رکوردهای ثبت شده برای نیروگاه های برق آبی در دولت یازدهم

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه های برق آبی کشور اعلام کرد: به طور همزمان در تابستان 1395 هشت هزار و 837 مگاوات ظرفیت نیروگاه های در دست بهره برداری در مدار قرار گرفت که نسبت به رکورد سال 1391 در دولت دهم (پنج هزار و 388 مگاوات)، نمایانگر رشد 64 درصدی است.فربد استیری نوشت: نیروگاه‌های برق‌آبی مهم‌ترین منبع تامین انرژی تجدیدپذیر در کشور محسوب می‌شوند، زیرا این نیروگاه‌ها ماموریت محوری تامین برق موردنیاز و کمک پایدارسازی شبکه در زمان اوج مصرف (پیک) را به عهده دارند.
وی ادامه داد: اکنون ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق‌آبی حدود 15 درصد ظرفیت نصب‌شده کل نیروگاه‌های کشور است. در سال آبی، نیروگاه‌های برق‌آبی موجود در کشور قادرند 10 درصد برق مورد نیاز کشور را در شرایط نیاز شبکه، با بازدهی بالا تامین کنند.
به اعتقاد وی، مهم‌ترین اقدام دولت یازدهم در بخش بهره‌برداری آب برای صیانت از این سرمایه ملی و همچنین توانمندسازی و توسعه آن، این است که با بهره‌برداری بهینه از نیروگاه‌های زنجیره‌ای حوضه‌های آبریز کشور (کارون و کرخه) متوسط انرژی تولیدشده نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در دولت یازدهم 14 هزار و 775 گیگاوات ساعت شد که نسبت به دوره مشابه پیش (10 هزار و 356 گیگاوات ساعت)، 43 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: در بخش نوسازی، تعمیر و نگهداری، با حمایت‌های صورت‌گرفته و اقدام های مدیریتی به‌عمل آمده، ضمن کاهش دوره زمانی تعمیر سالیانه، ظرفیت جذب بودجه‌های نگهداری و تعمیر از 20 درصد در دولت دهم به 30 درصد در دولت یازدهم افزایش یافت.
مدیر مرکز مدیریت نیروگاه های برق آبی کشور ادامه داد: نشانه این مطلب، کاهش متوسط ضریب خروج اضطراری نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در دولت یازدهم از 14.8 درصد به 5.5 درصد (به‌طور میانگین) است. همچنین ضریب آمادگی نیروگاه‌های برق‌آبی به‌عنوان یکی از شاخص‌های مهم بهره‌وری، در دولت یازدهم از 74.3 درصد (در آغاز دوره) به 82.5 درصد (به‌طور میانگین) رسید.
استیری در بخش دیگری از یادداشت خود به موضوع «توسعه» در این صنعت پرداخت و گفت: با وجود محدودیت‌های مالی و اعتباری، ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی در دولت یازدهم به‌میزان یک هزار و 833 مگاوات افزایش یافت که مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های برق‌آبی کشور را از 9 هزارو 521 به 11 هزارو 354 مگاوات رساند (19 درصد رشد).
به نوشته وی، طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و مقدمات فراهم‌شده در دولت یازدهم، در برنامه ششم نیز یک هزار و 859 مگاوات به مجموع این ظرفیت اضافه می شود.
وی نوشت: بر اساس آخرین اقدامات و بررسی‌های صورت‌گرفته، اکنون مجموع ظرفیت های موجود کشور اعم از در دست مطالعه، در دست ساخت و در دست بهره‌برداری، 29 هزار و 262 مگاوات است.
مدیر مرکز مدیریت نیروگاه های برق آبی کشور، «ثبت رکورد بالاترین ضریب آمادگی نیروگاه‌های برق‌آبی در پیک سال 1395 به‌میزان 86 درصد»، «ثبت رکورد پایین‌ترین ضریب خروج اضطراری نیروگاه‌های برق‌آبی در سال 1395 به میزان چهار درصد»، «بهینه‌سازی نخستین واحد 250 مگاواتی در کشور توسط سازندگان داخلی» و «آغاز عملیات ساخت نیروگاه برق‌آبی کوچک سد شهر بیجار توسط بخش غیردولتی» را از دیگر دستاوردهای این بخش در دولت یازدهم ذکر کرد.
وی «آغاز مراحل تدوین نظام‌نامه ارزیابی عملکرد فنی ـ اجرایی و رتبه‌بندی نیروگاه‌های برق‌آبی بر مبنای مدل متحد»، «آغاز مراحل به روزرسانی و تهیه اطلس جامع ظرفیت‌های برق‌آبی در سطح کشور»، «آغاز عملیات اجرایی تدوین سند راهبرد ملی توسعه صنعت برق‌آبی کشور»، «پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی در چهارچوب ماموریت‌های ابلاغ شده ستاد عالی راهبری طرح‌های اقتصاد مقاومتی» و همچنین «تهیه سند راهبردی پدافند غیرعامل نیروگاه‌های برق‌آبی» را از دیگر دستاوردهای دولت یازدهم در بخش نیروگاه های برق آبی کشور عنوان کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید