ابزارهای معاملاتی جدید به زودی عملیاتی می‌شود

    کد خبر :475564
سازمان بورس

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بهره‌برداری از دو ابزار مهم در بازار سرمایه با عنوان «صندوق در صندوق» و «صندوق سرمایه گذاری خصوصی» در دستور کار قرار دارد.

به گزارش بازتاب به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید فلاح پور گفت: «صندوق در صندوق» و «صندوق سرمایه گذاری خصوصی» ۲ ابزار مهمی بود که اکنون به بازار سرمایه ما وارد شده اند و به مرحله بهره برداری رسیده اند؛ این در حالی است که همواره جای دو صندوق مهم که کاربردهای زیادی هم دارند، در بازار سرمایه خالی بود و این صندوق ها اکنون به بازار معرفی شده اند و قابل بهره برداری هستند.

وی با بیان اینکه برای راه اندازی این دو صندوق از طرف سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه تقاضای زیادی وجود داشت، افزود: صندوق سرمایه گذاری خصوصی، مزایای بسیاری برای اقتصاد ملی به همراه دارد. صندوق سرمایه گذاری خصوصی که بخشی از منابع آن از طریق سرمایه عمومی سرمایه گذاران و بخشی دیگر از طریق بخش خصوصی تامین می شود، سهام شرکت هایی که ممکن است در مدیریتشان مشکلاتی داشته باشند یا شرکت های سهامی عامی که سودآوری مناسبی ندارند را تملک می کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این صندوق ها می توانند تغییرات اساسی و بنیادی ایجاد کنند و ممکن است حتی نحوه مدیریت شرکت را تغییر دهند و زمانی که شرکت ها به سود دهی رسیدند و به مدار تولید بازگشتند، با استراتژی خروج از بنگاه هدف خارج می شوند.

معاون نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: وضعیت بنگاه های تولیدی نابه‌سامان، توسط این صندوق ها اصلاح می شود؛ برای مثال ممکن است که یک شرکت حقوق معوقه داشته باشد یا نیاز باشد برای آن کسب و کار جدید تعریف شود، در اینجا صندوق های خصوصی می توانند این مشکلات را برطرف کنند.

به گفته فلاح پور، این صندوق ها در دنیا به صورت گسترده مطرح هستند و بازدهی های خوبی دارند و می توانند درادامه صندوق های جسورانه فعالیت کنند.

وی به اهمیت راه اندازی ابزار صندوق در صندوق نیز اشاره کرد و گفت: این ابزار صندوق بزرگی است که با هدف متنوع سازی سایر صندوق های سرمایه گذاری طراحی شده و اساسا کار آن مدیریت ریسک و سرمایه منابع بزرگ است.

راه اندازی صندوق املاک و مستغلات در آینده ای نزدیک

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس همچنین از راه اندازی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: یکی دیگر از صندوق هایی که راه اندازی آن در دستور کار سازمان قرار دارد و جای آن در بازار سرمایه کشور ما خالی است، صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات است. افرادی که در کسب و کار املاک و مستغلات هستند، می توانند از طریق این صندوق و با سرمایه گذاری عمومی، تامین مالی انجام دهند.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه موسسین نیز می توانند املاک خود را به عنوان آورده به صندوق وارد کنند، افزود: سود اصلی دارندگان واحدهای این نوع از صندوق ها با اجاره بهای املاک و همچنین سودهای ناشی از خرید و فروش تامین می شود.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به شرایط فعلی صندوق های جسورانه نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه صندوق های جسورانه اختیارات مناسبی به فرابورس داده شده است و فرابورس همواره تلاش کرده تا این صندوق‌ ها را به خوبی معرفی کند.

سعید فلاح پور ادامه داد: توسعه ابزار های نوین در بازار سرمایه کشور و تنوع صندوق ها با هدف مدیریت ریسک و تامین مالی بخش مولد اقتصاد از اهداف سازمان بورس است و صندوق های جسورانه نیز بر اساس همین رسالت راه اندازی شد. البته راه زیادی تا بلوغ کامل صندوق های جسورانه باقی مانده اما قطعا آینده روشنی پیش روی صندوق ها و ابزار های نوین بازار سرمایه کشور است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید