌شده توسط تیم‌ کوک، مدیرعامل این شرکت نشان از این دارد که اپل بیش از ۱.۴ میلیارد گجت فعال دارد که از این تعداد ۹۰۰ میلیون دستگاه مربوط‌به آیفون‌های اپل است. سایر محصولات اپل شامل درآمد آیپد، مک و گجت‌های هوشمند/اکسسوری و پوشیدنی‌های اپل به ترتیب ۱۷، ۹ و ۳۳ درصد افزایش پیدا کرده است. تیم کوک در سخنان خود اعلام کرد که دلیل اصلی کاهش درآمد آیفون اپل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، کاهش استقبال از آیفون‌های این شرکت در کشور چین و کشور‌های در حال توسعه است. تیم کوک همچنین افزایش قدرت دلار دربرابر سایر ارزها و همچنین کاهش یارانه پرداختی از سوی اپراتورهای مخابراتی برای فروش آیفون را از دیگر دلایل کاهش استقبال از گوشی‌های هوشمند این شرکت خوانده است.

اپل درآمد کسب‌شده در کشور چین را ۱۳.۱۷ میلیارد دلار اعلام کرده که در مقایسه با پاییز ۲۰۱۷ نشان از کاهشی ۲۷ درصدی دارد. تنش تجاری بین دو کشور چین و آمریکا از نظر تجاری درکنار رقبای قدرتمند چینی که گوشی‌های هوشمند رده بالایی را با قیمت بسیار کمتر از آیفون راهی بازار می‌کنند، مزید بر علت شده تا اپل عملکرد مناسبی را نداشته باشد.

با وجود کم‌فروغ‌شدن فروش آیفون‌های اپل، این شرکت همچنان از سرویس‌های خود به‌عنوان یکی از شاخه‌های پردرآمدش یاد کرده است. سرویس‌های اپل شامل محصولاتی نظیر آی‌کلاد، اپ‌استور، اپل موزیک و اپل پی درکنار محتوای دیجیتالی آیتونز و آی‌بوکس است. سرویس‌های اپل در مجموع درآمدی ۱۰.۸ میلیارد دلاری را عاید اپل کرده است. اپل در نظر دارد تا حجم سرویس‌های خود را تا سال ۲۰۲۰ به دو برابر حجم این سرویس‌ها در سال ۲۰۱۶ برساند. سال گذشته مورگان استنلی پیش‌بینی کرد که درآمد سرویس‌های مایکروسافت تا سال ۲۰۲۳ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

یکی دیگر از نکات جالب در خصوص گزارش مالی اپل، عبور درآمد پوشیدنی‌ها، اپل‌تی‌وی، هوم‌پاد و هدفون‌های بیتس از مجموع درآمد فروش آیپدها طی سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ است. این بخش موفق شده تا درآمدی ۷.۳ میلیارد دلاری کسب کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید