اعتراف مقامات اطلاعاتی آمریکا درباره ایران

    کد خبر :478327
مقامات اطلاعاتی آمریکا

گزارش سالانه «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا از تهدیدهای ادعایی پیش روی این کشور را منعکس می‌کند، اظهارات ترامپ درباره ایران، کره شمالی و شکست داعش را نقض کرده است.

به گزارش فارس، در ارزیابی اطلاعاتی جدید آمریکا که در کمیته اطلاعاتی مجلس سنا صورت گرفت، درباره تهدیدهای جهانی این نتیجه حاصل شد که کره‌شمالی احتمالا تمام زرادخانه هسته‌ای خود را تسلیم نخواهد کرد و ایران نیز در حال حاضر به دنبال توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود برای ساخت بمب نیست.

این دو ارزیابی به طور مستقیم در تضاد با فرضیه‌های سیاست خارجی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا است.

بر اساس این گزارش گروه داعش همچنان فرماندهی هزاران نیرو در عراق و سوریه را بر عهده داشته و 8 شعبه و ده‌ها شبکه در سرتاسر جهان دارد.

سیا: ایران به برجام پایبند است

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در جلسه مذکور در پاسخ به سوال یک سناتور تأیید کرد که ایران به برجام پایبند بوده است.

«جینا هاسپل» گفت: « ایرانی‌ها در حال حاضر، از لحاظ فنی به مفاد برجام پایبند هستند ولی با توجه به عدم برخورداری از مزایای برجام در میان خودشان در حال مطرح کردن مباحثی درباره کاستن از پایبندی‌هایشان به این توافق هستند.»

اعتراف مقام ارشد امنیتی آمریکا به قدرت منطقه‌ای ایران

همچنین مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این جلسه ضمن متهم کردن ایران به «جاسوسی سایبری»، گفت که فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، علی‌رغم فشار اقتصادی آمریکا ادامه خواهد یافت.

دنیل کوتس در ادامه به موضوع توافق هسته‌ای برجام پرداخت و گفت: «ایران برای یافتن راه‌هایی جهت برخوردار شدن از مزایای اقتصادی برجام با سایر شریکانش در این توافق هسته‌ای -شامل چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس- همکاری می‌کند.»

مدیر اطلاعات ملی آمریکا در بخش دیگری از سخنانش تأیید کرد که ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای عمل کرده است. او همچنین تأیید کرد که اجرای برجام توسط ایران آنچه به «زمان گریز» معروف شده را افزایش داده است.

زمان گریز یک مفهوم ابداعی توسط آمریکایی‌ها است و منظور از آن زمان لازم برای انباشت مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت یک سلاح هسته‌ای، در صورت خروج از توافق است. مقام‌های دولت سابق آمریکا در دفاع از برجام تأکید می‌کنند این توافق، زمان گریز را از چند ماه به یک سال افزایش داده است.

کوتس گفت: «ادامه اجرای برجام توسط ایران زمان مورد نیاز این کشور برای ساخت مواد هسته‌ای لازم جهت تولید یک سلاح هسته‌ای را از چند ماه به حدود یک سال افزایش داده است».

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید