روش پیشرفته ای برای دستکاری ژنتیک ابداع شد

    کد خبر :474632

ابزار دستکاری ژنتیک کرسیپر یکی از پیشرفته ترین دستاوردهای دنیای پزشکی در یک دهه اخیر است، اما برخی ضعف ها و کاستی ها موجب شده روش بهتری برای این کار ابداع شود.

آنزیم اصلی مورد استفاده در روش کریسپر به نام Cas۹ بهترین گزینه در دسترس پزشکان محسوب نمی شود و گروهی از محققان و از جمله خالقان روش دستکاری ژنتیک کریسپر با استفاده از آنزیمی دقیق تر به نام Cas۱۲b روشی مناسب تر برای دستکاری ژنتیک ابداع کرده اند.

روش دستکاری ژنتیک کریسپر مانند یک جفت قیچی عمل کرده و به دانشمندان امکان می دهد به دنباله های متوالی دی ان ای ها دسترسی یابند. از این طریق می توان برای حذف ژن های بیماری زا و جایگزینی آنها با ژن های مفیدتر بهره گرفت.

اما آنزیم Cas۹ که در این روش به کار گرفته می شود دارای ضعف ها و مشکلاتی است و از جمله می تواند موجب جهش ژنتیکی در بخش های دیگری از دنباله های دی ان ای شده و احتمال ابتلای افراد به سرطان را افزایش دهد.

در مقابل آنزیم Cas۱۲b چنین مشکلاتی ندارد و امکان جای دادن آن در دنباله های دی ان ای به شکلی دقیق تر وجود دارد.

استفاده از آنزیم مذکور به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب نمی زند و لذا عوارض جانبی آن کمتر است. مهم ترین چالش برای استفاده از Cas۱۲b آن است که این آنزیم از باکتری گرفته می شود که تنها به زندگی در مناطق بسیار گرم مانند نقاط آتشفشانی علاقه دارد. اما محققان بعد از سه سال تلاش موفق به ابداع نوعی از آنزیم مذکور شده اند که در محیط های سردتر نیز قادر به زندگی باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید