آغاز توزیع میوه شب عید از ٢٠ اسفند با نرخ مصوب

    کد خبر :478246
میوه شب عید

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه توزیع میوه شب عید در کشور از ٢٠ اسفند با قیمت های مصوب ستاد تنظیم بازار آغاز می شود، گفت: حدود ١٥هزارتن ذخیره احتیاطی میوه برای این ایام انجام شده است.

حسین شیرزاد در نشستی خبری که به مناسبت دهه فجر برگزاری شد، اظهارداشت: برای تنظیم بازار شب عید حدود ٣٠ هزارتن سیب درختی از ٦ مبدا، تامین و به تمام استانهای کشور ارسال شده است.

وی افزود: بین ٦ تا ٧ هزارتن نیز میزان ذخایر ملی و احتیاطی سیب درختی است، برای اینکه ما بتوانیم در شرایط حساس وارد بازار شویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی مشغول تدارک ٤٠ هزارتن پرتقال برای شب عید است، اضافه کرد: تاکنون ٣٠ هزار تن پرتقال تامسون از مازندران خریداری و به ١٢ استان کشور ارسال شده است.

شیرزاد گفت: ١٠ هزارتن پرتقال والنسیای جنوب نیز از استانهای جنوبی در حال خرید و تامین است که به زودی به استانهای مقصد حمل می شود.

وی میزان دخایر احتیاطی پرتقال را نیز ٨ هزارتن اعلام کرد و افزود: توزیع این میوه ها از ٢٠ اسفند ماه آغاز می‌شود و قیمت ها را نیز ستاد تنظیم بازار مشخص خواهد کرد.

شیرزاد تصریح کرد: امسال بازار آرامی خواهیم داشت و عرضه فراوان خواهد بود.

معاون وزیر جهاد درباره افزایش قیمت میوه در بازار نیز اظهارداشت: وقتی قیمت پرتقال در مازندران بین ٢٨٠٠ تا ٣٢٠٠ تومان بسته به نوع و کیفیت میوه است و میوه تقریبا با همین قیمت به میدان مرکزی میوه و تره بار می‌رسد اما قیمت آن در مراکز خرده فروشی بسیار تغییر می کند، این مساله نشان می دهد با خلاء قانونی و نظارتی در این میان مواجه هستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: این مباحث نیز دستگاه های مسئول خود را دارد که باید به آن رسیدگی کنند.

شیرزاد با بیان اینکه امسال شرایط خاصی داریم، ادامه داد: نباید اجازه دهیم تفاوت قیمت بین عمده‌فروشی و خرده‌فروشی زیاد شود.

وی تصریح کرد: برای ایام عید با تمهیداتی که در نظر گرفته‌ایم و همچنین با توجه به الکترونیکی شدن فعالیت‌ها اجازه نخواهیم داد شرایط بازار متلاطم شود.

خرید ۲۶ هزار تن سیب زمینی از کشاورزان برای تنظیم بازار

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی سال گذشته موفق شد ۶۶ تن زعفران را در بورس کالا عرضه کند، گفت: این اقدام گامی بزرگ در برند سازی و نوسازی بازار زعفران محسوب می شود.

شیرزاد با اشاره به اینکه همچنین بیش از ۴۰ هزار تن خرمای استعمران در استان خوزستان توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی خریداری شده است، اظهار داشت: این سازمان به صورت مشارکتی با شرکت بازرگانی دولتی بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ادامه داد: همچنین ۲۶ هزار تن سیب زمینی توسط این سازمان از سه استان خوزستان، اصفهان، گلستان و همچنین منطقه جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) به منظور تنظیم بازار این محصول خریداری شده است.

وی یادآور شد: ما توانستیم با مدیریت کمتر از سه درصد بازار و خرید حدود ۴۴ هزار تن شیر خام از دامداران به تنظیم بازار این کالا کمک بسیار زیادی کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این سازمان در عرضه ۳۶۰۰ تن شیرخشک در بازار مشارکت داشته که این اقدام باعث شد شیرخشک در بورس کالا به قیمت بهینه و مطلوب خود نزدیک شود. همچنین امسال چهار هزار تن خامه توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی عرضه شد.

صادرات ۱۳ هزار تن محصولات کشاورزی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی

شیرزاد با اشاره به اینکه حدود ۱۳ هزار تن محصولات کشاورزی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی صادر شده است، تأکید کرد: ما موفق شدیم این محصولات را به کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان و اقلیم کردستان عراق صادر کنیم.

به گفته وی، سازمان مرکزی تعاون روستایی امسال با مشارکت شرکت بازرگانی دولتی ۲۴۰ هزار تن دانه روغنی نیز خریداری کرده است.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه این سازمان حدود ۲۸ هزار تن مواد سوختی و ۵۴۵ هزار تن آرد روستایی را در دورافتاده ترین نقاط روستایی کشور توزیع کرده است، اظهار داشت: بیش از صد دفتر عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را در مناطق روستایی بهسازی و تجهیز کردیم.

وی ایجاد فروشگاه های زنجیره ای و نیز مشارکت با فروشگاه های زنجیره ای بزرگ را از دیگر اقدامات سازمان مرکزی تعاون روستایی عنوان کرد.

اسم سازمان مرکزی تعاون روستایی باید از لیست خصوصی سازی حذف شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه متأسفانه نام سازمان مرکزی تعاون روستایی از سال ۸۸-۸۹ در لیست سازمان خصوصی سازی برای واگذاری قرار گرفته است، گفت: ما با این مسئله مخالف هستیم به این دلیل که سازمان متولی وظایف حاکمیتی است.

وی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی حداقل ۴ وظیفه حاکمیتی دارد که قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست، خاطرنشان کرد: قانون نظام صنفی یکپارچه سازی اراضی، نظام بهره برداری و همچنین وظایف تنظیم بازاری از جمله وظایفی هستند که قابل واگذاری به بخش خصوصی نیستند.

شیرزاد ادامه داد: همچنین سازمان در دور افتاده ترین مناطق کشور دارای شبکه های مویرگی بزرگی است که بخش خصوصی چنین ظرفیتی را ندارد.

وی تصریح کرد: خواهش ما از سازمان خصوصی سازی این است که تعاون روستایی را از فهرست خود خارج کند ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی نیز بسیار تلاش می کند این اتفاق رخ دهد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به اینکه معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری نیز به این نتیجه رسیده این واگذاری قابل انجام نیست، اظهار داشت: براساس وعده هایی که داده شده امیدواریم نام سازمان زودتر از این فهرست خارج شود.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: تقریبا تمام طرفین این مذاکرات به این نتیجه رسیده اند که ۸۰ درصد وظایف سازمان تعاون روستایی قابل واگذاری به بخش خصوصی نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر شبکه ما شرکت خدمات حمایتی کشاورزی را خریداری کرده و این اقدام در مراحل پایانی خود قرار دارد، افزود: چنین شبکه بزرگی باید دارای سازمانی باشد که در کار آن نظارت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید