رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

احیای تالاب‌ها به ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

    کد خبر :476755
احیای تالاب‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای احیای تالاب‌ها دست کم ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عیسی کلانتری امروز در سفر به شهرکرد، در بازدید از تالاب گندمان، با اشاره به وجود ۸۰ تالاب کوچک و بزرگ در کشور که بخش عمده‌ای از آن‌ها خشک شده‌اند، اظهار کرد: احیای دریاچه بختگان و تالاب انزلی جزو دستورات اکید رئیس جمهور بوده است.

وی افزود: تالاب‌هایی که قابلیت احیا دارند، در وهله اول تأمین اعتبار می‌شوند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تخصیص بودجه آن‌ها کمک می‌کند. در سال گذشته بیش از ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌ها تخصیص داده شد که سال آینده شاهد حدود ۲,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این امر خواهیم بود.

معاون رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه بخشی از وجود ریزگردها در کشور با خشک شدن تالاب‌ها در ارتباط است، تصریح کرد: اگر تالاب‌ها احیا شوند بخش عمده‌ای از ریزگردها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بخش عمده از ریزگردها متأثر از سیاست‌های نادرست گذشته بوده است، اظهارکرد: حق‌آبه زیست محیطی در گذشته حذف شده بود در نتیجه محیط زیست اولین قربانی کمبود آب شده است.

کلانتری افزود: بنا به درخواست رئیس جمهوری از مقام معظم رهبری پیش‌بینی شده برای سال آینده ۱۵۰ میلیون دلار معادل حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان بودجه از صندوق توسعه ملی برای مقابله با ریزگردها و انجام اقداماتی همچون بوته‌کاری و مالج‌پاشی تخصیص داده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: با توجه به بارش‌های اخیر خوشبختانه بخش عمده‌ای از کانون ریزگردها که انتظار طغیان آن‌ها را داشتیم، را شاهد نبودیم. دلیل آن بارش‌های کشورهای همسایه غربی ایران بود. امیدواریم ریزگردهای خارجی هم به شدت کاهش یابند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: مسئله عمده ما در بحث ریزگردها، شرق کشور است و منطقه حاد ریزگردها سیستان و جازموریان است که آبی در آن منطقه نیست. در همین راستا سال گذشته حدود ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب از افغانستان وارد شد.

به گزارش ایسنا، وی در پایان با اشاره به اینکه تالاب گندمان، تالاب کوچکی است، خاطرنشان کرد: با تلاش دست‌اندرکاران و متولیان این تالاب احیا شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید