انتظامی: فساد با بگم بگم از بین نمی‌رود!

    کد خبر :475176

حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی که مهمان برنامه «شهر فرنگ» با عنوان«چشم انداز سینمای ایران» بود، از این گفت که آمده است در سینما بماند و تاکید کرد مبارزه با فساد با شفافیت پیش می‌رود و نه با بگم بگم.

حسین انتظامی، سرپرست سازمان سینمایی، شامگاه پنجشنبه چهارم بهمن، مهمان برنامه «شهر فرنگ» با اجرای حمیدرضا مدقق در شبکه خبر بود و درباره چشم‌انداز سینمای ایران و شفافیت در این عرصه سخن گفت.

انتظامی در ابتدای برنامه درباره اینکه باید او را سرپرست یا رییس سازمان سینمایی نامید، گفت: «قرار بر این است که اگر من بتوانم خدمتی به سینما کنم و سینماگران من را بپسندند، حضورم تداوم داشته باشد.»

او سپس در پاسخ به پرسشی درباره لزوم شفافیت در سینمای ایران، با بیان اینکه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۸۷ در مجلس و سال ۸۸ در مجمع تشخیص مصلت نظام تصویب شده است، گفت: «مطابق این قانون اگر شهروند ایرانی تقاضای اطلاعات و اسنادی را داشته باشد، البته به جز مسئله حریم خصوصی و اسناد طبقه‌بندی شده، دستگاه مربوطه باید اسناد خواسته شده را در اختیار شهروند قرار دهد. شفافیت با بگم بگم میسر نمی‌شود و اوج آن، پیش بینی‌پذیری را در پی دارد.»

پیگیری شفافیت‌سازی در سازمان سینمایی

سرپرست سازمان سینمایی ادامه داد: «بسیاری تصور می‌کنند شفافیت یعنی افشای اسناد مالی. هرچند این هم هست، اما این مقدمه ماجراست. شفافیت پیش‌بینی پذیری ایجاد می‌کند یعنی دستگاه ضوابط خودش را اعلام می‌کند که مثلا تحت چه شرایطی به چه کسانی مجوز انتشارات، یا مطبوعه یا سینما می‌دهد.

همچنین هر دستگاه باید ضوابط حمایتی خودش را اعلام کند تا فرد در منزل خودش با ماشین حساب کند که چقدرحقوق به او تعلق می‌گیرد یا حساب کند حقوق رقیبش چقدر می‌شود، یعنی تا این حد باید ضوابط روشن باشد. این برای این است که وقتی دستگاه یارانه‌هایش را منتشر می‌کند افراد بدانند که این عین همان محاسبه‌هایی است که خودش انجام داده است.»

انتظامی همچنین با تاکید بر اینکه درآمد، هزینه و غیره در سازمان سینمایی باید مشخص باشد، گفت: «سازمان سینمایی از زمان آقای حیدریان شفاف سازی را آغاز کرده است، همه شوراهایی که در سازمان داریم باید اطلاعات آن برای مخاطب مشخص باشد، صورت هزینه‌های رویدادهای سینمایی مانند جشنواره فیلم فجر و جشنواره سینما حقیقت باید منتشر شود. این نوع عملکرد باعث می‌شود در کارمان دقیق‌تر باشیم و آمادگی پذیرش نکات و انتقادها را داشته باشیم.»

در ادامه برنامه، مدقق انتقاد یک روزنامه‌نگار قدیمی را درباره انتشار آمارهای سازمان سینمایی را مطرح کرد و اینکه انتشار این آمارها چه کمکی به حل مسائل مهم می‌کند. انتظامی در پاسخ به این نقد گفت: «این کمک می‌کند که سیاستگذاری ما درست باشد.

چنین بازخوردهایی کمک می‌کند که در مقام سیاستگذاری، تصمیم بهتری گرفته شود. وقتی نگاه سامانه‌ای داشته باشیم می‌توانیم با این بازخوردها ضوابط را اصلاح کنیم. مثلا می‌گویند چرا به این فیلم یا کتاب یا نشریه انقدر دادید و به رقیبش آنقدر دادید. خب یا ضوابط ما قابل دفاع و روزآمد است یا نیست. اگر نیست باید اصلاح شود.»

وقتی حمیدرضا مدقق پرسید مثلا با شفاف سازی مشکل بیکاری اهالی سینما چطور حل می‌شود، سرپرست سازمان سینمایی در پاسخ گفت:«بعضی چیزها مستقیم مربوط نیست اما به شیوه‌ای هم می‌توان گفت شفاف سازی به این امر کمک می‌کند. اولا اگر ما بتوانیم درآمدها و هزینه‌ها و ضوابط را روزآمد نگه داریم، باعث می‌شود که روش‌ها و سیاست‌ها به سمتی برود که زمینه اشتغال سینماگران را فراهم کند.»

سرپرست سازمان سینمایی همچنین با بیان اینکه شفافیت گزینشی، بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند، گفت: «اگر ما در سایه شفافیت بتوانیم شرایطی را ایجاد کنیم که اعتماد بیشتر شود، خیلی از مسایل حل می‌شود و به همین جهت شفافیت گزینشی، حرکتی غیرشفاف است.»

ضرورت گسترش زیرساخت‌های سینمایی

او ادامه داد: «مثلا نکته‌ای که همیشه مورد انتقاد سینماگران بوده این است که کسانی باید فعالیت حرفه‌ای بکنند که عضو خانه سینما باشند، یعنی کسی باید فیلمبردار یک کار سینمایی باشد که عضو انجمن فیلمبرداران باشد. این کمک می‌کند که کسانی‌که خارج از صنف هستند و با روابط دیگری وارد عرصه فعالیت حرفه‌ای می‌شوند، از طریق خود صنف جلوی آنها گرفته شود و اشتغال کسانی که به شکل حرفه‌ای در صنف هستند، فراهم شود.

دستگاه حکومتی و سیاستگذار باید جهت گیری‌هایش را براین اساس اصلاح کند. در شفافیت باید ضوابط را هم شامل شود. یعنی عملا خودش را همراه با مطالبات صنفی کند.»

مجری برنامه در بخش دیگر «شهر فرنگ»، گزارش مرکز آمار را بیان کرد که براساس آن تنها ۱۹ درصد مردم سال ۹۶ به سینما رفتند، او در ادامه پرسید این شفاف سازی چه دردی از مخاطب دوا می‌کند که انتظامی در پاسخ گفت: «متاسفانه مصرف فرهنگی در کشورمان پایین است، از قضا یکی از کارویژه‌های وزارت فرهنگ این است که با سیاست‌ها، بسته‌های حمایتی و اولویت‌هایش کمک کند که به مصرف فرهنگی افزوده شود.

به عنوان مثال یکی از سیاستگذاری‌های وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی این است که زیرساخت‌های سینمایی را گسترش دهیم و با توجه به آمایش سرزمین به آن بها دهیم. خیی از شهرهای کشور حتی یک سینما ندارند. این سینما داشتن به کاهش آسیب‌های اجتماعی و مصرف فرهنگی کمک می‌کند. طبعا ضوابط ما وقتی روشن باشد، نشانی از شفافیت است.»

انتظامی همچنین درباره فعالیت صنوف در حوزه‌های تخصصی خود، توضیح داد: «برنامه دولت این است که از کار اجرایی عقب‌نشینی کند و فضا را برای فعالیت صنوف در حوزه‌هایی که تخصص دارند ایجاد کنند.»

حمایت از سرمایه‌گذاری در سینما

او در بخش دیگر از سخنان خود درباره اهمیت گردش بالای اقتصادی در تمام حوزه‌های فرهنگی، بیان کرد: «در یکی دو سال گذشته گردش مالی سینمای ایران جهش پیدا کرده است و این مسئله امیدوارکننده است. ما باید از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در سینما حمایت کنیم و آن‌ها را نتارانیم.»

انتظامی سپس درباره حکمی که به رییس موسسه رسانه‌های تصویری به منظور چابک‌سازی سازمان سینمایی داده است، توضیح داد: «با کوچک‌سازی، چابک‌سازی اتفاق می‌افتد. وقتی یک سازمان در هر سطحی حجیم باشد، نمی‌تواند نسبت به تحولات روز واکنش‌های سریع و هدفمند داشته باشد، حوزه سینما سرعت تحولات بالایی دارد و ما نمی‌توانیم با آرایشی که پنج سال پیش داریم، چه برسد به آرایشی که برای ۳۵ سال پیش است، برای اداره این وضعیت آماده شویم.»

او درباره واگذاری موسسه رسانه‌های تصویری به فارابی، گفت: «بخشی از ماموریت‌های لازم موسسه رسانه‌های تصویری در قالب زیرمجموعه بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌شود. در مورد گروه هنروتجربه نیز باید با حفظ رویکرد، روش‌های کاری متفاوتی را در پیش بگیریم.»

انتظامی در ادامه با تاکید بر توسعه سینما، گفت: «موضوعات نوپدید را باید شناسایی کنیم و با همکاری بخش خصوصی و علاقه‌مندان، موجب رونق سینمایی شویم. همچنین در توسعه سینمایی باید به عوامل داخلی و خارجی و از طرفی به فرصت‌ها و تهدیدها توجه کنیم.»

سرپرست سازمان سینمایی همچنین بیان کرد: «سینما نباید فقط طنز باشد بلکه ما باید به نیازهای جامعه توجه کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید