کنایه یک مسئول قضائی به طرفداران ازدواج دختران دبستانی؛

چه اشکالی دارد دختر دبستانی زندگی تشکیل دهد!

    کد خبر :478427
ازدواج دختران

معاون اجتماعی دادگستری البرز گفت: متأسفانه برخی از افرادی که تریبونی در دست دارند اظهار نظرهایی می‌کنند مبنی بر اینکه چه اشکالی دارد دختر دبستانی مثلاً دختر ۱۱،۱۰ ساله زندگی تشکیل دهد، این افراد یا مفهوم ازدواج را متوجه نشده‌اند یا اگر شده‌اند از ازدواج معیارهایی را مد نظر دارند که با شرایط کنونی سازگار نیست.

مهدی جوهری  با اشاره به ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی اظهار کرد: این قانون بر این مساله تاکید دارد که نکاح دختر زیر ۱۳ سال و پسر کمتر از ۱۵ سال منوط به رضایت ولی و تشخیص دادگاه صالح است، اما واقعیت این است که ازدواج کودکان به مصلحت نیست و قانون موجود در خصوص سن مناسب ازدواج نیاز به اصلاح دارد.

وی ادامه داد: در ادوار گذشته با توجه به اقلیم، شرایط زندگی، تغذیه و فرهنگ حاکم، گاه دختر ۹ ساله رشید تلقی می‌شده و صلاحیت ازدواج را پیدا می‌کرده ولی حالا شرایط بسیار تغییر کرده است.

وی ابراز کرد: اینکه الان اجازه دهیم دختران و پسران زیر ۱۸ سال ازدواج کنند به هیچ وجه منطقی نیست و قطعاً در آینده مشکل ساز می‌شود افراد زیر ۱۸ سال آمادگی ازدواج ندارند و درست نیست هنوز کودکی نکرده آنها را وارد فضای جدی زندگی زناشویی کنیم.

جوهری گفت: متأسفانه برخی از افرادی که تریبونی در دست دارند اظهار نظرهایی دارند مبنی بر اینکه چه اشکالی دارد دختر دبستانی مثلاً دختر ۱۱،۱۰ ساله زندگی تشکیل دهد؟

وی خاطر نشان کرد: این افراد یا مفهوم ازدواج را متوجه نشده‌اند یا اگر شده‌اند از ازدواج معیارهایی را مد نظر دارند که با شرایط کنونی سازگار نیست. این افراد به هیچ وجه دنبال جامعه سالم و مصلحت خانواده نیستند و فکر می‌کنند تصورات آنها از ازدواج معیار و اساس است.

معاون اجتماعی دادگستری البرز گفت: باید از این افراد سوال کرد که آیا ارزش زندگی مشترک به اندازه اهمیت گرفتن گواهینامه رانندگی نیست؟ چطور قانون اجازه نمی‌دهد فرد پایین ۱۸ سال رأی دهد، رانندگی کند، وام بگیرد و … ولی محدودیتی برای ازدواج همین افراد قائل نیست؟

جوهری گفت: چطور دختر زیر ۱۸ ساله‌ای که برای دریافت وام ازدواج نیاز به ارائه حکم رشد دارد، برای نکاح هیچ مشکلی ندارد؟

وی افزود: کسی که ازدواج کرده و در مرحله تشکیل زندگی قرار دارد چطور از گرفتن یک وام که رابطه‌ای اقتصادی و مالی است محروم می‌شود ولی در بحث ازدواج بالغ و عاقل تلقی می‌شود، این نشان می‌دهد که بحث مالی ارزش و اهمیتش بیشتر از نهاد خانواده در نظر گرفته می‌شود.

این مسئول توضیح داد: باید ماده ۱۰۴۱ توسط نمایندگان مجلس اصلاح شود و قاضیان دادگاه‌ها هم حکمی مبنی بر تأیید صلاحیت ازدواج دختران و پسران زیر ۱۸ سال صادر نکنند تا این معضل در جامعه کاهش یابد.

پیش از این نیز مدیر کل ثبت احوال خراسان شمالی گفته، در کل کشور ۲۶ هزار و ۸۰۴ واقعه ازدواج پایین‌تر از رده سنی مشخص شده، ثبت شده است.

علی زاهدنیا در جمع خبرنگاران اظهار کرده، در قانون مدنی سن دختران برای ازدواج ۱۳ سال تمام و سن پسران ۱۵ سال تمام برای افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند، است که اگر سن درخواستی برای ازدواج پایین‌تر از سن مشخص شده باشد باید کسب اجازه از دادگاه صورت بگیرد.

دهقان، مشاور خانواده نیز به آمار ازدواج کودکان در خوزستان اشاره کرده و گفته، سال گذشته ۳۴۴ مورد ازدواج دختران زیر ۱۴ سال و چهار مورد هم ازدواج دختران زیر ۱۲ سال در استان ثبت شده است؛ در سال ۹۵ هم ۲۱۲ پسر زیر ۱۵ سال و ۴۵۳ دختر زیر ۱۴ سال در استان ازدواج کرده‌اند؛ این رقم در مقایسه با جمعیت البرز و ازدواج‌هایی که هر سال در استان به ثبت می‌رسند نگران کننده است.

وی اظهار کرده، بدون شک مهاجر پذیری البرز و اینکه این استان پذیرای قومیت‌ها و گروه‌های جمعیتی مختلف است در ثبت این آمار بی تأثیر نبوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید