معاون شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد:

لزوم توجه به معنای نما در تهران

    کد خبر :477801
نما در تهران

معاون شهرسازی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم توجه به معنای نما در شهر تهران، گفت: باید معنای تعریف شده‌ای برای این پوسته و رخت ساختمان‌های شهر تعریف کنیم.

گلپایگانی در همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی، گفت‌: امروز بحث نماهای شهری و ساختمان‌هایی که در مجموعه شهرها خودنمایی می‌کنند ویژگی‌هایی دارند که با گذشته کاملاً متفاوت هستند. در حقیقت گذشته معماری ایران جلوه گاه نما به سمت خیابان و معابر بوده است و شامل محل‌های عمومی نبوده است. در حالی که امروز نماها در معابر و محلات عمومی خودنمایی می‌کند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران افزود: امروز خیابان‌ها جلوه گاه نماهای ساختمانها شده است. لذا از این منظر بسیار حائز اهمیت شده‌اند. با کنار هم چیدن عناصر خیابان لزوم ساماندهی نما از نظر هویت بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه‌ داد: علی‌رغم این که نماها رو به فضای عمومی هستند، اما ما شاهد هستیم که پنجره‌ها به عنوان ارتباط مستقیم با معابر و فضاهای عمومی قلمداد می‌شوند؛ اما از طریق پرده محجور شده‌اند.

معاون شهرسازی شهرداری تهران در بخش دیگری از صبحت‌های خود، تاکید کرد: ما نتوانسته ایم مدلی متناسب با شرایط موجود ارائه دهیم و متأسفانه الگوهای نامناسب امروز به روستاهای ما نیز سرایت پیدا کرده است.

وی ادامه‌ داد: در مورد الگوی مسکن باید به این سمت حرکت کنیم که فضای زندگی متناسب با سبک زندگی را فراهم کنیم و در این‌ راستا نیاز به هماهنگی دستگاه‌های ذی ربط داریم. بی تردید معنای نما بسیار مهم است و این که چگونه آن را تفسیر کنیم بسیار حائز اهمیت است. باید معنای تعریف شده برای این پوسته و رختی که ساختمان‌ها بر تن دارند تعریف کنیم.

گلپایگانی خاطر نشان کرد: وظیفه ما در شهرداری فراهم کردن زبانی مشترک در فضای شهری مبتنی بر مطالعات و کارشناسی‌ها است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع ایمنی نما اشاره کرد و یادآور شد: ظرف یک سال گذشته همکاران من در معاونت شهرسازی بحث آب بندهای نماها را پیگیری کردند. مشاهده کردیم که در زلزله کرمانشاه سازه اصلی ساختمانها پا بر جا بود، اما نمای ساختمانها به دلیل عدم وجود آب بند فرو ریخته بود.

گلپایگانی اضافه کرد: موضوع دیگر دوام نمای ساختمان‌ها است. بعضاً دیده می‌شود که ساختمان‌های زیادی که هزینه‌های زیادی برای آنها می‌شود نمایی دارند که در یک دوره یک ساله یا دو ساله در اثر باد و باران از بین می‌روند. بی تردید داوم نماها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی تاکید کرد: در نمای ساختمان‌ها قطعاً پس از دوره زمانی شاهد قرار گیری دود و گردوخاک بر روی آنها هستیم که که با موضوع هدایت آب باران می‌توان راهکار مناسبی برای این موضوع پیدا کنیم. لذا در معاونت شهرسازی در مورد این مباحث تلاش شده است که راهکارهای مناسبی ارائه شود.

گلپایگانی خاطر نشان کرد: لایحه قانونی برای قانونی کردن شوراهای معماری تدوین شد. اسناد سیما و منظر شهری را در دست تکمیل داریم که راهبردهای مناسبی برای منظر شهر تهران در خود دارد و با توجه به ویژگی‌های شهر تهران در حال تدوین هستند. بهبود فرایندها در طراحی و نظارت نیز از دستور کارهای ما است که در حال پیگیری است.

به‌ گزارش ‌ایسنا، معاون شهرسازی شهرداری تهران به موضوع کمیته نماها در تهران اشاره کرد و خاطر نشان کرد: کمیته نماها در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران پیگیری شد و تلاش شده است که راه‌حل ساماندهی نماها از این طریق اجرایی شود، اما قطعاً این موضوع بهترین راه‌حل ساماندهی نیست، ولی باید به این موضوع توجه داشته باشیم که پیش از تشکیل این کمیته‌ها اتفاقات نامبارکی در شهر تهران روی می‌داد به شکلی که این شهر به جنگلی از ساختمان‌های کنار هم تبدیل شده بود. تلاش می‌کنیم طوری عمل کنیم که در آینده بتوانیم بهترین شیوه را برای این موضوع در پیش بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید