زادآوری چشمگیر پرندگان در تالاب هورالعظیم

    کد خبر :476623
تالاب هورالعظیم

مدیر کل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به احیای تالاب هورالعظیم از زادآوری چشمگیر پرندگان در این تالاب خبر داد.

مسعود باقرزاده کریمی در این نشست خبری روز جهانی تالاب‌ها که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد؛ در مورد حق‌آبه تأمینی دریاچه ارومیه گفت: در سال گذشته ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون متر مکعب از سدها به سمت دریاچه ارومیه را رها و حدود ۵۴ درصد تعهدات آبی محقق شد.

وی در مورد وضعیت تالاب هورالعظیم اظهارکرد: در نیمه ابتدایی سال ۹۷ هورالعظیم وضعیت مناسبی نداشت اما خوشبختانه بارش‌های اخیر بی سابقه بوده حتی آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم سرازیر شده و امسال هورالعظیم وضعیت خوبی داشته است به‌طوری که مناطقی از هورالعظیم که در بیش از ۲۰ سال گذشته آبگیری نشده بود، دارای آب شد.

مدیرکل دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به زادآوری پرندگان در تالاب هورالعظیم گفت: خوشبختانه تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان امسال به دلیل وجود آب در تالاب هورالعظیم چشمگیر بوده است.

باقرزاده کریمی در مورد خسارت احتمالی آتش‌سوزی هورالعظیم که طی چند ماه گذشته اتفاق افتاد، گفت: به‌طور قطع آتش‌سوزی اگر عمدی باشد خسارت بار است اما گاهی آتش سوزی برای تالاب‌ها مفید واقع و باعث توالی طبیعی تالاب می‌شود همچنین می‌تواند باعث کنترل جمعیت‌های طغیان کرده و به طور کلی جوان شدن تالاب‌ها شود.

وی با بیان اینکه در شرایط حاضر ۳۵ تالاب ایران در قالب ۲۴ عنوان در ثبت کنوانسیون رامسر قرار دارد، گفت: از این تعداد ۶ تالاب در لیست مونترو قرار گرفته است به این معنا که در وضعیت خاصی به لحاظ حفاظت قرار دارد و حتماً اقدامات لازم برای احیای آن باید انجام شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست در ادامه در مورد تالاب انزلی با اشاره به وضعیت نامناسب این تالاب گفت: تالاب انزلی نزدیک به ساحل است که از ۱۱ رودخانه تغذیه می‌کند. مشکل اصلی تالاب انزلی انباشت رسوب آلاینده‌ها است که طی چند دهه گذشته بر اثر تخریب بالادست و تغییر کاربری جنگل‌ها انباشته شده و رسوب این تالاب اتفاق افتاده است همچنین ورود آلاینده‌ها و ترکیبات آلی مشکلاتی برای تالاب انزلی ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سد لاسک مجوز زیست محیطی گرفته است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت سدهای جدید در حوزه آبریز تالاب انزلی مخالفت دارد.

به گزارش ایسنا باقرزاده کریمی با اشاره به تشکیل کمیته مشترک آب و محیط زیست با حضور وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست گفت: خوشبختانه نگاه‌ها در مورد ضرورت احیای تالاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده است چون در گذشته این طور تصور می‌شد که تالاب باتلاقی است که نیازی به حضور آن وجود ندارد و باعث هدر رفت آب می‌شود اما خوشبختانه در شرایط حاضر بخش‌های مختلف کشور نسبت به ضرورت حفاظت و احیای تالاب‌ها حساس شده‌اند به طوری که در شرایط حاضر نمایندگانی که زمانی خواستار توسعه کشاورزی بودند امروزه احیای تالاب‌های منطقه خود را مطالبه می‌کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید