دشمنان امروزی قرق اختصاصی حامیان دیروزی این طرح هستند

    کد خبر :476670
سازمان محیط زیست

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست گفت: تفویض اختیارات باعث چابک تر شدن سازمان محیط زیست می شود همچنین فرصتی را فراهم می کند که کارشناس سازمان محیط زیست به جای صدور مجوز به پایش و نطارت عملکرد استان ها بپردازد

حمید ظهرابی در نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها با انتقاد از برخی اظهار نظرها در مورد عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در شرایط کنونی برخی معتقدند که سازمان محیط زیست حتماً باید تعداد محیط‌بانان خود را افزایش دهد و آنان را مجهز به سلاح و دستبند کند اما سیاست اصلی سازمان در شرایط کنونی حفاظت محیط زیست از طریق جلب مشارکت جوامع بومی است.

وی ادامه داد قبل از انقلاب برای حفاظت از محیط زیست از تعداد بسیاری از محیط‌بانان استفاده می‌شد و توانایی و قدرت محیط زیست بسیار بالا بود اما سوال اصلی این است که در نتیجه چنین سیاستی چه اتفاقی افتاد؟ در نتیجه این وضع بخش عمده حیات وحش و محیط زیست را از دست دادیم.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفلاظت محیط زیست تاکید کرد: سیستم حفاظت از محیط زیست در قبل از انقلاب متکی به زور و زورگویی بود بنابراین پایدار نبود و شکست خورد بنابراین باید در حفاظت از محیط زیست منافع مردم را هم راستا با حفظ محیط زیست کنیم.

به گفته ظهرابی کسانی که امروز دشمن قرق اختصاصی هستند قبلاً از این طرح حمایت می‌کردند بنابراین باید چه پاسخی به این افراد بدهیم؟ معتفدم که نباید تحت تأثیر حرف‌های این افراد قرار بگیریم.

وی تاکید کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست معتقدیم که اگر حفاظت از محیط زیست در تقابل با منافع مردم قرار گیرد شکست می‌خورد بنابراین باید تغییر رویکرد در حوزه محیط زیست به وجود آوریم. برخی معتقدند که برای حفظ محیط زیست تنها باید نیروهای محیط‌بان را بیشتر کرد اسلحه و دستبندها را بیشتر کرد و زندان‌ها را پر کرد اما من اعتقاد دارم که از طریق تقابل با جوامع محلی حفاظت صورت نمی‌گیرد و حتی اگر این روش‌ها در کوتاه مدت موفق باشد در دراز مدت محکوم به شکست است.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد آسیب‌های ناشی از تفویض اختیار به مدیران کل استانی تصریح کرد: این طرح یکی از طرح‌های مثبت انجام شده در سازمان محیط زیست است. برای مثال در زمینه شکار قبلاً دستورالعمل نحوه شکار در سازمان محیط زیست تدوین و به استان‌ها ابلاغ می‌شد اما در حال حاضر مدیران کل استان‌ها با کمک کارشناسان دستورالعمل شکار را تهیه و به معاونت محیط زیست طبیعی ارسال می‌کنند. در ستاد مرکزی بعد از بررسی در صورت تأیید به استان ابلاغ می‌شود. حسن این روش آن است که نظرات کارشناسی استانی در برنامه‌ها لحاظ می‌شود.

ظهرابی تاکید کرد: بی دلیل مسائل کوچک را بزرگ نکنیم. در گذشته برای عمده مسائل در حوزه محیط زیست، تهران تصمیم گیری می‌کرد. برای مثال برای حضور یک خبرنگار یا گردشگر در منطقه حفاظت شده باید از تهران مجوز گرفته می‌شد اما در شرایط حاضر نظرات کارشناسی محیط زیست استان‌ها در تصمیمات لحاظ می‌شود.

به گزارش ایسنا معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در ادامه تأکید کرد: شاید اگر تمرکز اختیارات باشد قیمت امضای برخی افراد بالا برود اما تفویض وظایف باعث جلوگیری از تمرکز فعالیت‌ها در تهران و جلوگیری از فساد می‌شود. در گذشته نمونه‌ای داشتیم که استان یک واحد صنعتی را به عنوان واحد آلاینده اعلام می‌کرد اما در تهران این واحد از لیست صنایع آلاینده حذف می‌شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید