گزارش جدید از ونزوئلا؛ هیچکس اینجا برای “گفتگوی صوری” آماده نیست

    کد خبر :475929
ونزوئلا

روز جمعه گذشته، گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، اعلام کرد که در یک «گفتگوی صوری» مشارکت نخواهد کرد. پیش از این، مادرو، برای دیدار با رقیبش، گوایدو، اعلام آمادگی کرده بود.

از چهارشنبه گذشته، زمانی که گوایدو، رئیس پارلمان، خودش را رئیس‌جمهور مؤقت ونزوئلا اعلام کرد، ونزوئلا وارد یک بحران کم‌سابقه سیاسی شده است که در آن دو نفر ادعای ریاست‌جمهوری می‌کنند و یکدیگر را غیرمشروع می‌دانند.

مادورو در یک نشست خبری گفت: «من به انجام گفتگوی ملی متعهد هستم. امروز و فردا من متعهد هستم و آماده‌ام به هرجایی بروم. اگر من شخصا باید با این جوان دیدار کنم، دیدار خواهم کرد.»

گوایدو این پیشنهاد مادورو را رد کرد و گفت: «وقتی که از طریق سرکوب به نتایج دلخواه خود نمی‌رسند، به جای آن، انجام گفتگوی صوری را پیشنهاد می‌کنند.»

رهبر ۳۵ ساله اپوزیسیون طی نشستی خبری در کارکاس افزود: «می‌خواهم برای جهان و این نظام توضیح دهم که هیچکس اینجا برای انجام یک گفتگوی صوری آماده نیست.»

بحران در ونزوئلا جامعه بین المللی را به دو گروه تقسیم کرده است. از یک سو، آمریکا و حدود ۱۰ کشور دیگر، گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته‌اند و از سوی دیگر، برخی کشورها، از جمله ایران، روسیه و چین، همچنان مادورو را رئیس جمهور قانونی ونزوئلا می‌دانند.

با گذشت چند روز از اعلام ریاست‌جمهوری خود، به نظر می‌رسد گوایدو برای ادامه راه خود مصمم است. او با بیان اینکه اقدامات جدیدی اتخاذ خواهد کرد، افزود: «برای پایان دادن به غصب قدرت و (تاسیس) یک دولت انتقالی و (اجرای) انتخابات آزاد کارمان را ادامه می‌دهیم.»

گوایدو همچنین هوادارانش را به ادامه تظاهرات علیه مادورو دعوت کرد. با این حال، امکان عفو شدن مادورو را هم مطرح کرد. زمانی که از گوایدو درباره احتمال عفو مادورو پرسیده شد، پاسخ داد: «در دوره‌های انتقالی، چنین اموری رخ داده است. چیزی را بعید نمی‌دانیم. اما در آینده برای مواجهه با مسائل اضطراری انسانی باید بسیار قاطع باشیم. ما باید این امر (عفو) را بررسی کنیم. او (مادورو) یک کارمند است، اما متاسفانه یک دیکتاتور هست و مسئول قربانیان در ونزوئلا است.»

به نوشته فرارو،در همین رابطه، هاملتون موراو، معاون رئیس جمهور برزیل، آمادگی کشورش برای تسهیل خروج امن مادورو از ونزوئلا را اعلام کرده است. اما مادورو تاکید کرده است که مطلقا از قدرت کناره‌گیری نخواهد کرد. رئیس جمهور ونزوئلا از ارتش به خاطر مقابله با «کودتایی» که «امپریالسم آمریکا» آن را هدایت می‌کند، تشکر کرد.

مقامات آمریکایی قویا از گوایدو حمایت کرده و او را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته‌اند. به همین دلیل، مادورو، دستور تعطیلی سفارت آمریکا در کاراکاس را صادر کرد، اما آمریکایی‌ها از این امر خودداری و فقط کارمندان غیرضروری را از ونزوئلا خارج کردند.

علاوه بر این، به رغم مخالفت روسیه، آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده است که امروز برای بررسی اوضاع ونزوئلا جلسه فوق العاده برگزار کند. آمریکا همچنین الیوت آبرامز، نئوکان قدیمی واشنگتن که در چندین دولت جمهوریخواه کار کرده است، را به عنوان نماینده ویژه خود در امور ونزوئلا منصوب کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته آبرامز همه تلاش‌های آمریکا برای «اعاده دمکراسی در ونزوئولا» را رهبری خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید