موضوع انحرافی قاچاق دام/چرا صفهای طویل توزیع گوشت در بحران سال ۹۱ تشکیل نشد؟+جدول

    کد خبر :476751

بررسیها نشان میدهد، طرح موضوع انحرافی قاچاق دام نمیتواند ارتباط معناداری با کمبود گوشت در بازار طی ماههای اخیر داشته باشد و به نظر میرسد در سال ۹۷ بر خلاف بحران سال ۹۱ با چالش جدی در حوزه توزیع و عرضه مواجه هستیم.

موضوع کاهش عرضه و افزایش شدید قیمت گوشت قرمز در بازار در هفته های اخیر انتقادهای فراوانی را در بین عموم مردم برانگیخته است. این در حالی است که دولت سعی کرده با تخصیص ارز 4200 تومانی بازار گوشت قرمز را کنترل کند. از سوی دیگر به نظر میرسد برخی بحث انحرافی تاثیر قاچاق دام و بی ثمر بودن تخصیص ارز دولتی برای واردات کالاهای اساسی جهت کنترل قیمت را مطرح می کنند.

آیت الله علم الهدی در همین خصوص با انتقاد شدید نسبت به افزایش قیمت گوشت طی ماههای اخیر در نماز جمعه مشهد گفت: یک جریان امنیتی می‌گوید گوشت را کیلوئی 27 هزار تومان وارد مشهد می‌کنیم و با تمام هزینه‌ها، به دست مردم با قیمت 35 هزار تومان می‌رسد اما اکنون شاهد هستیم مردم باید برای گوشت ارزان صف طولانی داشته باشند و یا اینکه گوشت کیلوئی 85 هزار تومان بخرند. این چه مدیریتی است؟ بنا دارید آمریکا را کمک کنید که موفق شود؟ جلوی سوءمدیریت را بگیرید. این هم راه و چاره دارد؛ ما امروز آن قدر مشکل نداریم که مستاصل شویم؛ دشمن می‌خواهد مستاصل شویم و نباید سوءمدیریت داشته باشیم.

وضعیت عرضه و تقاضا کلان گوشت قرمز در کشور

براوردها نشان میدهد، کل نیاز سالیانه کشور به گوشت دام رقمی نزدیک به 1میلیون تن است که حدود 75 درصد آن توسط تولید داخل بر طرف میشود. همچنین سالیانه نزدیک به 280 هزار تن گوشت دام از خارج کشور وارد میشود که ارز مورد نیاز آن نزدیک به 1.6 میلیارد دلار است. گفتنی است گزارشهای مستقل احصا شده از خروجی بانک مرکزی و وزارت صنعت نشان میدهد، دولت برای تامین 25 قلم کالای اساسی از جمله گوشت از ابتدای سال تا پایان آذر ماه سال جاری رقمی نزدیک به 11 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی تزریق کرده که این رقم نسبت به سال گذشته نیز رشد داشته است.

قاچاق دام

قاچاق دام

همچنین بررسی ها نشان میدهد واردات گوشت قرمز در آذر ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد 55 درصدی داشته است. به عبارت دیگر آمارها نشان میدهد به لحاظ واردات گوشت قرمز نه تنها با مشکل رو به رو نیستیم بلکه شاهد رشد واردات برای تامین نیاز داخل نیز بوده ایم.

قاچاق دام

قاچاق دام

تلاش ارتش برای رفع کمبود گوشت در بازار داخل

نکته جالب توجه اینکه، برای جبران کسری بازار، تلاشهای جدی برای ورود گوشت به کشور در حال انجام است که نمونه اخیر آن اقدامات ارتش جمهوری اسلامی و استفاده از تجهیزات لجستیکی آن برای ورود گوشت قرمز به داخل است. در واقع اگر هواپیمای بوئینگ 707 ارتش که حامل مقادیر گوشت از کشور قرقیزستان بود، در اطرف تهران سقوط نمیکرد شاید بسیاری از شهروندان متوجه اقدامات صورت گرفته برای رفع کسری گوشت در بازار نمیشدند. از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که در بحران ارزی سال 91 که شاهد افزایش قابل توجه قیمت ارز بودیم و تبعا در آن برهه نیز قاچاق خروجی از کشور شدت گرفته بود به هیچ عنوان با صف دریافت گوشت قرمز مواجه نبوده ایم.

از سوی دیگر همانطور که در ابتدا ذکر شده یکی از ابهامات مطرح شده در خصوص کمبود گوشت قرمز شائبه قاچاق گسترده دام از کشور است. این درحالی است که نیروی انتظامی به عنوان یکی از ضابطین قضایی مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع اثر گذاری قاچاق دام(گوشت) بر کمبود ماههای اخیر در بازار را رد میکند.

قاچاق دام یک موضوع انحرافی

جانشین فرمانده نیروی انتظامی معتقد است، بیش از 50 درصد دامی که قصد قاچاق آن بود، توسط پلیس کشف شده است.

سردار سلیمانی تاکید کرد، اگر فرض کنیم که 2 برابر این رقم از کشور خارج شده باشد حداکثر قرار بوده 10 هزار تن دام قاچاق شود که یک سوم آن را کشف کردیم و مصرف سالانه کشور در مقایسه با این رقم کمتر از یک درصد است، یعنی چیزی حدود 900 هزار تن مصرف گوشت در کشور به صورت سالیانه داریم و بیش از 150 هزار تن گوشت وارد کشور می‌شود که هیچ وقت یک سوم درصد و حتی یک درصد در روند کلی تاثیری ندارد. داخل کشور کمبود گوشت نداریم و برخی فضاسازی‌ها و جو روانی خودساخته باعث التهاب در جامعه در رابطه با این قضیه شد.

1 درصد نیاز بازار به گوشت دام قاچاق میشود

به گزارش تسنیم، همانطور که اشاره شده کل نیاز سالیانه کشور به گوشت قرمز رقمی نزدیک به 1 میلیون تن است که این نیاز از طریق تولید داخل و واردات رفع میشود. بر اساس اعلام نیروی انتظامی رقمی نزدیک به 10 هزار تن قاچاق دام در کشور وجود دارد که این رقم تنها 1 درصد کل ورودی گوشت از طریق تولید داخل و واردات با ارز دولتی است.

بر همین اساس به نظر میرسد اگر بحث تولید داخل گوشت قرمز با چالش جدی مواجه نباشد در بحران اخیر کاهش گوشت در بازار باید حوزه عرضه را هدف گرفت. به همین دلیل ضروری است نهادهای نظارتی تمرکز ویژه ای در خصوص توزیع گوشت داشته باشند و گزارشهای مربوطه را به صورت شفاف در اختیار عموم مردم قرار دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید