روند کاهشی «نرخ بارداری کودکان»۱۰ تا ۱۸ ساله

    کد خبر :476173
نرخ بارداری کودکان

مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه نرخ دانش‌آموختگان دانشگاهی در حوزه زنان با روند خوبی همراه بوده است، گفت: از هر هزار زن ۱۸ ساله و بالاتر در سال ۵۵، ۹ نفر دانش آموخته دانشگاهی بودند که در سال ۹۵ این رقم به ۱۶۲ نفر رسیده است، یعنی در حوزه زنان ۱۷ برابر و در حوزه مردان ۷ برابر رشد کرده‌ایم.

بهناز موحدی در نشست خبری که امروز صبح به مناسبت دهه فجر در ساختمان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد به ارائه گزارش از روند ۴۰ شاخص در ۴۰ سال بعد از انقلاب پرداخت و گفت: در حوزه آموزش و پژوهش در سال ۵۵ از هر صد زن ۳۵ نفر باسواد بوده‌اند اما این روند با سیر صعودی در سال ۹۵ به نرخ ۸۴.۲ رسیده است. در حوزه‌ی روستایی نیز از هر ۱۰۰ نفر زن روستایی ۷۲ نفر باسواد هستند.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت “بازماندگی از تحصیل” گفت: در سال ۵۵ از هر ۱۰۰ زن ۳۸ نفر بازمانده از تحصیل بودند که در سال ۹۵ بر اساس آخرین سرشماری فقط ۳ نفر از هر ۱۰۰ زن بی سواد هستند. قصد داریم تا پایان برنامه ششم این رقم را به صفر برسانیم.

موحدی با اشاره به موضوع “امید به تحصیل” که از عوامل نشان دهنده ایجاد به انگیزه در جامعه است، گفت: در سال ۷۹ میزان امید به تحصیل ۱۱.۲ درصد بوده که این رقم در سال ۹۲ به ۱۵ رسیده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به نرخ دانش‌آموختگان دانشگاهی افزود: از هر هزار زن ۱۸ ساله و بالاتر در سال ۵۵، ۹ نفر دانش آموخته دانشگاهی بودند که در سال ۹۵ این رقم به ۱۶۲ نفر رسیده است، یعنی در حوزه زنان ۱۷ برابر و در حوزه مردان ۷ برابر رشد کرده‌ایم. در حوزه سلامت نیز در سال ۵۵ امید به زندگی در زنان ۵۲.۶ سال بوده که در سال ۹۵ این رقم به ۷۲.۵ سال رسیده است. سهم مرگ و میر زنان به دلیل عوارض حاملگی نیز نشان داده که در سال ۶۷ میزان مرگ و میر مادران سیر نزولی داشته و در سال ۹۵ این نرخ به ۱۸.۱ رسیده است. میزان مرگ و میر کودکان در سال ۸۵ در هر هزار تولد زنده ۲۲.۸ کودکان زیر ۵ سال بوده که در سال ۹۵ این رقم به ۱۱.۲ کاهش پیدا کرده است.

به گفته موحدی در “نرخ بارداری کودکان” که سن ۱۰ تا ۱۸ سال در این شاخص‌ها ملاک قرار دارد، از سال ۸۳ روند کاهشی داشته است بطوری که در سال ۹۵ این رقم به شدت کاهش داشته است. درصد زایمان‌های انجام شده همراه با مراقبان تحصیل کرده به ۹۵ درصد رسیده و میزان پزشکان متخصص در کشور روند صعودی داشته است.

وی با اشاره به حوزه امور اقتصادی که تحت عنوان مشارکت اقتصادی پرداخته شده است گفت: در سال ۵۵ مشارکت اقتصادی نرخ ۱۲.۹ داشته که در سال ۹۵ این رقم به ۱۳.۱ رسیده است. در سال ۵۵ از هر صد زن شاغل ۱۲ نفر دارای بیمه بودند که در سال ۹۵ این رقم به ۷۷.۴ نفر رسیده است. همچنین در سال ۵۵ از هر ۱۰۰ زن شاغل پنج نفر دارای تحصیلات عالیه بودند که در سال ۹۵ این رقم به ۴۶.۹ زن رسیده است.

موحدی با اشاره به توزیع درصد شاغلان عالی رتبه که در رده قانون‌گذاران و مقامات عالی رتبه بررسی می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۳.۳ درصد از مناصب تصمیم‌گیری در سال ۹۵ در اختیار زنان بوده که در سال ۵۵ این رقم ۳.۳ درصد بوده است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره حوزه “اشتغال” نیز افزود: در سال ۷۶، ۱۹.۹ دهم درصد از زنان شاغل در بخش کشاورزی، ۴۲.۳ درصد در بخش صنعت و ۳۷.۵ درصد در بخش خدمات فعالیت کردند که در سال ۹۵ این رقم در بخش صنعت ۲۵ درصد، در بخش کشاورزی ۲۲ درصد و در بخش خدمات ۵۲ درصد بوده است. همچنین در سال ۷۵، ۴۱ درصد زنان در حوزه عمومی و ۵۷ درصد زنان در بخش خصوصی شاغل بودند که این رقم در سال ۹۵ در بخش خصوصی ۷۴.۲ و در بخش عمومی ۲۵ بوده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به “تعداد زنان دارای همسر” افزود: در سال ۵۵ حدود ۵۸،۵ درصد زنان دارای همسر و در سال ۹۵ ۶۴،۴ درصد بوده است.

موحدی با بیان اینکه تعداد قضات زن ۵۹۴ دادیار و معاون رئیس کل دادگستری‌ها ۱۸ نفر است، تصریح کرد: در بحث مشارکت سیاسی و مدنی ۵۰،۹ درصد مربوط به حوزه زنان است. همچنین سهم منتخبان زن در مجلس شورای اسلامی در سال ۵۸ از هر ۱۰۰ نفر ۱،۳ درصد زن بودند که در سال ۹۴ این آمار به ۵، ۹ درصد از زنان رسیده است.

موحدی با اشاره به تعداد سازمان‌های مردم نهاد ادامه داد: تعداد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه زنان در سال ۷۵، ۵۵ سازمان بوده که اکنون به ۲ هزار و ۷۲۲ سازمان مردم نهاد در حوزه زنان رسیده است. در حوزه ورزش زنان نیز در سال ۵۹ تنها یک فدراسیون فعال ورزشی در حوزه زنان وجود داشته که در سال ۹۷ تعداد فدراسیون‌های زنان به ۴۹ رسیده است. مربیان زن نیز از ۳۲ مربی در سال ۵۵ به ۱۱۵ هزار و ۴۵۵ مربی در سال ۹۵ رسیده؛ همچنین تعداد رشته‌های ورزشی زنان در اوایل انقلاب ۱۰ رشته بود و اکنون ۴۹ رشته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید