رای الیوم: کودتای ونزولا، پیش نمایشی برای جنگ با ایران است؟!

    کد خبر :478303
کودتای ونزولا

سردبیر رای الیوم نوشت: کودتای ونزولا، پیش نمایشی برای جنگ با ایران است، اما نتیجه متفاوت خواهد بود.

عبدالباری عطوان سردبیر رای الیوم در ویدیویی که در این سایت منتشر کرده، آورده است: «سال 2019 سالی پر از اتفاقات غافلگیر کننده خواهد بود. این روزها شاهد تحولات مهمی در ونزوئلا هستیم؛ آنچه که رابطه مستقیمی با منطقه ما، خاورمیانه دارد؛ به چند دلیل: اول آنکه ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی موجود در جهان را داراست، تا آنجا که این ذخایر حتی از ذخایر نفتی عربستان نیز بیشتر است. بنابراین، اولین مساله که ونزوئلا را به خاورمیانه پیوند می دهد، نفت آن است. عامل بعدی، آمریکاست؛ در حال حاضر، رئیس جمهور آمریکا در اندیشه جنگ با ایران در خاورمیانه است؛ جنگی با مشارکت اسرائیل. در این بین، ترامپ در حال برنامه ریزی برای دخالت نظامی در ونزوئلاست.

دیگر عامل مهم در مورد ونزوئلا، محاصره اقتصادی ان است، که از ده سال پیش تا کنون ادامه دارد؛ تنها به این دلیل که این کشور در برابر آمریکا تسلیم نشده و دموکراسی و استقلال خود را حفظ کرده است. در واقع ونزوئلا به آمریکا و هیمنه آن «نه» گفته است. این کشور در کنار مساله ملت فلسطین ایستاد و در مورد تحریمهای آمریکا علیه ایران، با ایالات متحده همراهی نکرد. علاوه بر این، مخالف حمله آمریکا به عراق بود.

سه عامل مذکور، باعث می شود ونزوئلا قرابت شدیدی به منطقه خاورمیانه داشته باشد؛ از این رو، هر آنچه در آن اتفاق می افتد، می تواند تاثیر زیادی در شرایط کشورهای عربی و ایران داشته باشد.

پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا در الحاق دولتهای اتحادیه اروپا به نشست ورشو، که قرار بود با هدف آماده سازی هایی برای مقابله با ایران انجام شود، شکست خورد و تنها حمایت برخی دولتهای عربی را با خود دید، متوجه ونزوئلا شد تا بتواند به نوعی شکست قبلی خود را جبران کند. در ادامه، ترامپ اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت نمی شناسد و به این شکل تلاش کرد این کشور را وارد شرایطی بحرانی کند تا زمینه را برای دخالت نظامی در آن فراهم کند. در حقیقت ترامپ به دنبال آن است تا پس از دخالت نظامی در ونزوئلا، به نوعی این کشور را اشغال کند، شبیه همان اقدامی که در مورد عراق انجام داد؛ به این ترتیب، ونزوئلا در معرض توطئه ای سخت قرار دارد.

در این شرایط، ترکیه، روسیه و ایران حمایت کامل خود از مادورو در برابر فشارهای آمریکا را اعلام کرده اند و در حالی که جنگنده های روسی برای حمایت از ارتش ونزوئلا در فرودگاه کاراکاس حضور پیدا کرده اند، کشتی های جنگی ایران نیز در حال پیمودن مسیر خود به سمت سواحل ونزوئلا هستند؛ چرا که این کشور در جریان تحریمهای آمریکا در کنار ایران ایستاد.

در این جا باید بر این مساله تاکید کنیم که انعکاس های دخالت آمریکا در ونزوئلا، مثبت باشد یا منفی، تاثیر مستقیمی بر خاورمیانه خواهد داشت؛ چرا که در صورت تغییر نظام در ونزوئلا، این مهم، می تواند باعث تغییر نظامها در منطقه خاورمیانه شود.

اما توجه به یک نکته ضروری می نماید: ارتش ونزوئلا و وزیر دفاع، حامی مادورو، رئیس جمهور قانونی خود هستند؛ این ارتش، یک ارتش ملی متعصب و برخاسته از ملت است، که به شدت از حق حاکمیت این کشور دفاع می کند. همانطور که فرماندهان نظامی ارتش ونزوئلا اعلام کرده اند که ما با مادورو، قانون اساسی و مشروعیت هستیم و در مقابل هر دخالت آمریکا در کشورمان مقاومت می کنیم..»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید