وعده‌های متعدد ولی‌عهد سعودی در آغاز برنامه توسعه «صنایع ملی»

    کد خبر :478119
صنایع ملی

برنامه توسعه «صنایع ملی و خدمات لجستیکی» عربستان سعودی دوشنبه با حضور ولیعهد این کشور در بخشهای صنعت، معدن، انرژی و خدمات لجستیکی آغاز شد.

عربستان سعودی دوشنبه (روز گذشته) برنامه توسعه «صنایع ملی و خدمات لجستیکی» را در راستای اجرای «چشم‌انداز 2030» آغاز کرد.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی با حضور در همایش آغاز این برنامه، شاهد امضای 37 معاهده بود که در بخش‌های صنعت، معدن، انرژی و خدمات لجستیکی امضا شد.

روزنامه «الشرق الاوسط» گزرش داد که این برنامه بر نسل چهارم صنایعی متمرکز است که شامل فعالیت‌های رباتیکی پیشرفته است که «از طریق افزایش تولید، کاهش هزینه و مشارکت در جذب سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، مزایای رقابتی برای سعودی فراهم می‌کند».

به گزارش الشرق الاوسط، عربستان سعودی در تلاش است سرمایه‌گذاری‌هایی حدود 1.7 تریلیون ریال (453 میلیارد دلار) را جذب و آن را تا آغاز سال 2030 در بخشهای راه آهن، فردوگاه و صنایع هزینه کند.

بنا بر این گزارش، هدف از این طرح اقتصادی، تنوع بخشیدن به منابع درآمدی، سوای درآمدهای بخش نفت اعلام شده است تا ریاض بتواند درآمدهای چند میلیارد دلاری از بخشهای صنعت، معدن، سیاحتی و تفریحی به دست آورد.

بن سلمان در خصوص برنامه‌های توسعه «صنایع ملی» وعده داده است که 11.7 میلیارد دلار برای بومی کردن خودروسازی هزینه کند، یک میلیارد دلار برای کشف معادن اختصاص دهد و برنامه حمایت از صاحبان صنایع را آغاز کند.

وی همچنین وعده داده است که برنامه‌ای را برای «انقلاب چهارم صنعتی» با هزینه 1.4 میلیارد دلار آغاز، پنج منطقه اقتصادی آزاد ایجاد و با افزایش سرمایه صندوق صنعت به 28 میلیارد دلار موافقت کند، برنامه تأمین مالی فوری صادرات با سرمایه هشت میلیارد دلاری را کلید بزند و 800 میلیون دلار به زیر ساخت‌ها اختصاص دهد.

«خالد الفتح» وزیر انرژی و صنایع سعودی گفت که برنامه توسعه صنایع ملی و خدمات لجستیکی یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های مربوط به چشم‌انداز 2030 است و هدفش «افزایش قدرت تولید کشور و جذب سرمایه در انرژی، صنایع، معادن و خدمات لجستیکی است».

الفالح با اشاره به پایان یافتن مرحله برنامه‌ریزی این طرح و آغاز اجرای عملی آن، گفت: «25 یادداشت تفاهم در همایش آینده سرمایه‌گذاری به ارزش 165 میلیارد ریال (44 میلیارد دلار) [امضا شد] و بسیاری از آن، وارد مرحله اجرا شده است… در بخش خصوصی، به شرکای خود بیش از 65 فرصت آماده پیشنهاد کردیم که ارزش آن 80 میلیارد ریال (21 میلیارد دلار) است و شامل چهار بخش مذکور است».

الشرق الاوسط در پایان گزارش داد که تفاهمنامه‌های دیگری با حضور بن سلمان امضا شده که عبارتست از: توافق شرکت صنایع نظامی عربستان (سامی) با «تالیس» فرانس و توافق بین «صنایع نظامی» و شرکت «سی.ام.آی» در زمینه‌ خودروهای زرهی.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید